Karl Neumann to postać, która zapisała się w historii jako ważny niemiecki dowódca okrętów podwodnych w czasie I wojny światowej. Urodził się 22 grudnia 1887 roku w Katowicach, a jego działalność w Marine Kaiserliche przyniosła mu znaczną renomę.
W trakcie konfliktu zbrojnego, Neumann stał na czele działań, które umożliwiły zatopienie wielkiej liczby jednostek handlowych. Okręty podwodne, którymi dowodził, zdołały zniszczyć aż 67 statków, osiągając łączną pojemność wynoszącą 104 034 BRT. Dodatkowo, jego statki na morzu zestrzeliły także jeden okręt o wyporności 834 ton.
Początek służby
Karl Neumann rozpoczął swoją karierę wojskową w 1907 roku, kiedy to przystąpił do szkoły kadetów w Kaiserliche Marine. W tym samym roczniku szkolnym znajdowali się również tacy uczniowie jak: Heino von Heimburg, Paul Hundius oraz Hans Valentiner.
W ramach swojego treningu Neumann odbył praktykę na okręcie szkolnym SMS „Graudenz”, co z pewnością przyczyniło się do jego dalszego rozwoju w marynarstwa.
I wojna światowa
W chwili wybuchu I wojny światowej, 5 sierpnia 1914 roku, Karl Neumann był członkiem załogi na SMS „Graudenz”. W lipcu następnego roku rozpoczął szkolenie w obszarze łodzi podwodnych. Już po nieco ponad roku uzyskał swoje pierwsze stanowisko dowodzenia – SM UB-13, okrętem podwodnym typu UB I. 15 grudnia 1915 roku przejął dowództwo po Waltherze Gustawie Beckerze i pełnił tę funkcję do początku marca 1916 roku.
1 marca 1916, podczas patroli u wybrzeży Suffolk, zaledwie kilka dni później, Neumann zanotował swoje pierwsze sukcesy, zatapiając cztery brytyjskie łodzie rybackie. Już 8 marca tego samego roku objął dowództwo nad okrętem SM UB-2, które sprawował przez okres czterech tygodni. Następnie, na trzy miesiące, został mianowany kapitanem SM UB-6. 17 sierpnia 1916 roku, objął dowództwo nowo przyjętego do służby okrętu typu UB II – SM UB-40. Okręt ten przydzielono do Flotylli Flandria, gdzie operował w okolicach kanału La Manche.
Pierwszym z takich sukcesów UB-40 było zatopienie brytyjskiego transportowca parowego „Barbara”, zbudowanego w 1897 roku, o pojemności 3740 BRT. Statek przewoził ładunek cukru z Filadelfii do West Hartlepool i został zatopiony 20 października 1916 roku, 25 mil na południe od wyspy Wight. 22 listopada 1916, podczas swojego ostatniego patrolu na stanowisku dowódcy UB-40, Neumann zatopił dwa statki. Norweski parowiec „City Of Mexico” (1511 BRT) oraz brytyjski żaglowiec „Grenada” (2268 BRT) miały nieprzyjemności około 32 mile od Beachy Head w East Sussex.
3 grudnia 1916 roku, Neumann przekazał dowództwo nad UB-40 Kapitänleutnantowi Hansowi Howaldt, a 10 grudnia, objął nowo przyjęty do służby SM UC-67. Jako kapitan UC-67 w ciągu półtora roku zatopił 49 statków, łącznej pojemności 83 380 BRT. Ten okręt był przydzielony do Flotylli Pola. 17 marca 1916 roku, podczas rejsu wzdłuż zachodnich wybrzeży Europy do bazy w Puli, UC-67 zdołał zatopić cztery portugalskie kutry rybackie u wybrzeży Portugalii.
Następnego dnia, Neumann storpedował i zatopił szwedzki parowiec „Victoria” o pojemności 1226 BRT, a w czasie tej podróży zatopiały także brytyjski statek „Queen Eugenie” (25 marca, 4359 BRT). 26 maja 1917 roku, pod jego dowództwem, UC-67 zaatakował brytyjski statek szpitalny HMHS Dover Castle. Statek o pojemności 8271 BRT został trafiony, zatapiając się około 50 mil od Annaby, co doprowadziło do śmierci 7 członków załogi.
15 czerwca 1918 roku, Neumann został zastąpiony przez Oberleutnanta zur See Martina Niemöllera. Później, Neumann otrzymał nowe dowództwo nad okrętem typu UB III – SM UB-129, który został przyjęty do służby 11 czerwca. Okręt ten otrzymał przydział do Mittelmeer I Flotilla, do której dołączył 2 października 1918 roku. Podczas rejsu do portu w Puli, zatopił dwa statki, w tym amerykański parowiec transportowy „Buenaventura” (4881 BRT), który zatonął po ataku 16 września, 200 mil na północny zachód od Hiszpanii, prowadząc do śmierci 18 członków załogi.
Podczas służby na Morzu Adriatyckim, UB-129 odbył jeden patrol, a 31 października został zatopiony przez załogę u bram Rijeki. Po zakończeniu konfliktu Karl Neumann przeszedł do rezerwy. Zdarzenie z 26 maja 1917 roku, związane z zatopieniem statku szpitalnego „Dover Castle”, zakończyło się postawieniem Neumanna przed Najwyższym Sądem Zbrodni Wojennych w Lipsku. 4 czerwca 1921 roku na procesie, Karl Neumann został uniewinniony. Jako powód podano jego wykonywanie rozkazów ówczesnego dowództwa Kaiserliche Marine. Dalsze losy Neumanna są już jednak nieznane.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Franciszek Zagórnik | Kazimierz Śliwa | Piotr Patalong | Marian Brytan | Ludwik Wiechuła | Jarosław Szymczyk | Wiktor Kania | Bernard WiechułaOceń: Karl Neumann