Katowice Janów


Katowice Janów to wielofunkcyjny obiekt kolejowy, który pełni rolę posterunku odstępowego oraz bocznicowego szlakowego. Dawniej był to istotny punkt jako stacja towarowa, który zlokalizowany jest na terenie dzielnicy Janów-Nikiszowiec. Jego położenie wynosi 288 m n.p.m., co czyni go jednym z wyżej usytuowanych punktów w Katowicach.

Historia Katowic Janowa sięga roku 1868, kiedy to obiekt został oddany do użytku w związku z budową odcinka linii Kolei Prawego Brzegu Odry. Od tego czasu, posterunek ten odegrał ważną rolę w rozwoju transportu kolejowego w regionie.

Historia

Obecnie stacjaKatowice Janów jest usytuowana na trasie Kolei Prawego Brzegu Odry, która obecnie jest znana jako linia kolejowa nr 657. Historia tej linii sięga czasów, kiedy firma budowlana realizowała inwestycje od Wrocławia w kierunku Górnego Śląska, korzystając z północnej trasy przez Kluczbork, Tarnowskie Góry oraz Bytom.

Etapy budowy tej linii rozpoczęły się od strony Chorzowa (Starego), kiedy to 15 listopada 1868 roku otwarto odcinek aż do Janowa, który prowadził dalej w kierunku Muchowca. W rozkładzie jazdy z 1883 roku widać, że na trasie przez stację przejeżdżały pociągi pasażerskie w relacji między Wrocławiem a Dziedzicami, lecz zatrzymania w Janowie nie miały miejsca. Ruch pasażerski w tym rejonie został zakończony w 1884 roku.

Pociągi pasażerskie powróciły do Janowa w drugiej połowie lat czterdziestych XX wieku. W oparciu o rozkład jazdy z lata 1946 oraz zimy 1946/1947, można było zauważyć kursy pociągów na trasie Katowice – Oświęcim, które przejeżdżały przez Katowice Ligotę, Ochojec, Janów i Mysłowice. Jednak według rozkładu jazdy z lata 1947 roku, kursy pociągów Katowice – Oświęcim już omijały Janów, zmieniając trasę na Szopienice Południowe.

27 września 1953 roku uruchomiono zelektryfikowaną linię towarową, która łączyła posterunek Dorota w Dąbrowie Górniczej z posterunkiem Panewnik przez Muchowiec. Była to obecnie znana linia kolejowa nr 171. W 1960 roku dodatkowo powstała linia łącząca Mysłowice z Murckami, którą obecnie oznaczamy jako nr 655. Wszystkie trzy linie, które przesiewają przez Katowice Janów, zostały zelektryfikowane 30 maja 1970 roku.

Infrastruktura

Katowice Janów to ważny węzeł kolejowy, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Pełni istotną rolę w obsłudze linii kolejowej nr 171, gdzie jest klasyfikowany jako posterunek odstępowy w odległości 32,496 km.

Dla pozostałych linii, tj. nr 655 oraz 657, funkcjonuje jako posterunek bocznicowy szlakowy, znajdujący się odpowiednio w kilometrażu 4,347 i 4,447. Warto zauważyć, że ruch pociągów w tym rejonie jest koordynowany przez nastawnię KJw, a jej wyposażenie obejmuje nowoczesne urządzenia przekaźnikowe, które są wspierane przez sygnalizację świetlną.

Przypisy

  1. Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji: Katowice Janów. www.atlaskolejowy.net. [dostęp 22.01.2021 r.]
  2. OpenStreetMap: Mapa Podstawowa. www.openstreetmap.org. [dostęp 22.01.2021 r.]
  3. Adrian Karwat; Krzysztof Dobrzanski; Mateusz Matusik: Katowice Janów. semaforek.kolej.org.pl. [dostęp 22.01.2021 r.]
  4. Ogólnopolska Baza Kolejowa: Rozkład Polska, lato 1947, Str. 177, Tab. 66, 69. www.bazakolejowa.pl. [dostęp 22.01.2021 r.]
  5. Ogólnopolska Baza Kolejowa: Rozkład Polska, zima 1946/1947, Str. 166-167, Tab. 65, 66, 69. www.bazakolejowa.pl. [dostęp 22.01.2021 r.]
  6. Ogólnopolska Baza Kolejowa: Rozkład Polska, lato 1946, Str. 182-183, Tab. 65, 66, 69. www.bazakolejowa.pl. [dostęp 22.01.2021 r.]
  7. Linia Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik (171). www.bazakolejowa.pl. [dostęp 30.05.2020 r.]
  8. Linia Mysłowice – Katowice Muchowiec (655). www.bazakolejowa.pl. [dostęp 30.05.2020 r.]
  9. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych [online], Załącznik nr 2.6 do Regulaminu sieci 2019/2020. Aktualizacja, 06.10.2020 r.
  10. RyszardR. Stankiewicz RyszardR., MarcinM. Stiasny MarcinM., Atlas linii kolejowych Polski 2010, Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2010.
  11. KrzysztofK. Soida KrzysztofK. (red.), Dzieje katowickiego okręgu kolejowego, Katowice: Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych, 1997.
  12. Według innego źródła - Soida, 1997 - linię tę uruchamiano etapami: 1 lutego 1870 roku odcinek Chorzów – Siemianowice – Szopienice Północne, a 24 czerwca 1870 roku Szopienice – Murcki i dalej do Dziedzic przez Tychy i Pszczynę.
  13. Kreis-Blatt fuer den Kreis Adelnau 30.05.1883 R.1883 nr44, Osstrowo: Druck: Hoffmann's Erben, 1883.

Oceń: Katowice Janów

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:21