Koleje Śląskie


Koleje Śląskie, znane pod identyfikatorem literowym KSL, to polski przewoźnik kolejowy, który został założony 8 kwietnia 2010 roku z inicjatywy samorządu województwa śląskiego. Działalność przewozowa tej spółki rozpoczęła się 1 października 2011, a wkrótce, bo 9 grudnia 2012, Koleje Śląskie przejęły od Przewozów Regionalnych odpowiedzialność za obsługę prawie wszystkich regionalnych połączeń kolejowych w obrębie województwa śląskiego.

Przewoźnik ten jest aktywny na 17 liniach kolejowych, które w większości znajdują się na terenie województwa śląskiego. Warto zaznaczyć, że trzy z tych linii kończą się w sąsiednim województwie małopolskim, a jedna na terytorium Czech, w regionie morawsko-śląskim. Niedawno, w 2023 roku, Koleje Śląskie podpisały umowę ze Śląskim Urzędem Marszałkowskim, która dotyczy obsługi wymienionych tras do 31 grudnia 2030 roku.

W statystykach z 2023 roku Koleje Śląskie osiągnęły udział na poziomie 5,87% na rynku przewozów kolejowych, co uplasowało je na piątej pozycji w skali kraju pod względem liczby pasażerów. Z kolei, jeśli chodzi o pracę przewozową mierzona w pasażerokilometrach, spółka ta uzyskała 3,55% udziałów, co także oznacza piąte miejsce w rankingu krajowym.

Geneza spółki

Stan kolei po 1989

Po 1989 roku Polska zaczęła doświadczać znacznego spadku liczby przewożonych pasażerów, co doprowadziło do masowego zawieszania oraz likwidacji nierentownych linii kolejowych. Przełożyło się to na szereg problemów, takich jak wysoki koszt eksploatacji taboru kolejowego, deterioracja torów oraz nadmiar infrastruktury, co połączone z rosnącą popularnością samochodów osobowych znacznie wpłynęło na liczbę podróżujących. Z danych wynika, że liczba pasażerów spadła z 1093 mln w 1980 roku do 309 mln w 2001, a w 2010 roku osiągnęła poziom 291 mln.

Szczególnie dotkliwie sytuacja dotknęła Górny Śląsk, gdzie historycznie sieć zelektryfikowanych linii kolejowych była najmocniejsza. W wyniku tych przemian zdecydowano się na likwidację wielu połączeń lokalnych, które, mimo że były nieopłacalne, pełniły istotne funkcje transportowe. 8 września 2000 roku Sejm przegłosował ustawę tworzącą nową strukturę w PKP, która doprowadziła do tego, że monolit państwowy został podzielony na mniejsze spółki kolejowe tworzące Grupę PKP. Wytworzyło to także nową spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe zajmującą się zarządzaniem infrastrukturą, która miała przynosić zyski, a rynek przewozów kolejowych został całkowicie uwolniony.

Współpraca śląskiego Urzędu Marszałkowskiego z Przewozami Regionalnymi

W tej sekcji powinien być umieszczony wykres. Z powodów technicznych nie może być pokazany. Dodatkowe informacje

1 października 2001 roku, w wyniku restrukturyzacji PKP powstała nowa spółka PKP Przewozy Regionalne, która przejęła odpowiedzialność za wszystkie krajowe pociągi osobowe oraz pospieszne. Od 1 stycznia 2004 roku, w wyniku usamorządowienia Przewozów Regionalnych, organizacja przewozów na terenie województw została przekazana na samorządy wojewódzkie. Realizacje połączeń kolejowych stawały się coraz mniej opłacalne, co powodowało wzrost żądań finansowych od Przewozów Regionalnych, a audyty w tych spółkach były niemożliwe do przeprowadzenia zgłaszały się nowe problemy związane z likwidacją niektórych połączeń.

Przykłady likwidacji połączeń to:

Te decyzje były spowodowane niskim popytem na kursy, które rzadko się odbywały. Dodatkowo tabor używany do obsługi kursów był zbyt pojemny oraz kosztowny w utrzymaniu, a stan torów wpływał na niską prędkość przejazdów. W reaktacji na te trudności, w 2010 roku władze województwa postanowiły stworzyć nową spółkę bez udziału Przewozów Regionalnych, podobnie jak wcześniej uczyniły to władze dolnośląskie.

W kolejnym czasie, zlikwidowano bezpośrednie połączenia taborami Regio w kierunkach takich jak:

Kontrowersje wokół powstania Kolei Śląskich

Zarząd oraz związkowcy z Przewozów Regionalnych byli przeciwni powstaniu nowej spółki, obawiając się redukcji miejsc pracy. Po fazie prób i niepewności, Koleje Śląskie zaczęły swoją działalność 1 października 2011 roku, jednakże braki w taborze uzupełniono poprzez wynajem od zewnętrznych przewoźników, w tym České dráhy i Lotos Kolej. W wyniku strajku w Przewozach Regionalnych w sierpniu 2011 roku, marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz odwołał planowane przejęcia przez nową spółkę niektórych linii kolejowych.

Przeciwnicy Kolei Śląskich często podkreślali, że mimo obsługi dochodowych tras, dotacja jaką otrzymały w 2012 roku wyniosła 39,5 mln zł, co skutkowało podwyższeniem kosztów za kilometr przewozu. W porównaniu z Przewozami Regionalnymi, dotacje dla KŚ były znacznie wyższe na obsługiwane kursy i wzbudzały kontrowersje. Na przykład Przewozy Regionalne otrzymały dotację w wysokości 120 mln zł, co musiało budzić pytania o uczciwość konkurencji i sprawiedliwość w podziale środków publicznych.

Historia

Przed powstaniem spółki

W dniu 28 stycznia 2003 roku, województwo śląskie podjęło decyzję o zakupie dwóch autobusów szynowych modelu SA109 od producenta Kolzam. Niestety, tylko jeden z nich został dostarczony, gdyż producent ogłosił niewypłacalność i zaprzestał produkcji drugiego egzemplarza. W dniu 27 lipca 2006 roku, województwo podpisało umowę z firmą Stadler Rail na dostawę czterech jednostek FLIRT, które początkowo trafiły do Przewozów Regionalnych. W 2011 roku, przekazano je do Kolei Śląskich. Kolejnym krokiem było podpisanie umowy z Pesą 22 grudnia 2009 roku, na dostarczenie ośmiu jednostek Elf, które również dołączyły do floty Kolei Śląskich.

2010

Akt założycielski dla nowo powstałej spółki, Koleje Śląskie Sp. z o.o., zarejestrowano 8 kwietnia 2010 roku. Już 15 kwietnia wybrano radę nadzorczą, a 28 kwietnia powołano Annę Patalong na stanowisko prezesa zarządu. Spółka zakończyła rejestrację 20 maja, zyskując wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, a następnie uzyskując licencję na przewóz osób 6 lipca. Z kolei 9 grudnia, spółka otrzymała certyfikat bezpieczeństwa część A, by już 10 stycznia 2011 roku uzyskać część B.

2011

1 października 2011 roku zaliczono rozpoczęcie działalności przewozowej, obsługując trasę CzęstochowaGliwice, a także weekendowe połączenie do Głębce. Wprowadzono taryfę przewozową, która oferowała nieco tańsze bilety niż w Przewozach Regionalnych, od których przejęto obsługę tych połączeń. W dniu debiutu, flota przewoźnika składała się z 8 Elfów oraz 3 FLIRT-ów (jeden był na naprawie w Szwajcarii od incydentu z 18 sierpnia 2010). Dla obsługi tras dzierżawiono również 2 EN57, 2 lokomotywy Traxx oraz 10 wagonów przedziałowych.

W pierwszych dniach funkcjonowania, sprzedaż biletów była wyzwaniem; nie wszystkie kasy były dostępne na czas, przez co wiele z nich uruchomiono w mobilnych kontenerach na parkingach przydworcowych. W obliczu trudności z dostępem do kas, podróżni kupowali bilety głównie od konduktorów.

22 grudnia, zainicjowano akcję „Pociąg do czytania”, mającą na celu promowanie literatury wśród pasażerów. W ciągu roku, władze województwa i spółka kulminowały prace nad powiększeniem taboru. Pięć wydarzeń kluczowych miało miejsce tego roku:

  • 30 marca podpisano umowę z Pesą na dostawę dziewiątego Elfa,
  • 30 czerwca z Fablokiem na dokończenie drugiego SA109,
  • 20 września zawarto umowę na leasing pięciu zmodernizowanych jednostek EN57 z konsorcjum Newag, ING Lease i ZNLE,
  • 29 września złożono umowę na dzierżawę od České dráhy 10 wagonów,
  • 14 listopada zawarto umowę na dostawę dwóch zmodernizowanych EN57 z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” i Pesą.

19 grudnia, spółka ogłosiła plany zakupu 14 spalinowych zespołów trakcyjnych od Railconsult srl. Konkurs na te jednostki wywołał kontrowersje ze strony Newag i ZNTK „Mińsk Mazowiecki”, które złożyły zażalenie do Krajowej Izby Odwoławczej, uzyskując stosowną decyzję na korzyść wnioskodawców 13 stycznia 2012 roku.

2012

Marzec 2012 roku to przełomowy czas, gdy w pierwszych pociągach Kolei Śląskich zainstalowano automaty z napojami i przekąskami, obsługiwane przezWars. 21 marca zakończono obsługę składów wagonowych, w których zagłębiały się lokomotywy wynajęte od Lotos Kolej oraz wagony od České dráhy. W dniu 1 czerwca, Koleje Śląskie przejęły obsługę linii S6 łączącej Katowice i Głębce.

Przygotowanie do przejęcia wszystkich połączeń w województwie

Pod koniec czerwca, władze województwa zdecydowały o zakończeniu współpracy z Przewozami Regionalnymi i przekazaniu wszystkich połączeń Kolejom Śląskim. Sformalizowano to odpowiednią umową na czas od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2015, podpisaną we wrześniu tego samego roku. Dodatkowo, 19 listopada zawarto umowę przedwstępną na okres od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2020.

Na 20 czerwca zarząd udzielił zamówienia Taborowi Szynowemu Opole na naprawę i modernizację pierwszego SA109, zaś 7 sierpnia zamówiono z Newagiem dostawę jednego zmodernizowanego EN57. 7 listopada, firma zainkasowała zlecenie na 6-członowy elektryczny zespół trakcyjny 35WE Impuls, a 30 listopada na spalinowy zespół trakcyjny SA138.

Przejęcie połączeń Przewozów Regionalnych

W dniu 9 grudnia, Koleje Śląskie przejęły znakomitą większość połączeń regionalnych w województwie. Codzienne kursy zaplanowano na 629 połączeń. W tym czasie zrezygnowano z obsługi niektórych starych odcinków takich jak Wodzisław Śląski – Chałupki oraz Częstochowa – Zduńska Wola . Na trasie Herby Nowe – Kłobuck reaktywowano ruch po 3 latach przerwy.

W pierwszych dniach działalności, spółka nie była w stanie zrealizować wszystkich zamówień na kursy. W dniu 9 grudnia odwołano 3 pociągi, a w kolejnych dniach 58 (10 grudnia) i 73 pociągi (11 grudnia). Problemy były spowodowane przez błędy dyspozytorów oraz niewystarczający dostęp do odpowiedniego taboru.

12 grudnia, na pięciu liniach uruchomiono komunikację zastępczą, co przyczyniło się do licznych perturbacji: sukcesywnie spadła ich liczba do 58 połączeń zastępczych w dni robocze i 37-41 w dni wolne oraz świąteczne. W dniu 17 grudnia, Kursy kolejowe na linii S58 oraz na odcinku Katowice – Imielin zostały przywrócone. Niestety, na stanowiskach kierowniczych nastąpiły zmiany: na początku okresu stabilizacji, 12 grudnia prezes Marek Worach zrezygnował wraz z wiceprezesem Arturem Nastałą.

13 grudnia, marszałek województwa, Adam Matusiewicz, podał się do dymisji w wyniku rozwoju sytuacji.

Na ten sam dzień, władze województwa zadecydowały o przekazaniu z powrotem Przewozom Regionalnym pięciu połączeń międzywojewódzkich, co spowodowało, że pozostawiono Kolejom Śląskim do obsługi około 450 połączeń w dni robocze.

2013

Początek nowego roku przyniósł kolejne wyzwania. Władze województwa ogłosiły, że kontrakt trwający 3 lata z Kolejami Śląskimi będzie zastąpiony umową roczną z powodów skarg wcześniej wspomnianych Przewozów Regionalnych. W połowie stycznia, kolejna umowa o wynajmie dotyczyła 15 wagonów od PKP Intercity, które miały zastąpić te z Heros Rail Rent. Koleje Śląskie pracowały nad zwiększeniem liczby połączeń na liniach S72 i S74, które były w trudnej sytuacji. Osiągnięto to na 18 stycznia poprzez uruchomienie linii S19 Gliwice – Lubliniec.

25 stycznia 2013 roku miał miejsce ogólnopolski strajk pracowników różnych grup PKP. Mimo że pracownicy Kolei Śląskich nie przystąpili do strajku, ich pociągi były zablokowane na kilka godzin.

W dniu 31 stycznia, Koleje Śląskie odebrały cztery jednostki Elf z miesięcznym opóźnieniem. 1 lutego reaktywowano linię Gliwice – Bytom, wcześniej zlikwidowaną przez Przewozy Regionalne.

W dniu 10 lutego przywrócono kursy na linii S31 w odcinku Imielin – Czechowice-Dziedzice.

11 lutego marszałek województwa złożył zawiadomienie do prokuratury, sugerując popełnienie przestępstwa przez zarząd Kolei Śląskich, które miało spowodować straty dla spółki. Już 4 dni później, Annę Patalong odwołano ze stanowiska wiceprezesa.

W drugiej połowie lutego, z uwagi na ryzyko niewypłacalności, przełożono spalinowy zespół trakcyjny do majątku spółki. 25 lutego śląski sejmik przyznał 6 milionów złotych pożyczki na najpilniejsze zobowiązania.

25 lutego do Katowic dotarł pierwszy i ostatni z zamówionych SZT SN84, jednak po zbadaniu nie otrzymał dopuszczenia do ruchu, co wykluczyło go z użycia. 20 lutego zapadła decyzja o wynajmie 9 lokomotyw elektrycznych do końca roku z PKP Cargo.

W marcu, na tej podstawie władze rozpoczęły postępowanie śledcze w sprawie nieprawidłowości w spółce przed wprowadzeniem aktualnych rozkładów jazdy.

2 kwietnia Urząd Transportu Kolejowego zadecydował o zawieszeniu licencji przewoźnika Kolejom Śląskim oraz nałożeniu kary finansowej za brak odpowiedniego oznakowania taboru.

8 kwietnia zakłady remontowe przedstawiły raport, wskazując m.in. przypadki niegospodarności w KŚ. 16 kwietnia, Koleje Śląskie odpowiedziały na zarzuty, wskazując błędy merytoryczne w raporcie.

W kwietniu wojewódzki urząd marszałkowski zrezygnował z umowy współpracy z KŚ, jak również z zakupu 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 maja przekazanie obsługi linii S2 Sosnowiec GłównySławków przeszło do Przewozów Regionalnych.

Program naprawczy

W pierwszych miesiącach 2013 roku, w obliczu zamiarów wycofania spółki z rynku, finansowe straty wyniosły około 10 milionów złotych miesięcznie, co skutkowało wdrożeniem programu naprawczego, mającego na celu ograniczenie strat. 1 czerwca przewoźnik zwiększył ceny biletów o 10% oraz ograniczył liczbę połączeń o 39%. Zlikwidowane zostały relacje na trasach: S15 Gliwice – Bytom, Kędzierzyn-Koźle – Rybnik i S83 Tarnowskie Góry – Kłobuck, co spotkało się z oporem ze strony pasażerów.

Organizacja Zielone Mazowsze, w raporcie oszacowała straty z powodu błędnych decyzji KŚ na 50 milionów złotych, a stowarzyszenie weszło do Komisji Europejskiej z skargą na cięcia.

23 lipca, dostarczono na Śląsk SN84, które miał być wynajęty od Sigma Tabor, jednak ostatecznie nabyto je za środki Inteko. 19 sierpnia, UMWŚ rozstrzygnęła kadencję na prezesa Kolei Śląskich, w której wygrał Daniel Dygudaj. 23 września, Rada Nadzorcza KŚ unieważniła wyniki konkursu oraz odwołała Michała Borowskiego.

Na początku października, UTK przywrócił Kolejom Śląskim bezterminową licencję na przewozy. 15 października, rada nadzorcza ogłosiła Piotra Bramorskiego nowym prezesem spółki.

26 sierpnia, zamówiono dostawę zmodernizowanego EN57 od Newag, a 28 sierpnia podpisano umowę na 6 sztuk 3-członowych Impulsów. KŚ rozwiązali umowę z Sigma Tabor na 8 SZT VT614, które nie były użytkowane. W listopadzie podpisano umowę z Przewozami Regionalnymi na realizację kolejnych 13-miesięcznych wynajmów.

2014

Styczeń 2014 był przełomowy, ponieważ to pierwszy miesiąc, w którym Koleje Śląskie osiągnęły zysk – 150 tysięcy złotych. W kolejnych miesiącach zyski wahały się od 300 do 900 tysięcy złotych. W dniu 10 marca radni przyjęli uchwałę o przyznaniu województwu kredytu na podwyższenie kapitału KŚ o 25 milionów złotych.

2015

27 stycznia ogłoszono przetarg na licytację dwóch VT614 oraz dwóch DH2 i jednego DH1. Niestety do samej licytacji nie doszło, a w 3. kwartale zainstalowano automaty biletowe, które wcześniej nie mogły funkcjonować.

2016

Na początku roku, Koleje Śląskie zorganizowały transport podczas Światowych Dni Młodzieży, przewożąc ponad 8000 pielgrzymów. Zrezygnowano również z pobierania opłat 28 lipca podczas wizyty papieża na Jasnej Górze.

2017

16 stycznia Koleje Śląskie uruchomiły możliwość zakupu biletów przez aplikacje mobilne SkyCash. Na koniec roku, marszałek podjął decyzję o przedłużeniu umowy z Kolejami Śląskimi na obsługę połączeń do 2030 roku.

2018

W styczniu 2018 Koleje Śląskie podpisały umowę z Industrial Division na wynajem pojazdów 14WE. W maju przewoźnik rozpoczął budowę myjki w Katowicach przy ul. Raciborskiej.

2019

W lutym dostarczono ostatnią jednostkę 4-członową, a w październiku przewoźnik przystąpił do Wspólnego Biletu PKP.

2020

Biorąc pod uwagę zmiany w rozkładzie jazdy, KŚ rozpoczęły obsługę połączeń Katowice – Kraków Główny, wprowadzając nowy przystanek Kochcice-Glinica.

2021

W marcu 2021 KŚ uzyskały jednolity certyfikat bezpieczeństwa, co oznaczało duży krok naprzód w branży kolejowej.

2022

27 kwietnia POLREGIO SA138-005 zyskały nowe właścicielstwo, co przyniosło zmiany na przyszłość w taborze przewoźnika.

2023

23 sierpnia, podpisano umowę z Newagiem na dostawę 3 EZT Impuls, co świadczy o ciągłym rozwoju spółki.

2024

W lutym 2024 roku zaplanowano rozbudowę zaplecza technicznego w Katowicach, co ma znaczenie dla przyszłego funkcjonowania przewoźnika.

Tabor

Stały

W skład taboru przewoźnika wchodzi kilkadziesiąt elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są w większości własnością zarówno samego przewoźnika, jak i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Taki podział własności taboru jest istotny dla utrzymania i modernizacji środków transportu.

Stały tabor przewoźnika
SeriaLiczba
członów
Liczba miejsc
siedzących
Prędkość
maksymalna
ProducentModernizatorLiczba_
EN57AKŚ3160+8120 km/hPafawagNewag/ZNLE5_
Newag1_
Newag Gliwice1_
EN57KM3192110 km/hPafawagZNTK „Mińsk Mazowiecki”2_
EN71AKŚ4252120 km/hPafawagNewag2_
EN75 FLIRT4183+29160 km/hStadler Rail4_
EN76 Elf4172+28160 km/hPesa9_
14WE3184110 km/hNewag2_
21WEa Elf II3154160 km/hPesa5_
22WEd Elf II4190160 km/hPesa12_
27WEb Elf6281160 km/hPesa6_
34WEa Elf II2102160 km/hPesa4_
35WE Impuls6282160 km/hNewag1_
36WEa Impuls3150+6160 km/hNewag6_
Impuls4_160 km/hNewag0 z 29_
Łączna liczba:60 z 89_

Tabela ta przedstawia szczegółowe dane dotyczące samych elektrycznych zespołów trakcyjnych użytkowanych przez przewoźnika.

Wypożyczony

W związku z ograniczonym zasobem taboru, władze przewoźnika zdecydowały się na wypożyczanie elektrycznych zespołów trakcyjnych z innych źródeł. Współpraca obejmuje wynajmowanie od różnych przewoźników, takich jak Polregio, Koleje Dolnośląskie, a także Koleje Mazowieckie.

Dodatkowo, współpraca obejmuje również spółki, które specjalizują się w wynajmie taboru, takie jak Industrial Division oraz Polski Tabor Szynowy. W szczególności, wynajmowane są zespoły EN57 oraz ich pochodne, co zapewnia elastyczność i większy komfort w operacyjnym funkcjonowaniu przewoźnika.

Obsługiwane połączenia

Częstochowa – Katowice – Gliwice (linia S1)

Linia ta została wprowadzona do obsługi przez Przewozy Regionalne od 1 października 2011 roku. Długość tej trasy wynosi 115,4 km, a połączenie to korzysta z linii kolejowych nr 1 oraz 137. Przez lata, w latach 2013, 2014 oraz 2015, wskutek prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe remontów, część pociągów była zmuszona korzystać z objazdów, które prowadziły przez Bytom, Częstochowę Mirów, Sosnowiec Południowy czy Zabrze Makoszowy, a w niektórych sytuacjach połączenie zostało zastąpione przez autobusy.

Wyjątkowym momentem było 11 czerwca 2017 roku, kiedy to przywrócono do użytku przystanek, który wcześniej nie był obsługiwany przez Koleje Śląskie – Dąbrowa Górnicza Pogoria. Warto również zauważyć, że stacja Będzin na tej trasie nie jest obsługiwana.

W przeszłości, na odcinku Zawiercie – Katowice można było również zauważyć kursy pociągów osobowych Przewozów Regionalnych w relacji Kielce – Zawiercie – Katowice.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Częstochowa
3,7Częstochowa Raków
9,4Korwinów
17,2Poraj
21,1Masłońskie Natalin
24,3Żarki-Letnisko
27,8Myszków Nowa Wieś
31,3Myszków
33,7Myszków Światowit
36,6Myszków Mrzygłód
40,6Zawiercie Borowe Pole
44,5Zawiercie
50,9Łazy
54,6Wiesiółka
56,8Chruszczobród
59,5Dąbrowa Górnicza Sikorka
63,2Dąbrowa Górnicza Ząbkowice
65,6Dąbrowa Górnicza Pogoria
67,0Dąbrowa Górnicza Gołonóg
70,4Dąbrowa Górnicza
72,3Będzin Ksawera
74,6Będzin Miasto
79,8Sosnowiec Główny
83,2Katowice Szopienice Południowe
85,9Katowice Zawodzie
88,6Katowice
90,8Katowice Załęże
94,4Chorzów Batory
96,7Świętochłowice
100,0Ruda Chebzie
102,3Ruda Śląska
107,2Zabrze
115,4Gliwice

Częstochowa – Lubliniec (linia S13)

Połączenie to zostało reaktywowane 13 grudnia 2015 roku. Trasa ma długość 37,6 km i korzysta z linii kolejowych nr 61 i 700. Obsługę nad tą linią przekazano od Przewozów Regionalnych w dniu 9 grudnia 2012. W okresie od 12 grudnia 2012 do 14 stycznia 2013 wszystkie kursy były wykonywane wyłącznie przez zastępczą komunikację autobusową, a od 15 stycznia 2013 tylko część połączeń była realizowana tą formą transportu. 15 grudnia 2013 zawieszono kursy pociągów osobowych na tej trasie, a usługi zostały przywrócone dopiero 13 grudnia 2015 roku. Chwilę później Polregio uruchomiły połączenia na linii Opole – Lubliniec – Częstochowa.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Częstochowa__
2,6Częstochowa Stradom__
8,3Częstochowa Gnaszyn__
13,2Blachownia__
20,0Herby Stare__
27,2Lisów__
31,2Kochanowice__
37,6Lubliniec__
____

Gliwice – Rybnik (linia S17)

Uruchomienie tej trasy miało miejsce 6 czerwca 2024 roku, a korzysta ona z regularnych połączeń między Gliwicami a Rybkiem, w tym przystankiem w Knurów. Inwestycja ta została wsparta finansowo przez miasto Rybnik oraz GZM.

Trasa linii
KilometrStacja/PrzystanekKasa biletowaBiletomat
0,0Gliwice__
12,0Przyszowice__
19,2Knurów__
30,2Leszczyny__
36,1Rybnik Paruszowiec__
38,1Rybnik__
____

Gliwice – Bytom (linia S18)

Linia została przywrócona do użytku 12 grudnia 2021 roku, a jej długość wynosi 18,6 km, opierając się na liniach nr 147 i 132. W lutym 2013 została uruchomiona pod numerem S15 z jedną stacją pośrednią – Bytom Bobrek, ale po kilku miesiącach kursowania obsługę wstrzymano.

Trasa linii
Odległość (km)Nazwa stacji/przystankuObsługa kasyObsługa biletomatu
0,0Gliwicenienie
5,7Zabrze Maciejównienie
9,3Zabrze Północnenienie
19,1Bytomnienie
brak

Katowice – Kraków Płaszów (linia S3)

Na trasie tej, od 13 grudnia 2020, Koleje Śląskie przejęły obsługę i zaczęły realizować wybrane połączenia do Krakowa Głównego, które wcześniej były wyłącznie dostępne dzięki usługom Polregio. W dniu 15 grudnia 2024 nastąpiło wydłużenie linii do Krakowa Płaszowa. Jej długość wynosi 81,5 km a trasa korzysta z linii kolejowych nr 138, 134 oraz 133.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Katowice__
2,7Katowice Zawodzie__
5,5Katowice Szopienice Południowe__
10Mysłowice__
12,2Sosnowiec Jęzor Południowy__
22,4Jaworzno Szczakowa__
27,5Jaworzno Ciężkowice__
38,3Trzebinia__
43,4Dulowa__
47,7Wola Filipowska__
51,7Krzeszowice__
58,3Rudawa__
64,1Zabierzów__
66,4Zabierzów Rząska__
68,6Kraków Mydlniki Wapiennik__
69,9Kraków Mydlnik__
72,4Kraków Bronowice__
74,2Kraków Łobzów__
77,1Kraków Główny__
78,4Kraków Grzegórzki__
79,6Kraków Zabłocie__
81,5Kraków Płaszów__
_

Oświęcim – Katowice (linia S31)

Połączenie to rozpoczęło swoją działalność 9 grudnia 2012 roku. Długość tej trasy wynosi 32,9 km, a obsługuje linie kolejową nr 138. Warto nadmienić, iż w okresie od grudnia 2021 do grudnia 2023 wiele kursów osiągało Racibórz, Wodzisław Śląski lub Chałupki (linia S7 lub S71). Wspomniany odcinek Katowice – Czechowice-Dziedzice w dniach 12 do 16 grudnia 2012 roku dostosowano do zastępczej komunikacji autobusowej, uzyskując zmiany ze względu na prace modernizacyjne.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Oświęcim
4,2Nowy Bieruń
8,5Chełm Śląski
11,9Imielin
15,5Mysłowice Kosztowy
18,3Mysłowice Brzezinka
20,1Mysłowice Brzęczkowice
22,9Mysłowice
27,5Katowice Szopienice Południowe
30,2Katowice Zawodzie
32,9Katowice

Katowice – Tychy Lodowisko (linia S4)

Pełna obsługa tej linii odbywała się pod nadzorem Przewozów Regionalnych od 9 grudnia 2012 roku, a długość wynosi 30,0 km. Regularne kursy odbywają się na liniach kolejowych nr 1, 139 oraz 179. Interesujący jest fakt, że przystanek Tychy Miasto na tej trasie nie jest wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim. Koleje Śląskie po raz pierwszy pojawiły się na tej linii w dniach od 12 do 14 października 2012 roku, w czasie trwającego strajku maszynistów.

Trasa linii
KilometryStacja/PrzystanekSprzedaż biletówBiletomat
0,0Sosnowiec Główny__
3,7Katowice Szopienice Południowe__
6,1Katowice Zawodzie__
8,8Katowice__
12,2Katowice Brynów__
14,5Katowice Ligota__
16,2Katowice Piotrowice__
19,6Katowice Podlesie__
25,4Tychy__
27,8Tychy Zachodnie__
28,3Tychy Aleja Bielska__
28,7Tychy Grota-Roweckiego__
30,0Tychy Lodowisko__
____

Katowice – Zwardoń (linia S5)

Ta linia również przeszła pod nadzór Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Długość jej wynosi 113,0 km, a obsługiwana jest na podstawie linii kolejowej nr 139. W przeszłości, od Łodygowic do Szczyrku, w okresie od 5 stycznia do 31 marca 2013 roku, kursowała zastępcza komunikacja autobusowa.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Katowice
3,4Katowice Brynów
5,7Katowice Ligota
7,4Katowice Piotrowice
11,1Katowice Podlesie
16,6Tychy
19,8Tychy Żwaków
25,1Kobiór
31,2Piasek
35,6Pszczyna
39,2Goczałkowice
40,5Goczałkowice Zdrój
43,8Czechowice-Dziedzice
46,6Czechowice-Dziedzice Przystanek
48,4Czechowice-Dziedzice Południowe
51,9Bielsko-Biała Komorowice
54,0Bielsko-Biała Północ
55,3Bielsko-Biała Główna
56,9Bielsko-Biała Lipnik
59,2Bielsko-Biała Leszczyny
61,1Bielsko-Biała Mikuszowice
63,9Wilkowice Bystra
67,9Łodygowice Górne
69,6Łodygowice
72,4Pietrzykowice Żywieckie
76,1Żywiec
80,1Radziechowy Wieprz
83,1Cięcina Dolna
84,8Cięcina
86,5Węgierska Górka
89,1Cisiec
92,3Milówka
94,9Milówka Zabawa
97,9Rajcza
99,6Rajcza Centrum
101,4Rycerka
104,4Sól
107,6Sól Kiczora
109,7Laliki
113,0Zwardoń

Katowice – Zakopane (linia S51)

Uruchomienie tej linii miało miejsce 22 grudnia 2017 roku. W międzyczasie, w okresie od 17 kwietnia do 28 maja 2018 roku, połączenie do Zakopanego było realizowane przez Wadowice. Długość trasy wynosi 117,1 km i korzysta z linii kolejowych nr 97, 98, 104 oraz 99.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Żywiec__
11,1Jeleśnia__
19,6Hucisko__
26,2Lachowice Centrum__
35,2Sucha Beskidzka__
42,8Maków Podhalański__
51,6Osielec__
59,5Jordanów__
69,9Chabówka__
71,8Rabka-Zdrój__
73,8Chabówka__
88,8Pyzówka__
96,4Nowy Targ__
107,6Biały Dunajec__
111,2Poronin__
117,1Zakopane__
____

Katowice – Wisła Głębce (linia S6)

Koleje Śląskie przejęły obsługę tej linii od Przewozów Regionalnych 1 czerwca 2012 roku. Długość tej trasy wynosi 92,7 km, a korzysta z linii kolejowych nr 139, 150, 694, 157, 190 oraz 191. W przeciągu jednego z wcześniejszych okresów, od 1 października 2011 roku do 8 grudnia 2012 roku, połączenia były wykonywane w sposób komercyjny przez KŚ. W marcu 2020 roku, ze względu na prace modernizacyjne między Chybiem a Skoczowem, wprowadzono zastępczą komunikację, jednakże po uzyskanej rewitalizacji, pociągi wróciły na trasę, a nowy przystanek – Skoczów Bajerki – został uruchomiony 3 stycznia 2021 roku.

W marcu tego samego roku znowu wprowadzono komunikację zastępczą, która dotyczyła tylko odcinka Skoczów – Wisła.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Katowice
3,4Katowice Brynów
5,7Katowice Ligota
7,4Katowice Piotrowice
11,1Katowice Podlesie
16,6Tychy
19,8Tychy Żwaków
25,1Kobiór
31,2Piasek
35,6Pszczyna
39,2Goczałkowice
40,5Goczałkowice Zdrój
46,2Zabrzeg
48,6Zabrzeg Czarnolesie
55,3Chybie Mnich
57,4Zaborze
62,1Pierściec
65,7Skoczów Bajerki
66,8Skoczów
69,4Skoczów Bładnice
73,0Goleszów
78,4Ustroń
79,7Ustroń Zdrój
82,7Ustroń Polana
85,4Wisła Obłaziec
87,6Wisła Uzdrowisko
89,3Wisła Dziechcinka
91,0Wisła Kopydło
92,7Wisła Głębce

Czechowice-Dziedzice – Cieszyn (linia S61)

Obsługę tej linii przejęto od Przewozów Regionalnych w dniu 9 grudnia 2012. Trasa ma długość 87,5 km i wykorzystuje linie kolejowe nr 139, 150, 93 oraz 90. Od 12 do 16 grudnia 2013 roku wszystkie połączenia były zastępowane przez zastępczą komunikację autobusową.

Trasa linii
kmStacja lub PrzystanekKasaBiletomat
0,0Czechowice-Dziedzice__
4,8Zabrzeg__
7,1Zabrzeg Czarnolesie__
14,1Chybie__
18,1Drogomyśl__
23,1Pruchna__
29,7Zebrzydowice__
32,4Kończyce__
34,8Kaczyce__
38,3Pogwizdów__
40,7Cieszyn Marklowice__
45,6Cieszyn__
____

Skoczów – Cieszyn (linia S62)

Linia ta została uruchomiona 4 września 2022 roku, a jej długość wynosi 16,4 km. Połączenie to korzysta z linii kolejowej nr 190, z większością połączeń skomunikowanych na stacji Goleszów z linią S6 w kierunku Katowic. Niektóre kursy uruchamiane są w podwójnym składzie na trasie Katowice – Goleszów, a na stacji Goleszów następuje ich dzielenie lub łączenie.

Trasa linii
kmNazwa Stacji/PrzystankuSprzedaż BiletówAutomat Biletowy
0Skoczów__
2,6Skoczów Bładnice__
6,3Goleszów__
7,9Goleszów Górny__
10,5Bażanowice__
15,6Cieszyn Uniwersytet__
16,4Cieszyn__
____

Katowice – Racibórz (linia S7)

Linia ta została obsługiwana przez Przewozy Regionalne od 9 grudnia 2012 roku. Pełna długość linii wynosi 82,1 km i korzysta z renomowanych linii kolejowych nr 139, 140 oraz 151.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Katowice
3,4Katowice Brynów
5,7Katowice Ligota
7,4Katowice Piotrowice
11,6Mikołów Jamna
14,5Mikołów
18,6Łaziska Górne
20,5Łaziska Górne Brada
24,3Orzesze
27,4Orzesze Jaśkowice
31,8Czerwionka
33,6Czerwionka Dębieńsko
37,5Leszczyny
43,4Rybnik Paruszowiec
45,4Rybnik
49,1Rybnik Towarowy
50,5Rybnik Niedobczyce
52,6Rybnik Niewiadom
55,7Rydułtowy
59,5Łuków Śląski
61,9Sumina Wieś
63,7Sumina
64,8Górki Śląskie
67,9Szymocice
71,1Nędza Wieś
72,8Nędza
77,9Racibórz Markowice
82,1Racibórz

Katowice – Bogumin (linia S71)

Obsługa linii została przekazana od Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Długość trwa wynosi 56,9 km i korzysta z linii kolejowych nr 139, 140 oraz 158. W przeszłości, od 12 do 28 grudnia 2012 roku, cała komunikacja na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski była zastępowana przez komunikację autobusową. Po zakończeniu remontu linii nr 158, która miała być powiększona o czeski Bogumin, dotychczasowe pociągi zamieniono na autobusy, a kursy odbywały się na wyznaczonym odcinku do 17 stycznia 2016 roku.

Na linii S71 do 13 grudnia 2020 roku znajdowały się również pociągi Przewozów Regionalnych w relacji Wodzisław Śląski – Katowice – Kraków Główny. 11 czerwca 2023 przywrócono pełne połączenie Katowice – Bogumin, które obsługiwane jest przez Koleje Śląskie. 10 grudnia 2023 roku z kolei uruchomiono nowy przystanek – Wodzisław Śląski Centrum.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Katowice__
3,4Katowice Brynów__
5,7Katowice Ligota__
7,4Katowice Piotrowice__
11,6Mikołów Jamna__
14,5Mikołów__
18,6Łaziska Górne__
20,5Łaziska Górne Brada__
24,3Orzesze__
27,4Orzesze Jaśkowice__
31,8Czerwionka__
33,6Czerwionka Dębieńsko__
37,5Leszczyny__
43,4Rybnik Paruszowiec__
45,4Rybnik__
49,1Rybnik Towarowy__
50,9Rybnik Rymer__
53,0Radlin Obszary__
55,6Wodzisław Śląski Radlin__
56,9Wodzisław Śląski__
58,5Wodzisław Śląski Centrum__
62,4Czyżowice__
66,8Bełsznica__
69,6Olza__
73Rudyszwałd__
74,8Chałupki__
79,2Bogumin__
____

Rybnik – Pszczyna (linia S72)

Obsługę tej linii zapewniają Przewozy Regionalne od 9 grudnia 2012 roku. Długość zatrudnienia wynosi 35,7 km, a korzysta z linii kolejowych nr 148. Warto zwrócić uwagę, że przystanek Rybnik Gotartowice nie jest obecnie wykorzystywany. Większość kursów na tej linii jest wydłużana do Raciborza lub Wodzisławia Śląskiego.

W okresie od 12 do 28 grudnia 2012 roku, wszystkie połączenia na trasie Rybnik – Czechowice-Dziedzice były realizowane wyłącznie za pomocą zastępczej komunikacji autobusowej. W następnych dniach, jedynie część połączeń była zobowiązana do skorzystania z tej formy transportu. Do grudnia 2021 roku linia dochodziła do stacji Bielsko-Biała Główna, lecz ze względu na rozpoczęcie prac modernizacyjnych musiała zostać skrócona do Czechowic-Dziedzic.

Trasa linii
Dystans (km)Nazwa stacji/przystankuSprzedaż biletówAutomat biletowy
0,0Rybnik__
3,2Rybnik Piaski__
9,6Szczejkowice__
13,8Żory__
18,0Suszec Rudziczka__
19,5Suszec Kopalnia__
20,9Suszec__
28,1Radostowice__
30,7Pszczyna Czarków__
35,7Pszczyna__
____

Gliwice – Rybnik – Chybie – Żywiec (linia S75)

Linia ta rozpoczęła działalność 12 grudnia 2021 roku. Jej długość wynosi 120 km. Do grudnia 2023 roku linia obejmowała wyłącznie kursy na trasie Rybnik – Żywiec. Połączenie korzysta z linii nr 148, 159, 157, 93, 139.

Trasa linii
kmNazwa stacji/przystankuSprzedaż biletówBiletomat
0Gliwice__
11,98Przyszowice__
19,16Knurów__
30,23Leszczyny__
30,15Rybnik__
51,98Żory__
58,95Warszowice__
61,97Pawłowice Śląskie Centrum__
68,10Strumień__
73,83Chybie__
87,94Czechowice-Dziedzice__
99,45Bielsko-Biała Główna__
101,04Bielsko-Biała Lipnik__
103,32Bielsko-Biała Leszczyny__
108,03Wilkowice Bystra__
113,65Łodygowice__
120,21Żywiec__
____

Gliwice – Rybnik – Wisła (linia S76)

Linia została zapoczątkowana 9 grudnia 2018 roku. Długość tej trasy osiąga 113 km. Linia korzysta z następujących linii kolejowych: 141, 148, 149, 157, 159 oraz 689. W marcu 2020 roku, z uwagi na przeprowadzane remonty przy linii do Wisły, podjęto decyzję o skierowaniu tej linii do Żywca. 14 czerwca 2020 roku uruchomiono dodatkowy przystanek – Przyszowice, a 3 września 2023 roku dołączono Warszowice, zamieniając je na Pawłowice Śląskie Centrum 10 grudnia 2023 roku.

Trasa linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Gliwice__
12Przyszowice__
19,2Knurów__
30,2Leszczyny__
38,2Rybnik__
52Żory__
58,9Warszowice__
62Pawłowice Śląskie Centrum__
68,1Strumień__
73,8Chybie__
87Skoczów__
93,2Goleszów__
98,6Ustroń__
99,9Ustroń Zdrój__
102,9Ustroń Polana__
105,5Wisła Obłaziec__
107,8Wisła Uzdrowisko__
109,5Wisła Dziechcinka__
111,2Wisła Kopydło__
113Wisła Głębce__
____

Racibórz – Chałupki (linia S78)

Obsługa tej linii była należyte do Przewozów Regionalnych od 9 grudnia 2012 roku. Trasa ta rozciąga się na długość 20,3 km i korzysta z linii kolejowej nr 151. Od 13 grudnia 2015 roku linia została wydłużona do granicy czeskiego Bogumina, aczkolwiek od 15 grudnia 2019 roku pociągi przybywające na tą linię kończą bieg w Chałupkach.

Trasa linii
Odległość (km)Nazwa Stacji/PrzystankuOkienkoAutomat Biletowy
0,0Racibórz__
9,0Tworków__
12,7Krzyżanowice__
15,8Roszków Raciborski__
18,7Rudyszwałd__
20,3Chałupki__
____

Katowice – Lubliniec (linia S8)

Linia ta została przejęta od Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Jej długość osiąga 69,8 km. Połączenie korzysta z linii kolejowych nr 137, 131 oraz 143. W roku 2015 wskutek prowadzonych prac modernizacyjnych, część pociągów jeżdżących na trasie Katowice – Lubliniec kursowała skróconą trasą Chorzów Batory – Lubliniec.

Między 9 grudnia 2017 a 12 grudnia 2021, linia S8 obejmowała także odcinek Katowice – Oświęcim, który obecnie jest oznaczany jako linia S31. 15 grudnia 2019 roku linia została wydłużona do Kluczborka, jednak 12 grudnia 2021 roku wykonano kolejne skrócenie do Lublińca.

W kontekście rozpoczętej modernizacji kolei nr 131, na odcinku Tarnowskie Góry – Katowice od 13 marca 2022 roku uruchomiono zastępczą komunikację autobusową (ZKA), w skład której wchodzi tradycyjna linia S80 oraz ekspresowa S8.

Przebieg linii
kmStacja/PrzystanekKasaBiletomat
0,0Katowice
2,1Katowice Załęże
5,8Chorzów Batory
8,1Chorzów Uniwersytet
9,0Chorzów Miasto
12,1Chorzów Stary
17,2Bytom
19,9Bytom Karb
25,5Radzionków Rojca
27,3Radzionków
30,0Nakło Śląskie
33,8Tarnowskie Góry
40,1Miasteczko Śląskie
47,9Kalety
55,3Koszęcin
61,2Rusinowice
67,1Lubliniec
_

Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Częstochowa (linia S9)

Nowa linia została uruchomiona 10 grudnia 2023 roku, a jej długość wynosi 89,43 km. Połączenie to korzysta z linii kolejowych nr 182 oraz 1. Ważną cechą tych kursów jest to, że na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi z linii S9 kursują jako przyspieszone.

Trasa linii
KilometryStacja/PrzystanekSprzedaż biletówAutomat biletowy
0,0Częstochowa__
3,7Częstochowa Raków__
17,2Poraj__
31,3Myszków__
44,5Zawiercie__
52,5Poręba__
59,4Siewierz__
67,4Mierzęcice__
71,1Pyrzowice Lotnisko__
82,6Miasteczko Śląskie Centrum__
89,4Tarnowskie Góry__
____

Okazjonalne

W lipcu oraz sierpniu 2012 roku, Koleje Śląskie zorganizowały specjalne połączenie Amber do Kołobrzegu. W 2017 roku, dzięki ukierunkowaniu na ruch sezonowy, spółka uruchomiła połączenie Giewont, dedykowane dla podróży z Katowic do Zakopanego. Dnia 10 czerwca 2018 roku, Koleje Śląskie w ramach festiwalu zabytków techniki, organizowały specjalne kursy po Kolejowej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Obejmowały one stacje, które na co dzień nie były wykorzystywane w ruchu pasażerskim, takie jak Zabrze Makoszowy, Katowice Dąbrówka Mała czy Siemianowice Śląskie.

18 stycznia 2020 roku zorganizowano bezpłatny kurs relacji Katowice – Kraków, związany z planowaniem stałego połączenia. Koleje Śląskie nie tylko obsługują lokalne kursy, ale również reagują na potrzeby społeczne, co miało miejsce w marcu 2022 roku, kiedy zorganizowano specjalne pociągi dla uchodźców uciekających przed skutkami inwazji w Ukrainie.

Bilety

Kiedy mówimy o biletach w Kolejach Śląskich, warto zaznaczyć, że dostępne są różne opcje ich zakupu, które dostosowują się do potrzeb pasażerów.

Oto miejsca, gdzie można nabyć bilety:

  • każda stacja kolejowa, która posiada kasy biletowe,
  • Centrum Obsługi Pasażera na dworcu w Katowicach,
  • biletomaty, które znajdują się na wybranych dworcach kolejowych,
  • saloniki prasowe Kolporter,
  • serwisy internetowe, takie jak e-KŚ, e-podróżnik, Bilkom i Koleo,
  • aplikacje mobilne: Koleje Śląskie, SkyCash, mPay oraz Koleo,
  • oraz bezpośrednia obsługa w pociągu.

Interesującym rozwiązaniem są również wspólne bilety, które umożliwiają podróż z innymi przewoźnikami. Do najpopularniejszych należą:

Warto również zaznaczyć, że wartości biletów wystawionych przez innych przewoźników są w niektórych przypadkach honorowane:

  • wybrane bilety okresowe z České dráhy,
  • bilety PKP Intercity – akceptowane tylko w nadzwyczajnych sytuacjach,
  • wybrane bilety okresowe i jednorazowe z Polregio – obowiązujące w relacjach wykraczających poza obszar obsługiwany przez Koleje Śląskie.

Zaplecze

Główna siedziba Kolei Śląskich znajduje się na ulicy Raciborskiej w Katowicach, niedaleko stacji Katowice. Na obszarze tej bazy mieści się łącznie piętnaście budynków, z których największym jest hala naprawcza o powierzchni blisko 3000 m². Do hali przylegają dwa dodatkowe budynki biurowe, które zawierają także część warsztatową. Warto wspomnieć, że przed końcem 2016 roku podstawową lokalizacją Kolei Śląskich były Łazy.

Oprócz bazy w Katowicach, Koleje Śląskie dysponują również sekcjami utrzymania. W roku 2014 w ramach ich działalności funkcjonowały cztery sekcje, które obejmowały miejsca takie jak Bielsko-Biała, Częstochowa, Gliwice oraz Łazy.

Marketing i promocja

Spółka uruchamia dodatkowe połączenia kolejowe w trakcie znaczących wydarzeń, jakie odbywają się w województwie, takich jak: Puchar Świata oraz Letnie Grand Prix w skokach narciarskich, które mają miejsce w Wiśle, Festiwal Muzyczny „Ku Przestrodze” w Chorzowie, czy Sylwestrowa Moc Przebojów w Katowicach. Dodatkowo organizowane są przejazdy na różne imprezy, takie jak juwenalia, Noc Muzeów oraz mecze na Stadionie Śląskim. W kontekście wydarzeń kulturalnych spółka oferuje również darmowe przejazdy z okazji takich jak Dzień Dziecka czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, a także podczas Industriady. Dodatkowo, organizowane są specjalne przejazdy dla miłośników kolejnictwa oraz osób z niepełnosprawnościami.

Co więcej, w ramach innowacyjnych rozwiązań, w określonych dniach pasażerowie Kolei Śląskich mogli podróżować wybranymi pociągami za darmo. Tego rodzaju inicjatywy miały miejsce m.in. 22 września w latach 2015, 2016, 2017, 2018 oraz 2019, z okazji Dnia bez Samochodu. Ponadto, w 2016 roku, podczas Tour de Pologne, pasażerowie mogli korzystać z darmowych przejazdów 13 lipca, a w kwestii ochrony środowiska, w 2017 roku spółka wprowadziła darmowe przejazdy dla kierowców w każdą trzecią środę miesiąca w akcji pod nazwą „Zielone środy”. Ceny biletów zakupionych przez aplikacje mobilną były czasami korzystniejsze niż standardowe stawki.

W 2018 roku spółka zainicjowała grę na smartfony pod nazwą „Wolny tor”, w której uczestnicy wcielali się w pracowników spółki i mieli szansę zdobyć zniżki na bilety. W ramach zimowych ferii w 2019 roku bilet wstępu był bezpłatny dla dzieci oraz młodzieży.

Koleje Śląskie angażują się także w promocję swojego taboru poprzez prezentacje, które odbywają się na kluczowych stacjach w regionie. Pierwsza z takich akcje miała miejsce 11 czerwca 2011 roku na stacji w Sosnowcu, gdzie zaprezentowano jeden z pojazdów typu Elf z okazji odbywającej się Industriady.

W latach 2012 i 2013 zrealizowano akcję pod nazwą Pociąg do roweru, w ramach której pasażerowie mogli skorzystać z bonusów na wypożyczanie rowerów w pobliżu stacji Wisła Uzdrowisko. Sezon narciarski 2012/2013 przyniósł współpracę z ośrodkami narciarskimi, pozwalającą na nabycie Wiślańskiego Skipassu w wybranych kasach biletowych oraz organizację skibusów na stacjach w Wiśle, Ustroniu i Łodygowicach.

W letnich miesiącach 2013 roku rozpoczęto akcję Kolej na Beskidy, gdzie organizowano bezpłatne górskie wycieczki z przewodnikami beskidzkimi w Beskidzie Żywieckim. Dodatkowo bilet zapewniał zniżki na noclegi w wybranych hotelach i pensjonatach w Wiśle. Rok 2016 przyniósł kolejną akcję Pociągiem w górę, rowerem w dół, gdzie wprowadzono połączenia Wisła Uzdrowisko – Wisła Głębce z wliczonym przewozem rowerów oraz obecnością przewodników.

W lipcu 2017 roku kontynuowano akcję Kolej na Beskidy, a wakacje 2018 roku przyniosły projekt „Wisła, Ustroń – zostaję dłużej, dostaję więcej”, gdzie uczestnicy mogli podróżować za darmo dzięki specjalnym kuponom na weekendowych trasach pomiędzy Ustroniem a Wisłą.

Koleje Śląskie rozpoczęły współpracę z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi oraz kopalnią srebra w Tarnowskich Górach w 2016 roku, co zaowocowało akcją Srebrny pociąg. Umożliwiała ona nabycie wspólnych biletów na przejazd z Katowic do Tarnowskich Gór, łącząc podróż pociągami KŚ oraz GKW i obejmując zwiedzanie kopalni. Podobny projekt był realizowany kolejne lata.

Rok 2017 przyniósł współpracę z Muzeum Śląskim, dla którego pasażerowie mogą uzyskać zniżki na bilety. Program został rozszerzony o inne muzea oraz galerie w regionie w 2018 roku, w ramach akcji Kolej na zniżki, gdzie bilet na wybranych dworcach dawał uprawnienia do zniżek w lokalnych restauracjach, w tym w Mysłowicach.

Latem 2018 roku w lokalnym radiu eM transmitowane były audycje pod nazwą Kolej na lato, gdzie promowano wakacyjne atrakcje.

W 2017 roku spółka ogłosiła Rok studenta, co zaowocowało szeregiem działań skierowanych do tej grupy społecznej, a niektóre z tych inicjatyw powtórzono również w roku następnym. Z kolei 2018 rok ogłoszono Rokiem Ekologii, a 2019 Rokiem Kultury, mające na celu przybliżenie lokalnych ofert kulturalnych za pomocą transportu kolejowego.

Przedstawiciele Kolei Śląskich aktywnie uczestniczą w licznych projektach promujących, takich jak Lunch z Kurierem czy różnego rodzaju konferencjach, w tym „Koleje w aglomeracji dziś i jutro”. Ponadto, w 2013 roku KŚ przyjęły patronat nad klasą technik elektroenergetyk transportu szynowego w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych w Gliwicach.

We wrześniu 2019 roku, z okazji stulecia wybuchu Powstań Śląskich, jeden z pojazdów otrzymał specjalną okleinę, nawiązującą do tego historycznego wydarzenia.

Powiązane spółki

Koleje Śląskie, jako kluczowy gracz w regionie, posiadają 95% udziałów w przedsiębiorstwie Inteko Sp. z o.o..

Kapitał zakładowy tej spółki wynosi 50.000,00 złotych.

Inteko Sp. z o.o. ma na swoim koncie ważne zadania, w tym obsługę automatycznych biletomatów oraz kas Szybki Bilet. Dodatkowo spółka ta pełniła funkcję pośrednika w pozyskiwaniu niezbędnych elementów taboru.

Finanse i wyniki przewozowe

Województwo śląskie jest jedynym właścicielem Kolei Śląskich, co podkreśla silne powiązanie przedsiębiorstwa z lokalnym samorządem. Kapitał zakładowy spółki wynosi 103,6 mln zł, a jego wartość była zwiększana kilkakrotnie, zarówno poprzez transfery finansowe, jak i przekazywanie taboru w formie aportu, co miało miejsce w marcu 2013 roku.

W roku 2011 spółka otrzymała dotację w wysokości 9,3 mln zł od województwa, jednak zakończyła ten okres ze znaczną stratą, osiągając deficyt na poziomie 6 mln zł.

W 2013 roku sytuacja finansowa spółki pogorszyła się jeszcze bardziej, z stratą wynoszącą blisko 60 mln zł. W 2015 roku, aby wesprzeć działalność Kolei Śląskich, województwo zdecydowało o przyznaniu dotacji w wysokości 140 mln zł, co miało na celu stabilizację finansową i dalszy rozwój przewozów kolejowych.

Prezesi

W ramach działalności Kolei Śląskich, prezesi pełniają kluczową rolę w zarządzaniu i kierowaniu operacjami firmy. W poniższej tabeli przedstawiamy chronologicznie listę prezesów, ich kadencje oraz uwagi dotyczące pełnionych obowiązków.

Data rozpoczęciaData zakończeniaNazwa PrezesaNotatki
28 kwietnia 201013 kwietnia 2011Anna Patalong
13 kwietnia 201116 marca 2012Marek Worach
16 marca 201223 kwietnia 2012Artur Nastała (pełniący obowiązki)
23 kwietnia 201212 grudnia 2012Marek Worach
13 grudnia 201223 września 2013Michał Borowski
15 października 201313 lipca 2015Piotr Bramorski
28 września 201522 maja 2019Wojciech Dinges
1 sierpnia 201913 czerwca 2021Aleksander Drzewiecki
14 czerwca 202118 sierpnia 2021Patryk Świrski (pełniący obowiązki)
19 sierpnia 202122 maja 2024Patryk Świrski
22 maja 20242 lipca 2024Dariusz Maszczyk (pełniący obowiązki)
2 lipca 2024Brak datyKrzysztof Klimosz

Nagrody i wyróżnienia

Koleje Śląskie zdobyły liczne nagrody i wyróżnienia, które odzwierciedlają ich osiągnięcia oraz wpływ na rynek. W 2011 roku spółka została uhonorowana tytułem Symbol 2011 w kategorii Debiut Rynkowy, przyznawanym przez redakcję Monitora Rynkowego, dodatku do Dziennika Gazeta Prawna.

Rok później, w 2012, Koleje Śląskie uzyskały wyróżnienie w prestiżowym konkursie Lodołamacze 2012 w kategorii otwarty rynek pracy, co podkreśla ich zaangażowanie w tworzenie pozytywnych zmian na lokalnym rynku.


Oceń: Koleje Śląskie

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:12