Ulica Pszczyńska w Katowicach


Ulica Pszczyńska w Katowicach to kluczowa arteria komunikacyjna tego miasta, rozciągająca się przez dwie istotne dzielnice: Giszowiec oraz Osiedle Paderewskiego-Muchowca. Jej zasięg obejmuje całą długość drogi krajowej nr 86, która łączy Katowice z Tychami na południe oraz Podwarpiem na północ.

To właśnie ta ulica pełni niezwykle ważną rolę w miejskim systemie transportowym, będąc częścią dróg o znaczeniu międzynarodowym. Umożliwia ona bezproblemowe połączenia Katowic z drogą ekspresową S1 w Tychach, zmierzającą na południe; jej kontynuację stanowi ulica Bielska. Z kolei w kierunku północnym, trasa prowadzi do Sosnowca oraz portu lotniczego Katowice, z dalszym przebiegiem jako ulica Murckowska.

Historia ulicy Pszczyńskiej sięga roku 1863, kiedy to została ona wytyczona. Od 21 listopada 1962 roku nosi swoją obecną nazwę. Ostatnie lata, od 2018 do 2022, to czas intensywnej przebudowy węzła drogowego w ciągu ulic Pszczyńskiej oraz 73 Pułku Piechoty, co przyczyniło się do poprawy jakości komunikacji w tej części miasta.

Przebieg

Ulica Pszczyńska, znana z ważnego znaczenia komunikacyjnego, rozpoczyna swój bieg na węźle Murckowska, gdzie łączy się z autostradą A4, a także z aleją Górnośląską oraz ulicą Murckowską. Znajduje się to w pobliżu szybu V kopalni „Staszic”, niosąc trasy przez dzielnicę Osiedle Paderewskiego-Muchowiec.

Kontynuując swoją drogę, ulica kieruje się na południe, a po przekroczeniu czterech linii kolejowych, w tym nr 401, 657 i 171, łączy się z ulicami: 73 Pułku Piechoty, Karolinki oraz Kolistą. Dalej, ulica Pszczyńska przebiega w pobliżu zurbanizowanej części Giszowca znajdującej się po stronie wschodniej. Po stronie zachodniej zlokalizowany jest ośrodek rekreacyjny Barbara-Janina oraz historyczna willa dyrektora kopalni „Giesche”.

Na skrzyżowaniu z ulicą Górniczego Stanu znajdziemy jednopoziomowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Po jego minięciu, kierunek drogi zmienia się na południowo-zachodni, co znajduje swoje odzwierciedlenie w dalszym przebiegu tej trasy.

Ulica kończy swój bieg na granicy Giszowca i Murcek, przy rozwidleniu ulicy Bielskiej. Warto dodać, że dalej kontynuuje swój przebieg jako droga krajowa nr 86, przekształcając się w ulicę Bielską.

Opis

Ulica Pszczyńska to istotny element komunikacyjny, który rozciąga się pomiędzy dwiema dzielnicami Katowic: Osiedlem Paderewskiego-Muchowiec na północy oraz Giszowcem na południu. Granica tych dzielnic została wytyczona wzdłuż torów kolejowych, w pobliżu ulicy 73 Pułku Piechoty. Ulica stanowi fragment drogi krajowej nr 86, charakteryzującej się dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Zapewnia to sprawną komunikację jako droga główna ruchu przyspieszonego, nad którą pieczę sprawuje Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach.

W rejestrze TERYT, ulica Pszczyńska zidentyfikowana jest pod numerem 18045, a przypisane kody pocztowe dla obiektów wzdłuż niej to 40-478 (numery 11 do końca) oraz 40-479 (numery 1-10). Przed przeprowadzeniem modernizacji węzła z ulicą 73 Pułku Piechoty, ulicą Pszczyńską przejeżdżało średnio 58,5 tys. pojazdów dziennie. Stanowi ona jedną z kluczowych arterii komunikacyjnych Katowic, co czyni ją również źródłem znacznego hałasu. Aby zminimalizować jego skutki, w obszarze mieszkalnym Giszowca wprowadzono ciąg ekranów akustycznych.

Wzdłuż ulicy Pszczyńskiej kursują autobusy miejskie, które są obsługiwane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Na całym odcinku znajdują się trzy przystanki z wyjątkowymi stanowiskami w obie strony: Kolonia Zuzanna [nż], Giszowiec Osiedle oraz Giszowiec Górniczego Stanu. Na podstawie danych z połowy listopada 2020 roku, z tych przystanków odjeżdżają linie: 1, 4, 14, 672, 672N, 673, 695. Te połączenia łączą mieszkańców z większością dzielnic Katowic oraz z pobliskimi miastami, takimi jak Mikołów, Mysłowice, Siemianowice Śląskie czy Tychy.

Wzdłuż drogi znajdują się różnorodne atrakcyjne miejsca, takie jak Ośrodek Rekreacyjno-Wypoczynkowy Barbara-Janina oraz hala widowiskowa (ul. Pszczyńska 6), a także wiele przedsiębiorstw handlowo-usługowych. Przy tej ulicy, obok hali sportowej, rośnie buk zwyczajny, który został wpisany do rejestru jako pomnik przyrody (numer rejestru: 000589).

Oprócz nowoczesnych budowli, ulica Pszczyńska może poszczycić się także historycznymi obiektami, w tym:

  • willa dyrektora kopalni „Giesche” – znana jako willa Uthemanna lub willa Brachta (ul. Pszczyńska 10); została zbudowana w latach 1907–1910 według projektu Emila i Georga Zillmannów, reprezentując styl modernizmu; obiekt został wpisany do rejestru zabytków 29 marca 1996 roku (nr rej.: A/660/2020);
  • wieża ciśnień w Giszowcu, zbudowana w 1908 roku, która charakteryzuje się stylizacją historyczną z elementami neomanieryzmu; wpisana do rejestru zabytków 29 października 1990 roku (nr rej.: A/1417/90).

W rejonie Giszowca, wzdłuż ulicy Pszczyńskiej, biegną fragmenty trzech popularnych szlaków turystycznych:

  • Szlak Dwudziestopięciolecia PTTK Giszowiec – Starganiec,
  • Szlak Hołdunowski Giszowiec – Ławki – Jeleń,
  • Szlak im. Mariana Kantora-Mirskiego Giszowiec – Mysłowice.

Historia

Do 2017 roku

Obecna ulica Pszczyńska, która łączy Zawodzie oraz Murcki, ma swoje początki sięgające 1863 roku. Wówczas trasa ta prowadziła dużo dalej na południe, aż do Pszczyny. W sąsiedztwie tej drogi znajdowały się dwie nieistniejące już kopalnie węgla kamiennego: „Susanna” oraz „Jacob”. Na wysokości współczesnego Giszowca ulica krzyżowała się ze starą trasą, która łączyła Mikołów z Mysłowicami.

W latach 60. XIX wieku, na obszarze gminy Janów, powstała kolonia robotnicza Zuzanna, przeznaczona dla pracowników kopalni „Susanne”. Wszelkie obiekty związane z tą kolonią zostały zburzone w drugiej połowie XX wieku, co było konsekwencją modernizacji węzła oraz trasy FSM (aktualnie znana jako węzeł Murckowska).

W latach 1907–1910 na obecnym terenie ulicy Pszczyńskiej zrealizowano osiedle patronackie Giszowiec, zainicjowane przez Antoniego Uthemanna, dyrektora spółki Georg von Giesches Erben. Architektoniczną wizją osiedla zajęli się Georg i Emil Zillmannowie. Ulica Pszczyńska stała się granicą nowego osiedla od strony zachodniej, a w północno-zachodnim jego rogu ulokowano komorę celną. W okresie Rzeszy Niemieckiej, do 1922 roku, ulica nosiła miano Kattowitzer Chaussee, a w latach międzywojennych przekształcono ją na ulicę Katowicką.

Podczas niemieckiej okupacji Polski w latach 1939–1945 ulica była znana jako Kattowitzerstraße, a jej północna część zmieniła nazwę na Lettow Vorbeckstraße. W tym czasie w willi dyrektora kopalni Giesche przebywał Fritz Bracht, gauleiter i nadprezydent Górnego Śląska. Po zakończeniu II wojny światowej ulica została przemianowana na Tyską, a 21 listopada 1962 roku nadano jej obecną nazwę.

W latach 60. ubiegłego wieku, w rezultacie budowy w Giszowcu kopalni Staszic, podjęto decyzję o wyburzeniu unikalnego osiedla, które miało zostać zastąpione nowym kompleksem wielorodzinnym. Na przełomie lat 60. oraz 70. XX wieku rozpoczęto usuwanie zabudowy Giszowca, a w obliczu zagrożenia dla całego osiedla zorganizowano akcje mające na celu jego uratowanie. Ostatecznie przetrwała tylko jedna trzecia zabytkowych budynków. Niestety, pozostałe zabudowania przy ulicy Pszczyńskiej zostały zlikwidowane, z wyjątkiem wilii oraz wieży wodnej.

W latach 1973-1980 zrealizowano węzeł drogowy łączący ulicę Kolistą oraz 73 Pułku Piechoty. W latach 2008-2009 miała miejsce przebudowa węzła Murckowska, której koszt oszacowano na około 231 mln złotych. W wyniku tych prac węzeł został przystosowany do obsługi około 100 tys. pojazdów dziennie.

Przebudowa węzła Giszowiec

W 2017 roku rozpoczęto działania związane z przebudową węzła dróg krajowych nr 81 oraz 86 w Giszowcu, a także modernizacją skrzyżowania drogi krajowej nr 81 z ulicą T. Kościuszki i ulicą Armii Krajowej. Celem tych prac jest poprawa płynności ruchu w newralgicznych miejscach Katowic. W ramach przebudowy planowane jest oddzielić ruch lokalny od tranzytowego. To przedsięwzięcie to największa inwestycja od budowy tunelu pod rondem gen. J. Ziętka w 2006 roku.

W wyniku modernizacji przewiduje się, że powstanie 2,5 km nowych dróg na ulicy Pszczyńskiej oraz 1,1 km wzdłuż ulicy 73 Pułku Piechoty. Szczególnie istotne będzie węzeł drogowy w układzie trąbkowym, który będzie zawierał łukowe zjazdy oraz wjazdy, a także bezkolizyjne skrzyżowania. Cały węzeł będzie składać się z czterech głównych odnóg w kierunku Tychów, Warszawy, Skoczowa oraz do ulicy Karolinki w Giszowcu.

Ulica Pszczyńska ma być ostatecznie drogą z dwoma pasami ruchu w obydwu kierunkach, w rejonie węzła przewidziano dodatkowe pasy zbierające i rozprowadzające ruch. Planuje się także przebudowę istniejących przejść podziemnych oraz budowę nowej ścieżki rowerowej, która połączy ulicę Mysłowicką z ulicą Górniczego Stanu. Dodatkowo, zmodernizowane będą obiekty inżynierskie, przejścia dla pieszych oraz inne elementy infrastruktury, takie jak przejazd kolejowy, przepust nad Boliną, ogrodzenia, ekrany akustyczne oraz kanały technologiczne, a także monitoring.

Postępowanie dotyczące zamówienia publicznego w kontekście przebudowy węzła drogowego pojawiło się 8 czerwca 2017 roku. W dniu 18 sierpnia tego samego roku otwarto oferty, w których brało udział osiem firm. 5 grudnia 2017 roku Urząd Miasta Katowice wybrał najbardziej korzystną ofertę, która wynosiła około 233,1 mln złotych brutto, przedstawioną przez konsorcjum firm Banimex oraz AZI-Bud. Wybór ten został jednak zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej przez jednego z innych oferentów, co doprowadziło do ponownej oceny ofert oraz wyłonienia wykonawcy. Po drugiej analizie, zlecenie przekazano polsko-hiszpańskiemu konsorcjum NDI oraz Balzola za sumę 247,4 mln zł.

Ogłoszenie nowego wykonawcy miało miejsce 23 lutego 2018 roku, a umowa na realizację zadania podpisana została 30 kwietnia 2018 roku. Od tego momentu wykonawca miał 22 miesiące na zakończenie wszystkich prac.

W czerwcu 2018 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z przebudową węzła, w tym wycinka 640 większych drzew oraz modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnej i linii energetycznych. Równocześnie prowadzono prace nad budową podpór pod trzy wiadukty. 26 kwietnia 2019 roku wprowadzono czasowe zwężenie ulicy Pszczyńskiej na wysokości ulicy Kolistej. W połowie maja 2019 roku zainaugurowano główne prace drogowe, a 27 maja 2019 roku miały miejsce istotne zmiany w organizacji ruchu — przejazd przy Giszowcu został zwężony do jednego pasa w obu kierunkach, a zjazd z autostrady A4 w kierunku ulicy Pszczyńskiej został zamknięty.

W związku z montażem belek nośnych na wiadukcie nad ulicą Kolistą, w okresie od 24 lutego do 1 marca 2020 roku zamknięto przejazd przez tę drogę. 27 czerwca 2020 roku doszło do zamknięcia wiaduktu na ulicy Pszczyńskiej z powodu osunięcia ziemi, spowodowanego intensywnymi opadami deszczu. Policja zorganizowała objazdy, a sztab kryzysowy został powołany do życia. Ruch tranzytowy był kierowany drogą ekspresową S1, a lokalny przez ulice: Szopienicką, Górniczego Dorobku i Gospodarczą. ZTM wprowadził zmiany w rozkładach jazdy autobusów. Zakładano, że zamknięcie trasy potrwa trzy miesiące. Jednak do połowy lipca 2020 roku zdecydowano o szybkim otwarciu zachodniej jezdni, tym samym ruchem w obu kierunkach. Nowy fragment drogi, liczący 900 metrów, został wybudowany na nasypie, wzdłuż którego powstał przejazd, który ma docelowo służyć jako ścieżka rowerowa i chodnik.

Prace wyburzeniowe uszkodzonego wiaduktu rozpoczęto w lipcu, a zastosowany system trzyzmianowy umożliwił przedterminowe przywrócenie ruchu 19 września 2020 roku, co nastąpiło dziesięć dni wcześniej niż planowano. Również w tym miesiącu oddano do użytku ruch na nowej jezdni ulicy 73 Pułku Piechoty.

31 marca 2021 roku wprowadzono nową organizację ruchu na części przebudowywanej jezdni, przekształcając ruch na nowy odcinek i pozostawiając po jednym pasie w każdym kierunku. Ostatecznie, 7 lipca 2022 roku, ostatni odcinek przebudowywanego węzła w Giszowcu został otwarty dla użytkowników, co oznacza końcowy etap tej dużej inwestycji.

Przypisy

  1. Justyna Przybytek - Pawlik: Katowice. Zmieniła się organizacja ruchu na węźle Giszowiec. Po świętach kolejna zmiana. dziennikzachodni.pl, 01.04.2021 r. [dostęp 03.04.2021 r.]
  2. Urząd Miasta Katowice: Od czwartku 7 lipca węzeł Kolista w pełni przejezdny. katowice.eu, 06.07.2022 r. [dostęp 30.07.2022 r.]
  3. Wraca ruch na DK86. Będzie wcześniej niż pierwotnie zakładano. infokatowice.pl, 11.09.2020 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  4. Trwa rozbiórka wiaduktu na DK86. Inspektor budowlany nie będzie badał przyczyn jego uszkodzenia. katowice24.info, 22.07.2020 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  5. Grzegorz Żądło: Jest decyzja w sprawie wiaduktu na drodze z Tychów do Katowic. Wykonawca zaczyna prace na trzy zmiany. katowice24.info, 16.07.2020 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  6. Piotr Sobierajski: Przejazd trasą DK 86 w Katowicach zamknięty na 3 miesiące. Eksperci zbadają osuwisko pod wiaduktem. Znamy ustalenia sztabu kryzysowego. dziennikzachodni.pl, 30.06.2020 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  7. Piotr Sobierajski: Trasa DK86 w Katowicach zamknięta. Woda podmyła wiadukt. Groźne osuwisko zagraża konstrukcji. Policja poprowadziła objazdy. dziennikzachodni.pl, 29.06.2020 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  8. Utrudnienia na węźle Giszowiec w Katowicach. Montaż belek nośnych. rynekinfrastruktury.pl, 21.02.2020 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  9. Urząd Miasta Katowice: Przebudowa DK81 w Katowicach – od 27 maja duże zmiany w organizacji ruchu. katowice.eu. [dostęp 02.12.2020 r.]
  10. Przemysław Jedlecki; Aleksander Chodura: To inwestycja za ćwierć miliarda złotych. Katowice przygotowywały się do niej od lat. katowice.wyborcza.pl, 09.09.2018 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  11. D. Frost / AM: Rozpoczyna się gehenna drogowa w Katowicach. Rusza ogromna przebudowa węzła w Giszowcu. infokatowice.pl, 13.06.2018 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  12. Łukasz Kądziołka: Miasto wybrało wykonawcę przebudowy węzła, który łączy DK 81 i 86. katowice24.info, 15.12.2017 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  13. Przebudowa węzła Giszowiec. Katowice podpisały umowę na przebudowę węzła dróg nr 86 i 81. portalsamorzadowy.pl, 30.04.2018 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  14. Urząd Miasta Katowice: PRZETARG NIEOGRANICZONY. Rozbudowa Drogi Krajowej Nr 81 od węzła autostrady A4 z DK 86 do rozbudowywanego węzła DK81 z DK86– etap I – w ramach zadania inwestycyjnego. bip.katowice.eu, 12.06.2017 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  15. Katowice dostaną 450 mln złotych na przebudowę DK 81. infokatowice.pl, 16.03.2017 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  16. Łukasz Kądziołka: Jak Katowice przebudują drogi za ponad pół miliarda złotych. katowice24.info, 27.03.2017 r. [dostęp 02.12.2020 r.]
  17. Paweł Grzywocz: Plany i mapy Giszowca. giszowiec.info. [dostęp 29.11.2020 r.]
  18. Budimex S.A.: Przebudowa węzła Murckowska. budimex.pl. [dostęp 02.12.2020 r.]
  19. Mapa Giszowca z 1943 www.giszowiec.info [dostęp 31.08.2011 r.]
  20. Ogólnopolska Baza Kolejowa: Railmap - mapa kolejowa. bazakolejowa.pl. [dostęp 02.12.2020 r.]
  21. Główny Urząd Statystyczny: Rejestr TERYT. Wyszukiwanie. eteryt.stat.gov.pl. [dostęp 14.11.2020 r.]
  22. OpenStreetMap: Mapa Podstawowa. openstreetmap.org. [dostęp 02.12.2020 r.]

Oceń: Ulica Pszczyńska w Katowicach

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:14