Drugie Szopienice


Drugie Szopienice, znane kiedyś jako Szopienice Miejskie (niem. Städtisch Schoppinitz), stanowią wyjątkową część Katowic. Położone w wschodniej części miasta, znajdują się w obrębie dzielnicy Szopienice-Burowiec, która powstała po przyłączeniu tej lokalizacji do Katowic 31 grudnia 1959 roku.

Na obszarze Drugich Szopienic dominuje zabudowa z początku XX wieku, co nadaje temu miejscu niepowtarzalny klimat. Wzdłuż tej okolicy przebiega linia kolejowa nr 138, a także ul. Wiosny Ludów oraz linia tramwajowa, które związane są z komunikacją między tym miejscem a Mysłowicami.

W sercu tej dzielnicy znajduje się park Antona Uthemanna, popularne miejsce wypoczynku dla mieszkańców, oferujące możliwość relaksu w otoczeniu zieleni.

Duszpasterski skład mieszkańców w tej okolicy skupia się na religii katolickiej, a wierni przynależą doparafii św. Jadwigi Śląskiej, która znajduje się w Szopienicach. Zespól tych elementów sprawia, że Drugie Szopienice są interesującym miejscem w aglomeracji katowickiej, łącząc walory historyczne z nowoczesnymi potrzebami mieszkańców.

Geografia

Drugie Szopienice to unikalna dzielnica, która otoczona jest różnorodnymi terenami przyrodniczymi oraz urbanistycznymi. Granice tej części miasta wyznaczają na północy stawy Hubertus, natomiast na wschodzie znajdują się Mysłowice. Południową część dzielnicy ogranicza obszar likwidowanej Huty Metali Nieżelaznych Szopienice, a od zachodu sąsiaduje ona z Szopienicami.

Obszar, na którym leżą Drugie Szopienice, wchodzi w skład mezoregionu Wyżyna Katowicka (341.13) oraz jednostki geomorfologicznej Kotlina Mysłowicka. Jest to przestrzeń, która powstała w wyniku denudacji, a jej podłoże tworzą łupkowo-piaskowcowe warstwy karbońskie, na których znajdują się formacje piaskowe.

Dzielnica ta leży w zlewni Rawy, która przepływa na północ od zabudowy, kierując się z zachodu na wschód. Cały odcinek rzeki został uregulowany i otoczony wałami, co wpływa na bezpieczeństwo oraz estetykę okolicy. Bardzo blisko, na północ od Drugich Szopienic, znajduje się zespół przyrodniczo-krajobrazowy Szopienice-Borki, który składa się z kompleksu stawów Hubertus, tworząc piękne miejsce do rekreacji oraz relaksu.

W zachodniej części dzielnicy wprowadzono w życie projekt parku, który został nazwany na cześć Antona Uthemanna. Park Antona Uthemanna, powstały pod koniec 2014 roku, oferuje mieszkańcom przestrzenie rekreacyjne, takie jak plac zabaw oraz siłownię plenerową, co czyni to miejsce jeszcze bardziej atrakcyjnym dla mieszkańców oraz odwiedzających.

Historia i architektura

W Drugich Szopienicach znajduje się historyczny przydrożny krzyż z 1863 roku, a wzdłuż ulicy Chemicznej wyróżnia się długi dom, znany jako elwerhaus. W okresie międzywojennym mieszkały w nim osoby bezrobotne. Ważnym momentem w historii regionu było włączenie Szopienic Miejskich do Mysłowic w 1862 roku, a następnie przekształcenie ich w część Katowic 31 grudnia 1959 roku.

Zabudowa Drugich Szopienic powstawała w przeważającej części między 1900 a 1922 rokiem. Najstarsze budynki, które przetrwały do dziś, pochodzą z I połowy XIX wieku. Do najważniejszych należy dom przy ul. Wiosny Ludów 69c, zbudowany w latach 20. XIX wieku, oraz budynek przy ul. Szabelnianej 16 z lat 50. tego samego wieku. Na przełomie XIX i XX wieku powstała znacząca część istniejącej zabudowy, szczególnie przy ul. Chemicznej oraz w rejonie południowej części ul. Szabelnianej.

W latach 1910–1917 wybudowano m.in. kilkanaście budynków przy ul. Wiosny Ludów, w tym numery 56, 59-63 oraz 62. W okresie lat 20. XX wieku zrealizowano także budowy w obydwu narożnikach ulic Wiosny Ludów i Wytapiaczy. Kolejnym ważnym etapem w rozwoju infrastruktury miało miejsce w latach 70. XX wieku, kiedy to oddano do użytku nowe obiekty magazynowe zlokalizowane przy ul. Wiosny Ludów 92.

Transport i gospodarka

W Drugich Szopienicach, centralną arterią komunikacyjną jest ul. Wiosny Ludów, która pełni funkcję drogi zbiorczej, łącząc tę dzielnicę z Mysłowicami w kierunku południowo-wschodnim oraz Szopienicami na zachodzie. Od wspomnianej ulicy odchodzi ul. Szabelniana, służąca jako dojazd do historycznej kolonii Szopienic – Szabelni. Dodatkowo, na terenie dzielnicy znajdują się także ulice Chemiczna oraz Wytapiaczy, które pełnią rolę dróg lokalnych oraz dojazdowych.

Na południowej stronie dzielnicy leży linia kolejowa nr 138, która rozpoczęła swoją działalność 3 października 1846 roku, włączając się w budowę połączenia kolejowego łączącego Wrocław z Mysłowicami. Inwestycja ta została zrealizowana przez spółkę Kolej Górnośląska, która także zbudowała łącznik do Sosnowca, biegnący przez zachodnią część Drugich Szopienic, a jego uruchomienie miało miejsce 24 sierpnia 1859 roku. Warto zauważyć, że na obszarze Drugich Szopienic nie ma stacji ani przystanku kolejowego.

W 1900 roku miało miejsce doprowadzenie linii tramwajowej, która łączyła Królewską Hutę przez Hajduki (obecnie Chorzów Batory), Katowice i Mysłowice. W tej dzielnicy znajduje się również pętla tramwajowa. Na dzień 2020 roku istniały tutaj dwa przystanki tramwajowe, a dwie linie tramwajowe, zlecone przez Zarząd Transportu Metropolitalnego, zapewniają połączenie z Śródmieściem Katowic oraz w kierunku Mysłowic i Chorzowa. Średnia częstotliwość kursów tramwajowych wynosiła około cztery pary połączeń na godzinę na każdą z linii.

Działalność gospodarcza skoncentrowana jest w okolicach ul. Wiosny Ludów. Do października 2020 roku w centralnej części dzielnicy znajdowała się hurtownia akwarystyczna oraz dwa sklepy spożywcze. W kompleksie przy ul. Wiosny Ludów 91 mieściły się różne przedsiębiorstwa takie jak sklep z artykułami BHP, hurtownia artykułów instalacyjno-sanitarnych oraz firma oferująca usługi montażu instalacji cieplnych i wodno-kanalizacyjnych, w tym dostawca kas fiskalnych.

Przypisy

  1. Wybrano wykonawcę przebudowy parku na Drugich. szopienice.org, 12.09.2014 r. [dostęp 05.10.2020 r.]
  2. Joanna Kusz-Drozdowska: Historia kolei żelaznych w Roździeniu i Szopienicach. szopienice.org, 10.04.2017 r. [dostęp 08.10.2020 r.]
  3. Dariusz Falecki: Następny przystanek: historia tramwajów. szopienice.org, 24.02.2015 r. [dostęp 22.09.2020 r.]
  4. GrzegorzG. Grzegorek, PiotrP. Tabaczyński, Parafie i kościoły Katowic, Katowice: Wydawnictwo Prasa i Książka, 2014 r.
  5. Opracowanie ekofizjograficzne podstawowe z elementami opracowania ekofizjograficznego problemowego, Katowice: Werona, 2014 r.
  6. LeszekL. Jabłoński (red.), Na trasie Balkan Ekspresu. Giszowiec, Nikiszowiec, Szopienice. Przewodnik po dzielnicach Katowic, Katowice: Urząd Miasta Katowice, 2013 r.
  7. Rada MiastaR.M. Katowice, UCHWAŁA NR XL/925/13 z dnia 11.09.2013 r. [dostęp 09.07.2021 r.]
  8. Katowickie budynki. katowickiebudynki.eu. [dostęp 08.10.2020 r.]
  9. Historia Mysłowic. [dostęp 08.10.2020 r.]
  10. Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji: 138 Oświęcim - Katowice. www.atlaskolejowy.net. [dostęp 08.10.2020 r.]
  11. Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji: 1 Warszawa Zachodnia - Katowice. www.atlaskolejowy.net. [dostęp 08.10.2020 r.]
  12. Zarząd Transportu Metropolitalnego: Rozkład jazdy ZTM. rj.metropoliaztm.pl. [dostęp 08.10.2020 r.]
  13. Aquario: O nas. www.aquario.pl. [dostęp 08.10.2020 r.]
  14. PHT Supon: Lokalizacja. www.supon.co. [dostęp 08.10.2020 r.]
  15. TELMETAL: Kontakt. www.telmetal.pl. [dostęp 08.10.2020 r.]
  16. Inter Kas: Kontakt. interkas.eu. [dostęp 08.10.2020 r.]
  17. Energo-Eko-System Technika Grzewcza: Kontakt. www.energoekosystem.pl. [dostęp 08.10.2020 r.]
  18. Topographische Karte (Messtischblatt) cz. wsch.(Ostdeutschland). Arkusz 5780 Kattowitz. maps.mapywig.org, 1942 r. [dostęp 08.10.2020 r.]
  19. Dziennik Ustaw z 1959 r. nr 64, poz. 381

Oceń: Drugie Szopienice

Średnia ocena:4.61 Liczba ocen:8