Biurowce .KTW


Kompleks biurowy .KTW, zlokalizowany w sercu Katowic, stał się znaczącym punktem na mapie architektonicznej miasta. Znajduje się on przy alei W. Roździeńskiego 1, w sąsiedztwie znanego Spodka oraz ronda gen. Jerzego Ziętka, w obszarze dzielnicy Koszutka. Właścicielem tego nowoczesnego kompleksu jest renomowana spółka TDJ Estate.

Budowa wysokich biurowców .KTW miała miejsce na terenie wyburzonego obiektu Dyrekcji Kolei Państwowych i została zrealizowana w dwóch etapach. Pierwszy z nich to ukończony w 2018 roku .KTW I, którego wysokość wynosi 66 metrów. Drugi etap, w ramach którego powstał .KTW II, sięgający 134 metrów, rozpoczął się w 2019 roku. Ten drugi wieżowiec uzyskał zezwolenie na użytkowanie w lutym 2022 roku i tym samym stał się najwyższym budynkiem biurowym w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Powierzchnia biurowa kompleksu przekracza 58 tys. m², a powierzchnia handlowa wynosi niemal 4 tys. m², co czyni go jednym z największych obiektów użytkowych w regionie. Generalnym wykonawcą pierwszego etapu budowy była znana firma Strabag, natomiast koncepcję architektoniczną opracowali utalentowani architekci Przemo Łukasik i Łukasz Zagała z bytomskiej pracowni Medusa Group. Kompleks .KTW stanowi nie tylko przestrzeń biurową, ale także nowoczesny element miejskiego krajobrazu, będący symbolem rozwoju Katowic.

Lokalizacja

Wieżowce .KTW są usytuowane w samym sercu Katowic, przy alei W. Roździeńskiego 1. Ta lokalizacja znajduje się w dzielnicy Koszutka, przy granicy ze Śródmieściem oraz Bogucicami. Obiekty te zlokalizowane są w obrębie Strefy Kultury, która obejmuje wiele znanych miejsc, takich jak: Hala Widowiskowo-Sportowa Spodek, Międzynarodowe Centrum Kongresowe oraz siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Kompleks .KTW znajduje się w bliskim sąsiedztwie ronda gen. J. Ziętka, gdzie krzyżują się najważniejsze drogi Katowic, w tym ulica Chorzowska, aleja W. Korfantego oraz aleja W. Roździeńskiego. To istotna lokalizacja, która zapewnia doskonały dostęp do komunikacji miejskiej.

Obok kompleksu znajdują się również drogi dla rowerów, a także przystanki miejskiego transportu zbiorowego, które są obsługiwane na zlecenie ZTM-u. Blisko budynków umiejscowiony jest przystanek autobusowy Katowice Strefa Kultury NOSPR, z którego odjeżdża ponad 20 linii autobusowych. W niedalekiej odległości znajduje się także przystanek tramwajowy Katowice Rondo, z którego w lipcu 2021 roku kursowało 8 linii tramwajowych.

Historia

Przed powstaniem

W latach 1965–1974 w miejscu, gdzie obecnie znajduje się kompleks .KTW, zbudowano wieżowiec przeznaczony dla Dyrekcji Śląskiego Okręgu Kolei Państwowych. W momencie jego oddania do użytku, obiekt ten był najwyższym budynkiem w Katowicach, mającym aż 18 kondygnacji. Miejsce to na przestrzeni lat stało się reprezentacyjną częścią miasta, sąsiadując z obiektami takimi jak Spodek oraz pomnik Powstańców Śląskich. W 2010 roku Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o zasadniczej przebudowie istniejącego biurowca we współpracy ze spółką Hines Polska. Planowano gruntowną modernizację oraz wzniesienie nowego budynku, który miał uzyskać 32 kondygnacje i osiągnąć wysokość około 125 metrów. Koncepcja wieżowców została opracowana przez niemieckiego architekta Helmuta Jahna, który proponował budynki w standardzie klasy A. Nowa nazwa obiektu miała brzmieć Rondo Towers. Jednakże ostatni najemcy opuścili budynek w 2011 roku, a umowa z Hines Polska ostatecznie wygasła, co doprowadziło do wystawienia DOKP na sprzedaż w lipcu 2013 roku.

Budowa .KTW I

Na początku 2013 roku budynek sprzedano w drugim przetargu za sumę 29 mln złotych, a nowym właścicielem DOKP została firma TDJ Estate, która zaoferowała cenę o niemal 15 mln zł wyższą od kwoty wywoławczej. 13 marca 2014 roku uzyskano niezbędne zgody na rozbiórkę, a w grudniu tego samego roku rozpoczęły się prace przygotowawcze. Rozbiórka obiektu prowadzona była od czerwca 2015 roku. W listopadzie 2014 roku zapowiedziano, iż w miejsce DOKP zostaną wzniesione dwa nowe budynki o wysokości 115 oraz 50 metrów, a odpowiedzialność za projekt spoczęła na pracowni Medusa Group z Bytomia. Ostatecznie to właśnie ich koncepcja została wybrana przez TDJ Estate, co otworzyło drogę do realizacji nowego kompleksu.

W październiku 2015 roku ogłoszono przetarg na wykonawcę budowy pierwszego z wieżowców .KTW. 31 marca 2016 roku zadebiutował nowy logotyp i profile społecznościowe obiektu, wprowadzone jako część marketingowe projektu nawiązującego nazwą do miasta Katowice, w tym również do portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. W tym czasie kontynuowano prace rozbiórkowe istniejącego obiektu, a 19 maja 2016 roku, podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, zorganizowano oficjalną prezentację wizualizacji kompleksu .KTW. W czerwcu 2016 roku wybrano generalnego wykonawcę pierwszego etapu budowy – firmę Strabag, która szybko przystąpiła do prac.

Na budowie w lipcu 2016 roku zatrudniano do 50 pracowników, a także około 100 pojazdów ciężarowych. Rozpoczęto m.in. budowę ścian szczelinowych oraz przygotowano miejsce pod sieć kanalizacji deszczowej. W kolejnych miesiącach liczba pracowników wzrosła do 70, a realizowane były różne roboty ziemne, a także wiercenie studni głębinowych. Szacowano, że do budowy budynku .KTW I zużytych zostanie około 25 tys. m³ betonu oraz 3 tys. ton stali. W październiku 2016 roku zakończono prace ziemne związane z wykopem głównym oraz rozpoczęto wzmocnienie fundamentów.

16 lutego 2017 roku w ramach 4 Design Days odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego, w której wzięli udział prezydent Katowic Marcin Krupa oraz Tomasz Domagała, właściciel TDJ. W marcu 2017 roku wzniesiono cztery kondygnacje nadziemne, a prace nad dolnymi poziomami zrealizowane zostały do końca miesiąca. Od tego momentu zredukowano liczbę żurawi do dwóch. Aż do maja 2017 roku kontynuowano prace nad elewacją budynku oraz wykuwano szczegóły architektoniczne wewnątrz.

5 września 2017 roku budynek osiągnął najwyższy punkt swojej konstrukcji i z tej okazji odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy. W kolejnych miesiącach kontynuowano prace instalacyjne oraz wykończeniowe. Do końca roku obiekt uzyskał stan surowy zamknięty, a w grudniu zrealizowano cały układ drogowy, łącznie z wjazdem do podziemnego garażu. W lutym 2018 roku nowym zarządcą .KTW I została firma Colliers International, a budynek otrzymał pozwolenie na użytkowanie 26 marca 2018 roku. W tym czasie skomercjalizowano już 60% powierzchni.

Budowa .KTW II

W kwietniu 2019 roku spółka TDJ Estate dokonała wyboru firmy Gleeds Polska, odpowiedzialnej za zarządzenie drugim etapem projektu .KTW. W październiku 2019 roku, z wznoszeniem wieżowca .KTW II rozpoczęto prace przygotowawcze, które szybko przerodziły się w montaż dwóch żurawi o wysokościach odpowiednio 149 oraz 165 metrów. W marcu 2020 roku konstrukcja wieżowca osiągnęła wysokość 25 metrów, a przy jego budowie zastosowano nowatorski system samowznoszący, który wcześniej wykorzystano np. przy budowie Sky Tower we Wrocławiu.

Z powodu pandemii COVID-19, w maju 2020 roku jedynie 20% regularnych użytkowników korzystało z biura .KTW I. W lipcu 2020 roku budynek .KTW II osiągnął wysokość 60 metrów i na jego elewacji rozpoczęto montaż artystycznego muralu, który odzwierciedlał pozycję kompleksu w katowickiej przestrzeni. Pracujący nad .KTW I wynosili wówczas komercjalizację na poziomie 90%, podczas gdy konstrukcja .KTW II osiągała 75,6 metra.

W końcu grudnia 2020 roku .KTW II sięgał już 115 metrów, a ostatnie piętro budynku przystąpiono do wykańczania. W lutym 2021 roku na dachu budynku zawisła wiecha, a przy budowie pracowało około 300 osób. Kontynuowano również prace montażowe maszyn chłodniczych w budynku. Pod koniec lipca 2021 roku demontowano pozostałe żurawie, a nowymi najemcami stawali się przedstawiciele firm planujących wynajem przestrzeni biurowej w .KTW.

W październiku 2021 roku na budowie .KTW II pracowało około 300 osób i aż 15 firm zajmujących się pracami instalacyjnymi. Do tego momentu zużyto 22 tys. m³ betonu oraz 3,5 tys. ton stali. 11 lutego 2022 roku uzyskano pozwolenie na użytkowanie, dzięki czemu wieżowiec .KTW II zyskał status najwyższego budynku biurowego nie tylko w Katowicach, ale także w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Sfinalizowano przygotowania do jego użytkowania, a PwC Service Delivery Center planowało swoją siedzibę w .KTW II na początek 2023 roku.

Zagospodarowanie skweru przy .KTW

23 grudnia 2021 roku spółka TDJ Estate wystąpiła do katowickiego urzęd miasta z prośbą o wydanie pozwolenia na budowę obiektu podziemnego z rampą na skwerze, znajdującym się na rogu alei W. Roździeńskiego i ulicy Olimpijskiej. Skwer ten miał pełnić funkcję zaplecza techniczno-socjalnego dla nowo budowanego .KTW II. Uroczyste otwarcie skweru miało miejsce 11 września 2023 roku, podczas którego odsłonięto także figurkę beboka Katewuś, która stała się nowym symbolem tego miejsca.

Architektura i otoczenie

Kompleks biurowy .KTW, powstały w 2016 roku, został zaprojektowany przez zespół architektów z pracowni Medusa Group z Bytomia, w tym Przemo Łukasika oraz Łukasza Zagałę. Opracowanie struktury budynków powierzono Firmie Inżynierskiej „Statyk” z Katowic, natomiast instalacje zrealizowała firma CE Group z Gliwic. Projekt fasady, który stanowi istotny element wizualny kompleksu, powstał pod kierunkiem firmy Studio Profil z Warszawy. Inspiracją dla architektów były wieżowce De Rotterdam z Holandii, które mają charakterystyczną formę.

Kompleks składa się z dwóch budynków: .KTW I oraz .KTW II. Pierwszy z nich ma wysokość 66 metrów, co odpowiada 14 kondygnacjom nadziemnym oraz 3 podziemnym. Całkowita powierzchnia biurowa wynosi 18 250 m², z dodatkową przestrzenią handlową wynoszącą 1560 m². Z kolei budynek .KTW II, który jest wyższy, osiąga 134 metry i obejmuje 31 kondygnacji naziemnych oraz 3 podziemne, z biurową powierzchnią rzędu 39 900 m² oraz handlową 2100 m². Średnia powierzchnia kondygnacji w .KTW I wynosi 1480 m², podczas gdy w .KTW II jest to 1410 m². W momencie zakończenia budowy, wieżowiec .KTW II stał się najwyższym budynkiem w Katowicach i w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Architektura kompleksu oparta jest na formie prostopadłościanów, które są względem siebie przesunięte – w przypadku .KTW I mamy do czynienia z dwiema bryłami, zaś w .KTW II są trzy. W przypadku .KTW I, przesunięcie dotyczy kondygnacji między 6. a 7. piętrem, co zrealizowano na wysokości około 24 metrów. Górna bryła osiąga 42 metry, a ostatnie dwa piętra są przeznaczone na infrastrukturę techniczną. W .KTW II przesunięcia występują między 8. a 9. oraz 19. a 20. piętrem. Szklana elewacja budynków jest pokryta panelami z selektywnego szkła oraz prefabrykowanego betonu, okalanymi metalową ramą; ciężar każdego panelu wynosi około 500 kilogramów, z kolei wieżowiec .KTW II ma ich łącznie 4400. Okna są szerokie na 135 cm i oddzielone ciemnymi pionowymi pasami betonowymi z ryflowaniem, o różnej szerokości w każdym z budynków.

Objęto w budynkach odpowiednio 6 i 12 wind, z osobną windą dostępną dla użytkowników garażu podziemnego. Centralnie umieszczony trzon budynków zawiera zarówno windy, jak i schody ewakuacyjne oraz kanały instalacyjne. Czas przejazdu windy z poziomu -3 na 31. piętro w .KTW II wynosi zaledwie 35 sekund.

W kompleksie zlokalizowane są takie obiekty jak: lobby recepcyjne, kantyna, kawiarnia, placówka finansowa, centrum medyczne, kiosk oraz bankomat. W lipcu 2021 roku w biurowcu .KTW I swoje siedziby miały firmy takie jak Fujitsu Global Delivery Center, Teleperformance Poland, Citi Handlowy, EY, mBank, Gastromall Group oraz Świat Prasy.

Kompleks uzyskał certyfikat BREEAM Interim Design Stage na poziomie Excellent, a budynek .KTW II osiągnął najwyższe oceny w zakresie transportu oraz zarządzania zużyciem wody. Wnętrza budynków wykorzystują technologie wspierające oszczędność energii i wody, w tym szybkie windy o niskim poborze mocy oraz efektywne systemy klimatyzacyjne. Na dachu .KTW II znajduje się około 70% urządzeń do chłodzenia oraz wentylacji, a także sprzęt energetyczny. W całym budynku zaplanowano około 20 000 czujników i modułów związanych z systemami ochrony pożarowej i automatyką.

Dla budynku .KTW I przewidziano 241 miejsc parkingowych, natomiast dla .KTW II 219. Dodatkowo, w kompleksie znajduje się szatnia z prysznicami dla rowerzystów. W otoczeniu .KTW dostępne są miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz zatoka dla taksówek i kurierów. Wjazd do garaży odbywa się z ulicy Olimpijskiej.

W roku 2021 w narożniku alei W. Roździeńskiego i ulicy Olimpijskiej powstała ogólnodostępna przestrzeń publiczna. Główne elementy jej zagospodarowania to rampa z podium siedziskowym. W obrębie rampy znajduje się także infrastruktura do odbioru odpadów. Projekt tego obszaru, podobnie jak i kompleks .KTW, został stworzony przez pracownię Medusa Group. Na skwerze umieszczono rzeźbę beboka Katewuś, który układa klocki, nawiązując do motywów przewodnich wieżowców. Autorem rzeźby jest Grzegorz Chudy.

Kompleks .KTW zdobył II miejsce oraz nagrodę publiczności w konkursie Obiekt roku, organizowanym w systemach Aluprof.


Oceń: Biurowce .KTW

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:5