PKM Katowice, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice sp. z o.o., to renomowany przewoźnik, który realizuje przewozy na zlecenie ZTM. Historia firmy sięga 1991 roku, kiedy to powstała w Katowicach w wyniku podziału Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Na mocy przekształcenia, które miało miejsce 31 marca 1998 roku, przedsiębiorstwo stało się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a także zostało ujęte w rejestrze handlowym. Właścicielami PKM Katowice są trzy gminy: Katowice, Siemianowice Śląskie oraz Chorzów.
PKM Katowice dysponuje dwiema bazami operacyjnymi. Pierwsza z nich znajduje się przy ul. A. Mickiewicza 59, w samym centrum Katowic, gdzie mieści się również siedziba spółki. Druga baza zlokalizowana jest przy ul. 1 Maja 152, w obszarze Katowice Zawodzie.
W niedalekiej przyszłości planowana jest budowa nowoczesnej bazy, która ma na celu zastąpienie obu dotychczasowych zajezdni.
Obsługiwane linie
PKM Katowice oferuje szeroką sieć usług transportowych z 54 różnymi liniami. Przede wszystkim, obsługują one przystanki w obrębie gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolitany, a także w rejonie Zagłębia Dąbrowskiego.
Wśród miast, które są objęte zasięgiem komunikacyjnym, znajdują się:
- Katowice,
- Siemianowice Śląskie,
- Chorzów,
- Mysłowice,
- Ruda Śląska,
- Mikołów,
- Świętochłowice,
- Bytom,
- Bieruń,
- Chełm Śląski,
- Lędziny,
- Imielin,
- Bobrowniki,
- Piekary Śląskie,
- Sosnowiec,
- Ożarowice,
- Zabrze,
- Czeladź,
- Będzin,
- Wojkowice.
Wszystkie wymienione miejscowości stanowią integralną część sieci komunikacyjnej, która jest projektowana z myślą o wygodzie i dostępie dla mieszkańców regionu.
Tabor
Wszystkie autobusy komunikacji miejskiej w Katowicach są zaprojektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. W ramach najnowszych dostaw pojazdy marki Solaris, MAN i Mercedes zostały wzbogacone o zaawansowany system dynamiki audiowizualnej informacji pasażerskiej, a także wewnętrzny monitoring dla większego bezpieczeństwa. Dodatkowo, autobusy wprowadzone od 2011 roku są standardowo wyposażone w klimatyzację całopojazdową.
28 grudnia 2016 roku na linii 657 doszło do formalnego zakończenia eksploatacji autobusów Ikarus 280. Ostatni kurs wykonał pojazd #117, który o godzinie 9:38 wyruszył na trasę Dąbrówka Mała – Panewniki. Po zakończeniu kursu zjechał do zajezdni przy ul. Mickiewicza, co oznaczało koniec służby dla tego klasycznego modelu. Z kolei autobus oznaczony numerem inwentarzowym #108 został zachowany i odrestaurowany przez PKM, jednak nie będzie już kursował na liniach regularnych. 11 lutego 2018 roku zorganizowano szczególny przejazd Ikarusem 280.70E pod hasłem „Śladami Ikarusów”. Uczestnikiem przejazdu był doświadczony kierowca z PKM.
Tabor techniczny
Typ autobusu | Udogodnienia | Wprowadzenie do PKM od | Rok wytwarzania | Numer taboru | Zajezdnia Mickiewicza Katowice | Zajezdnia Zawodzie Katowice | Ilość egzemplarzy |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Volvo | |||||||
VOLVO 7905LH | _ | 2023 | 2023 | 900-916 | 17 | 0 | 17 |
VOLVO 7905LAH | _ | 2023 | 2023 | 1900-1904 | 5 | 0 | 5 |
MAN | |||||||
MAN NL283 Lion’s City | _ | 2017 | 2017 | 800-819 | 0 | 20 | 20 |
MAN NL283 Lion’s City | _ | 2018 | 2018 | 820-834 | 0 | 15 | 15 |
MAN NG323 Lion’s City G | _ | 2017 | 2017 | 1200-1204 | 5 | 0 | 5 |
MAN Lion’s City 12 | _ | 2022 | 2022 | 835-839 | 5 | 0 | 5 |
Mercedes-Benz | |||||||
Mercedes-Benz O530G | _ | 2011 | 2011 | 1000-1014 | 15 | 0 | 15 |
Solaris | |||||||
Solaris Urbino 12 III | _ | 2010 | 2010 | 279-288 | 0 | 7 | 7 |
Solaris Urbino 12 III | _ | 2013 | 2013 | 600-607 | 0 | 8 | 8 |
Solaris Urbino 12 III | _ | 2015 | 2015 | 611-615 | 0 | 5 | 5 |
Solaris Urbino 12 III | _ | 2016 | 2016 | 616-630 | 0 | 15 | 15 |
Solaris Urbino 12 LE | _ | 2013 | 2013 | 609 | 0 | 1 | 1 |
Solaris Urbino 12 LE | _ | 2014 | 2014 | 610 | 0 | 1 | 1 |
Solaris Urbino 12 IV | _ | 2019 | 2019 | 631-655 | 4 | 21 | 25 |
Solaris Urbino 12 IV Electric | _ | 2020/2021 | 2020/2021 | 400-409 | 10 | 0 | 10 |
Solaris Urbino 15 III | _ | 2014 | 2013 | 700-709 | 10 | 0 | 10 |
Solaris Urbino 15 III | _ | 2014 | 2014 | 710-711 | 2 | 0 | 2 |
Solaris Urbino 18 III | _ | 2010 | 2010 | 301-314 | 14 | 0 | 14 |
Solaris Urbino 18 III | _ | 2012 | 2012 | 1315-1329 | 15 | 0 | 15 |
Solaris Urbino 18 III | _ | 2015 | 2015 | 1330-1344 | 15 | 0 | 15 |
Solaris Urbino 18 III | _ | 2016 | 2016 | 1345-1359 | 15 | 0 | 15 |
Solaris Urbino 18 IV Electric | _ | 2019/2021 | 2018/2021 | 1400-1409 | 10 | 0 | 10 |
Solaris Urbino 18 IV | _ | 2022 | 2022 | 1360-1364 | 5 | 0 | 5 |
Ogółem pojazdy | 147 | 93 | 240 | ||||
Procent autobusów z klimatyzacją | 90,5% | 92,5% | 91,3% |
Warto również wspomnieć o wyposażeniu taboru technicznego, które obejmuje pojazdy służące do realizacji różnorodnych zadań wspierających funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Przykładowo, w skład sprzętu technicznego wchodzą pojazdy takie jak Fiat Ducato, MAN TGS oraz MAN F2000, które są wykorzystywane w celach serwisowych i holowniczych.
Rodzaj pojazdu | Cel użycia | Ilość |
---|---|---|
Fiat Ducato | Usługi techniczne | 2 |
MAN TGS 41 440 8×4 BB | Holownik | 1 |
MAN F2000 32-460 | Holownik | 1 |
Przypisy
- Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 03.02.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Elamed Media Group | Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Katowicach | Famur | LV BET Zakłady Bukmacherskie | Spółdzielnia Mieszkaniowa im. I.J. Paderewskiego w Katowicach | Agata (przedsiębiorstwo) | Bipromet | Polska Grupa Górnicza | Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna | Alstom ZWUS | MOJ | COIG | Katowickie Zakłady Chemii Gospodarczej „Pollena-Savona” | Fabryki Sprzętu i Narzędzi Górniczych Grupa Kapitałowa Fasing | Kokott (przedsiębiorstwo) | Metal Mind Productions | Kamsoft | Kompania Węglowa | FarmacolOceń: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice