Koleje Śląskie, znane pod identyfikatorem literowym KSL, to polski przewoźnik kolejowy, który został założony 8 kwietnia 2010 roku z inicjatywy samorządu województwa śląskiego. Działalność przewozowa tej spółki rozpoczęła się 1 października 2011, a wkrótce, bo 9 grudnia 2012, Koleje Śląskie przejęły od Przewozów Regionalnych odpowiedzialność za obsługę prawie wszystkich regionalnych połączeń kolejowych w obrębie województwa śląskiego.
Przewoźnik ten jest aktywny na 17 liniach kolejowych, które w większości znajdują się na terenie województwa śląskiego. Warto zaznaczyć, że trzy z tych linii kończą się w sąsiednim województwie małopolskim, a jedna na terytorium Czech, w regionie morawsko-śląskim. Niedawno, w 2023 roku, Koleje Śląskie podpisały umowę ze Śląskim Urzędem Marszałkowskim, która dotyczy obsługi wymienionych tras do 31 grudnia 2030 roku.
W statystykach z 2023 roku Koleje Śląskie osiągnęły udział na poziomie 5,87% na rynku przewozów kolejowych, co uplasowało je na piątej pozycji w skali kraju pod względem liczby pasażerów. Z kolei, jeśli chodzi o pracę przewozową mierzona w pasażerokilometrach, spółka ta uzyskała 3,55% udziałów, co także oznacza piąte miejsce w rankingu krajowym.
Geneza spółki
Stan kolei po 1989
Po 1989 roku Polska zaczęła doświadczać znacznego spadku liczby przewożonych pasażerów, co doprowadziło do masowego zawieszania oraz likwidacji nierentownych linii kolejowych. Przełożyło się to na szereg problemów, takich jak wysoki koszt eksploatacji taboru kolejowego, deterioracja torów oraz nadmiar infrastruktury, co połączone z rosnącą popularnością samochodów osobowych znacznie wpłynęło na liczbę podróżujących. Z danych wynika, że liczba pasażerów spadła z 1093 mln w 1980 roku do 309 mln w 2001, a w 2010 roku osiągnęła poziom 291 mln.
Szczególnie dotkliwie sytuacja dotknęła Górny Śląsk, gdzie historycznie sieć zelektryfikowanych linii kolejowych była najmocniejsza. W wyniku tych przemian zdecydowano się na likwidację wielu połączeń lokalnych, które, mimo że były nieopłacalne, pełniły istotne funkcje transportowe. 8 września 2000 roku Sejm przegłosował ustawę tworzącą nową strukturę w PKP, która doprowadziła do tego, że monolit państwowy został podzielony na mniejsze spółki kolejowe tworzące Grupę PKP. Wytworzyło to także nową spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe zajmującą się zarządzaniem infrastrukturą, która miała przynosić zyski, a rynek przewozów kolejowych został całkowicie uwolniony.
Współpraca śląskiego Urzędu Marszałkowskiego z Przewozami Regionalnymi
W tej sekcji powinien być umieszczony wykres. Z powodów technicznych nie może być pokazany. Dodatkowe informacje |
1 października 2001 roku, w wyniku restrukturyzacji PKP powstała nowa spółka PKP Przewozy Regionalne, która przejęła odpowiedzialność za wszystkie krajowe pociągi osobowe oraz pospieszne. Od 1 stycznia 2004 roku, w wyniku usamorządowienia Przewozów Regionalnych, organizacja przewozów na terenie województw została przekazana na samorządy wojewódzkie. Realizacje połączeń kolejowych stawały się coraz mniej opłacalne, co powodowało wzrost żądań finansowych od Przewozów Regionalnych, a audyty w tych spółkach były niemożliwe do przeprowadzenia zgłaszały się nowe problemy związane z likwidacją niektórych połączeń.
Przykłady likwidacji połączeń to:
- Cieszyn – Bielsko-Biała – zlikwidowana 10 stycznia 2009,
- Herby Nowe – Chorzew Siemkowice – zlikwidowana 12 grudnia 2009,
- Żywiec – Sucha Beskidzka – połączenie zlikwidowane 11 grudnia 2011.
Te decyzje były spowodowane niskim popytem na kursy, które rzadko się odbywały. Dodatkowo tabor używany do obsługi kursów był zbyt pojemny oraz kosztowny w utrzymaniu, a stan torów wpływał na niską prędkość przejazdów. W reaktacji na te trudności, w 2010 roku władze województwa postanowiły stworzyć nową spółkę bez udziału Przewozów Regionalnych, podobnie jak wcześniej uczyniły to władze dolnośląskie.
W kolejnym czasie, zlikwidowano bezpośrednie połączenia taborami Regio w kierunkach takich jak:
- Tarnowskie Góry – Opole – zlikwidowane 11 grudnia 2011,
- Gliwice – Bytom – zlikwidowane 1 marca 2012,
- Częstochowa – Opole – zlikwidowane 1 czerwca 2012.
Kontrowersje wokół powstania Kolei Śląskich
Zarząd oraz związkowcy z Przewozów Regionalnych byli przeciwni powstaniu nowej spółki, obawiając się redukcji miejsc pracy. Po fazie prób i niepewności, Koleje Śląskie zaczęły swoją działalność 1 października 2011 roku, jednakże braki w taborze uzupełniono poprzez wynajem od zewnętrznych przewoźników, w tym České dráhy i Lotos Kolej. W wyniku strajku w Przewozach Regionalnych w sierpniu 2011 roku, marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz odwołał planowane przejęcia przez nową spółkę niektórych linii kolejowych.
Przeciwnicy Kolei Śląskich często podkreślali, że mimo obsługi dochodowych tras, dotacja jaką otrzymały w 2012 roku wyniosła 39,5 mln zł, co skutkowało podwyższeniem kosztów za kilometr przewozu. W porównaniu z Przewozami Regionalnymi, dotacje dla KŚ były znacznie wyższe na obsługiwane kursy i wzbudzały kontrowersje. Na przykład Przewozy Regionalne otrzymały dotację w wysokości 120 mln zł, co musiało budzić pytania o uczciwość konkurencji i sprawiedliwość w podziale środków publicznych.
Historia
Przed powstaniem spółki
W dniu 28 stycznia 2003 roku, województwo śląskie podjęło decyzję o zakupie dwóch autobusów szynowych modelu SA109 od producenta Kolzam. Niestety, tylko jeden z nich został dostarczony, gdyż producent ogłosił niewypłacalność i zaprzestał produkcji drugiego egzemplarza. W dniu 27 lipca 2006 roku, województwo podpisało umowę z firmą Stadler Rail na dostawę czterech jednostek FLIRT, które początkowo trafiły do Przewozów Regionalnych. W 2011 roku, przekazano je do Kolei Śląskich. Kolejnym krokiem było podpisanie umowy z Pesą 22 grudnia 2009 roku, na dostarczenie ośmiu jednostek Elf, które również dołączyły do floty Kolei Śląskich.
2010
Akt założycielski dla nowo powstałej spółki, Koleje Śląskie Sp. z o.o., zarejestrowano 8 kwietnia 2010 roku. Już 15 kwietnia wybrano radę nadzorczą, a 28 kwietnia powołano Annę Patalong na stanowisko prezesa zarządu. Spółka zakończyła rejestrację 20 maja, zyskując wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, a następnie uzyskując licencję na przewóz osób 6 lipca. Z kolei 9 grudnia, spółka otrzymała certyfikat bezpieczeństwa część A, by już 10 stycznia 2011 roku uzyskać część B.
2011
1 października 2011 roku zaliczono rozpoczęcie działalności przewozowej, obsługując trasę Częstochowa – Gliwice, a także weekendowe połączenie do Głębce. Wprowadzono taryfę przewozową, która oferowała nieco tańsze bilety niż w Przewozach Regionalnych, od których przejęto obsługę tych połączeń. W dniu debiutu, flota przewoźnika składała się z 8 Elfów oraz 3 FLIRT-ów (jeden był na naprawie w Szwajcarii od incydentu z 18 sierpnia 2010). Dla obsługi tras dzierżawiono również 2 EN57, 2 lokomotywy Traxx oraz 10 wagonów przedziałowych.
W pierwszych dniach funkcjonowania, sprzedaż biletów była wyzwaniem; nie wszystkie kasy były dostępne na czas, przez co wiele z nich uruchomiono w mobilnych kontenerach na parkingach przydworcowych. W obliczu trudności z dostępem do kas, podróżni kupowali bilety głównie od konduktorów.
22 grudnia, zainicjowano akcję „Pociąg do czytania”, mającą na celu promowanie literatury wśród pasażerów. W ciągu roku, władze województwa i spółka kulminowały prace nad powiększeniem taboru. Pięć wydarzeń kluczowych miało miejsce tego roku:
- 30 marca podpisano umowę z Pesą na dostawę dziewiątego Elfa,
- 30 czerwca z Fablokiem na dokończenie drugiego SA109,
- 20 września zawarto umowę na leasing pięciu zmodernizowanych jednostek EN57 z konsorcjum Newag, ING Lease i ZNLE,
- 29 września złożono umowę na dzierżawę od České dráhy 10 wagonów,
- 14 listopada zawarto umowę na dostawę dwóch zmodernizowanych EN57 z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” i Pesą.
19 grudnia, spółka ogłosiła plany zakupu 14 spalinowych zespołów trakcyjnych od Railconsult srl. Konkurs na te jednostki wywołał kontrowersje ze strony Newag i ZNTK „Mińsk Mazowiecki”, które złożyły zażalenie do Krajowej Izby Odwoławczej, uzyskując stosowną decyzję na korzyść wnioskodawców 13 stycznia 2012 roku.
2012
Marzec 2012 roku to przełomowy czas, gdy w pierwszych pociągach Kolei Śląskich zainstalowano automaty z napojami i przekąskami, obsługiwane przezWars. 21 marca zakończono obsługę składów wagonowych, w których zagłębiały się lokomotywy wynajęte od Lotos Kolej oraz wagony od České dráhy. W dniu 1 czerwca, Koleje Śląskie przejęły obsługę linii S6 łączącej Katowice i Głębce.
Przygotowanie do przejęcia wszystkich połączeń w województwie
Pod koniec czerwca, władze województwa zdecydowały o zakończeniu współpracy z Przewozami Regionalnymi i przekazaniu wszystkich połączeń Kolejom Śląskim. Sformalizowano to odpowiednią umową na czas od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2015, podpisaną we wrześniu tego samego roku. Dodatkowo, 19 listopada zawarto umowę przedwstępną na okres od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2020.
Na 20 czerwca zarząd udzielił zamówienia Taborowi Szynowemu Opole na naprawę i modernizację pierwszego SA109, zaś 7 sierpnia zamówiono z Newagiem dostawę jednego zmodernizowanego EN57. 7 listopada, firma zainkasowała zlecenie na 6-członowy elektryczny zespół trakcyjny 35WE Impuls, a 30 listopada na spalinowy zespół trakcyjny SA138.
Przejęcie połączeń Przewozów Regionalnych
W dniu 9 grudnia, Koleje Śląskie przejęły znakomitą większość połączeń regionalnych w województwie. Codzienne kursy zaplanowano na 629 połączeń. W tym czasie zrezygnowano z obsługi niektórych starych odcinków takich jak Wodzisław Śląski – Chałupki oraz Częstochowa – Zduńska Wola . Na trasie Herby Nowe – Kłobuck reaktywowano ruch po 3 latach przerwy.
W pierwszych dniach działalności, spółka nie była w stanie zrealizować wszystkich zamówień na kursy. W dniu 9 grudnia odwołano 3 pociągi, a w kolejnych dniach 58 (10 grudnia) i 73 pociągi (11 grudnia). Problemy były spowodowane przez błędy dyspozytorów oraz niewystarczający dostęp do odpowiedniego taboru.
12 grudnia, na pięciu liniach uruchomiono komunikację zastępczą, co przyczyniło się do licznych perturbacji: sukcesywnie spadła ich liczba do 58 połączeń zastępczych w dni robocze i 37-41 w dni wolne oraz świąteczne. W dniu 17 grudnia, Kursy kolejowe na linii S58 oraz na odcinku Katowice – Imielin zostały przywrócone. Niestety, na stanowiskach kierowniczych nastąpiły zmiany: na początku okresu stabilizacji, 12 grudnia prezes Marek Worach zrezygnował wraz z wiceprezesem Arturem Nastałą.
13 grudnia, marszałek województwa, Adam Matusiewicz, podał się do dymisji w wyniku rozwoju sytuacji.
Na ten sam dzień, władze województwa zadecydowały o przekazaniu z powrotem Przewozom Regionalnym pięciu połączeń międzywojewódzkich, co spowodowało, że pozostawiono Kolejom Śląskim do obsługi około 450 połączeń w dni robocze.
2013
Początek nowego roku przyniósł kolejne wyzwania. Władze województwa ogłosiły, że kontrakt trwający 3 lata z Kolejami Śląskimi będzie zastąpiony umową roczną z powodów skarg wcześniej wspomnianych Przewozów Regionalnych. W połowie stycznia, kolejna umowa o wynajmie dotyczyła 15 wagonów od PKP Intercity, które miały zastąpić te z Heros Rail Rent. Koleje Śląskie pracowały nad zwiększeniem liczby połączeń na liniach S72 i S74, które były w trudnej sytuacji. Osiągnięto to na 18 stycznia poprzez uruchomienie linii S19 Gliwice – Lubliniec.
25 stycznia 2013 roku miał miejsce ogólnopolski strajk pracowników różnych grup PKP. Mimo że pracownicy Kolei Śląskich nie przystąpili do strajku, ich pociągi były zablokowane na kilka godzin.
W dniu 31 stycznia, Koleje Śląskie odebrały cztery jednostki Elf z miesięcznym opóźnieniem. 1 lutego reaktywowano linię Gliwice – Bytom, wcześniej zlikwidowaną przez Przewozy Regionalne.
W dniu 10 lutego przywrócono kursy na linii S31 w odcinku Imielin – Czechowice-Dziedzice.
11 lutego marszałek województwa złożył zawiadomienie do prokuratury, sugerując popełnienie przestępstwa przez zarząd Kolei Śląskich, które miało spowodować straty dla spółki. Już 4 dni później, Annę Patalong odwołano ze stanowiska wiceprezesa.
W drugiej połowie lutego, z uwagi na ryzyko niewypłacalności, przełożono spalinowy zespół trakcyjny do majątku spółki. 25 lutego śląski sejmik przyznał 6 milionów złotych pożyczki na najpilniejsze zobowiązania.
25 lutego do Katowic dotarł pierwszy i ostatni z zamówionych SZT SN84, jednak po zbadaniu nie otrzymał dopuszczenia do ruchu, co wykluczyło go z użycia. 20 lutego zapadła decyzja o wynajmie 9 lokomotyw elektrycznych do końca roku z PKP Cargo.
W marcu, na tej podstawie władze rozpoczęły postępowanie śledcze w sprawie nieprawidłowości w spółce przed wprowadzeniem aktualnych rozkładów jazdy.
2 kwietnia Urząd Transportu Kolejowego zadecydował o zawieszeniu licencji przewoźnika Kolejom Śląskim oraz nałożeniu kary finansowej za brak odpowiedniego oznakowania taboru.
8 kwietnia zakłady remontowe przedstawiły raport, wskazując m.in. przypadki niegospodarności w KŚ. 16 kwietnia, Koleje Śląskie odpowiedziały na zarzuty, wskazując błędy merytoryczne w raporcie.
W kwietniu wojewódzki urząd marszałkowski zrezygnował z umowy współpracy z KŚ, jak również z zakupu 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 maja przekazanie obsługi linii S2 Sosnowiec Główny – Sławków przeszło do Przewozów Regionalnych.
Program naprawczy
W pierwszych miesiącach 2013 roku, w obliczu zamiarów wycofania spółki z rynku, finansowe straty wyniosły około 10 milionów złotych miesięcznie, co skutkowało wdrożeniem programu naprawczego, mającego na celu ograniczenie strat. 1 czerwca przewoźnik zwiększył ceny biletów o 10% oraz ograniczył liczbę połączeń o 39%. Zlikwidowane zostały relacje na trasach: S15 Gliwice – Bytom, Kędzierzyn-Koźle – Rybnik i S83 Tarnowskie Góry – Kłobuck, co spotkało się z oporem ze strony pasażerów.
Organizacja Zielone Mazowsze, w raporcie oszacowała straty z powodu błędnych decyzji KŚ na 50 milionów złotych, a stowarzyszenie weszło do Komisji Europejskiej z skargą na cięcia.
23 lipca, dostarczono na Śląsk SN84, które miał być wynajęty od Sigma Tabor, jednak ostatecznie nabyto je za środki Inteko. 19 sierpnia, UMWŚ rozstrzygnęła kadencję na prezesa Kolei Śląskich, w której wygrał Daniel Dygudaj. 23 września, Rada Nadzorcza KŚ unieważniła wyniki konkursu oraz odwołała Michała Borowskiego.
Na początku października, UTK przywrócił Kolejom Śląskim bezterminową licencję na przewozy. 15 października, rada nadzorcza ogłosiła Piotra Bramorskiego nowym prezesem spółki.
26 sierpnia, zamówiono dostawę zmodernizowanego EN57 od Newag, a 28 sierpnia podpisano umowę na 6 sztuk 3-członowych Impulsów. KŚ rozwiązali umowę z Sigma Tabor na 8 SZT VT614, które nie były użytkowane. W listopadzie podpisano umowę z Przewozami Regionalnymi na realizację kolejnych 13-miesięcznych wynajmów.
2014
Styczeń 2014 był przełomowy, ponieważ to pierwszy miesiąc, w którym Koleje Śląskie osiągnęły zysk – 150 tysięcy złotych. W kolejnych miesiącach zyski wahały się od 300 do 900 tysięcy złotych. W dniu 10 marca radni przyjęli uchwałę o przyznaniu województwu kredytu na podwyższenie kapitału KŚ o 25 milionów złotych.
2015
27 stycznia ogłoszono przetarg na licytację dwóch VT614 oraz dwóch DH2 i jednego DH1. Niestety do samej licytacji nie doszło, a w 3. kwartale zainstalowano automaty biletowe, które wcześniej nie mogły funkcjonować.
2016
Na początku roku, Koleje Śląskie zorganizowały transport podczas Światowych Dni Młodzieży, przewożąc ponad 8000 pielgrzymów. Zrezygnowano również z pobierania opłat 28 lipca podczas wizyty papieża na Jasnej Górze.
2017
16 stycznia Koleje Śląskie uruchomiły możliwość zakupu biletów przez aplikacje mobilne SkyCash. Na koniec roku, marszałek podjął decyzję o przedłużeniu umowy z Kolejami Śląskimi na obsługę połączeń do 2030 roku.
2018
W styczniu 2018 Koleje Śląskie podpisały umowę z Industrial Division na wynajem pojazdów 14WE. W maju przewoźnik rozpoczął budowę myjki w Katowicach przy ul. Raciborskiej.
2019
W lutym dostarczono ostatnią jednostkę 4-członową, a w październiku przewoźnik przystąpił do Wspólnego Biletu PKP.
2020
Biorąc pod uwagę zmiany w rozkładzie jazdy, KŚ rozpoczęły obsługę połączeń Katowice – Kraków Główny, wprowadzając nowy przystanek Kochcice-Glinica.
2021
W marcu 2021 KŚ uzyskały jednolity certyfikat bezpieczeństwa, co oznaczało duży krok naprzód w branży kolejowej.
2022
27 kwietnia POLREGIO SA138-005 zyskały nowe właścicielstwo, co przyniosło zmiany na przyszłość w taborze przewoźnika.
2023
23 sierpnia, podpisano umowę z Newagiem na dostawę 3 EZT Impuls, co świadczy o ciągłym rozwoju spółki.
2024
W lutym 2024 roku zaplanowano rozbudowę zaplecza technicznego w Katowicach, co ma znaczenie dla przyszłego funkcjonowania przewoźnika.
Tabor
Stały
W skład taboru przewoźnika wchodzi kilkadziesiąt elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są w większości własnością zarówno samego przewoźnika, jak i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Taki podział własności taboru jest istotny dla utrzymania i modernizacji środków transportu.
Seria | Liczba członów | Liczba miejsc siedzących | Prędkość maksymalna | Producent | Modernizator | Liczba | _ |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EN57AKŚ | 3 | 160+8 | 120 km/h | Pafawag | Newag/ZNLE | 5 | _ |
Newag | 1 | _ | |||||
Newag Gliwice | 1 | _ | |||||
EN57KM | 3 | 192 | 110 km/h | Pafawag | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | 2 | _ |
EN71AKŚ | 4 | 252 | 120 km/h | Pafawag | Newag | 2 | _ |
EN75 FLIRT | 4 | 183+29 | 160 km/h | Stadler Rail | – | 4 | _ |
EN76 Elf | 4 | 172+28 | 160 km/h | Pesa | – | 9 | _ |
14WE | 3 | 184 | 110 km/h | Newag | – | 2 | _ |
21WEa Elf II | 3 | 154 | 160 km/h | Pesa | – | 5 | _ |
22WEd Elf II | 4 | 190 | 160 km/h | Pesa | – | 12 | _ |
27WEb Elf | 6 | 281 | 160 km/h | Pesa | – | 6 | _ |
34WEa Elf II | 2 | 102 | 160 km/h | Pesa | – | 4 | _ |
35WE Impuls | 6 | 282 | 160 km/h | Newag | – | 1 | _ |
36WEa Impuls | 3 | 150+6 | 160 km/h | Newag | – | 6 | _ |
Impuls | 4 | _ | 160 km/h | Newag | – | 0 z 29 | _ |
Łączna liczba: | 60 z 89 | _ |
Tabela ta przedstawia szczegółowe dane dotyczące samych elektrycznych zespołów trakcyjnych użytkowanych przez przewoźnika.
Wypożyczony
W związku z ograniczonym zasobem taboru, władze przewoźnika zdecydowały się na wypożyczanie elektrycznych zespołów trakcyjnych z innych źródeł. Współpraca obejmuje wynajmowanie od różnych przewoźników, takich jak Polregio, Koleje Dolnośląskie, a także Koleje Mazowieckie.
Dodatkowo, współpraca obejmuje również spółki, które specjalizują się w wynajmie taboru, takie jak Industrial Division oraz Polski Tabor Szynowy. W szczególności, wynajmowane są zespoły EN57 oraz ich pochodne, co zapewnia elastyczność i większy komfort w operacyjnym funkcjonowaniu przewoźnika.
Obsługiwane połączenia
Częstochowa – Katowice – Gliwice (linia S1)
Linia ta została wprowadzona do obsługi przez Przewozy Regionalne od 1 października 2011 roku. Długość tej trasy wynosi 115,4 km, a połączenie to korzysta z linii kolejowych nr 1 oraz 137. Przez lata, w latach 2013, 2014 oraz 2015, wskutek prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe remontów, część pociągów była zmuszona korzystać z objazdów, które prowadziły przez Bytom, Częstochowę Mirów, Sosnowiec Południowy czy Zabrze Makoszowy, a w niektórych sytuacjach połączenie zostało zastąpione przez autobusy.
Wyjątkowym momentem było 11 czerwca 2017 roku, kiedy to przywrócono do użytku przystanek, który wcześniej nie był obsługiwany przez Koleje Śląskie – Dąbrowa Górnicza Pogoria. Warto również zauważyć, że stacja Będzin na tej trasie nie jest obsługiwana.
W przeszłości, na odcinku Zawiercie – Katowice można było również zauważyć kursy pociągów osobowych Przewozów Regionalnych w relacji Kielce – Zawiercie – Katowice.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Częstochowa | – | – |
3,7 | Częstochowa Raków | – | – |
9,4 | Korwinów | – | – |
17,2 | Poraj | – | – |
21,1 | Masłońskie Natalin | – | – |
24,3 | Żarki-Letnisko | – | – |
27,8 | Myszków Nowa Wieś | – | – |
31,3 | Myszków | – | – |
33,7 | Myszków Światowit | – | – |
36,6 | Myszków Mrzygłód | – | – |
40,6 | Zawiercie Borowe Pole | – | – |
44,5 | Zawiercie | – | – |
50,9 | Łazy | – | – |
54,6 | Wiesiółka | – | – |
56,8 | Chruszczobród | – | – |
59,5 | Dąbrowa Górnicza Sikorka | – | – |
63,2 | Dąbrowa Górnicza Ząbkowice | – | – |
65,6 | Dąbrowa Górnicza Pogoria | – | – |
67,0 | Dąbrowa Górnicza Gołonóg | – | – |
70,4 | Dąbrowa Górnicza | – | – |
72,3 | Będzin Ksawera | – | – |
74,6 | Będzin Miasto | – | – |
79,8 | Sosnowiec Główny | – | – |
83,2 | Katowice Szopienice Południowe | – | – |
85,9 | Katowice Zawodzie | – | – |
88,6 | Katowice | – | – |
90,8 | Katowice Załęże | – | – |
94,4 | Chorzów Batory | – | – |
96,7 | Świętochłowice | – | – |
100,0 | Ruda Chebzie | – | – |
102,3 | Ruda Śląska | – | – |
107,2 | Zabrze | – | – |
115,4 | Gliwice | – | – |
– | – | – | – |
Częstochowa – Lubliniec (linia S13)
Połączenie to zostało reaktywowane 13 grudnia 2015 roku. Trasa ma długość 37,6 km i korzysta z linii kolejowych nr 61 i 700. Obsługę nad tą linią przekazano od Przewozów Regionalnych w dniu 9 grudnia 2012. W okresie od 12 grudnia 2012 do 14 stycznia 2013 wszystkie kursy były wykonywane wyłącznie przez zastępczą komunikację autobusową, a od 15 stycznia 2013 tylko część połączeń była realizowana tą formą transportu. 15 grudnia 2013 zawieszono kursy pociągów osobowych na tej trasie, a usługi zostały przywrócone dopiero 13 grudnia 2015 roku. Chwilę później Polregio uruchomiły połączenia na linii Opole – Lubliniec – Częstochowa.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Częstochowa | _ | _ |
2,6 | Częstochowa Stradom | _ | _ |
8,3 | Częstochowa Gnaszyn | _ | _ |
13,2 | Blachownia | _ | _ |
20,0 | Herby Stare | _ | _ |
27,2 | Lisów | _ | _ |
31,2 | Kochanowice | _ | _ |
37,6 | Lubliniec | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Gliwice – Rybnik (linia S17)
Uruchomienie tej trasy miało miejsce 6 czerwca 2024 roku, a korzysta ona z regularnych połączeń między Gliwicami a Rybkiem, w tym przystankiem w Knurów. Inwestycja ta została wsparta finansowo przez miasto Rybnik oraz GZM.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Kilometr | Stacja/Przystanek | Kasa biletowa | Biletomat |
0,0 | Gliwice | _ | _ |
12,0 | Przyszowice | _ | _ |
19,2 | Knurów | _ | _ |
30,2 | Leszczyny | _ | _ |
36,1 | Rybnik Paruszowiec | _ | _ |
38,1 | Rybnik | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Gliwice – Bytom (linia S18)
Linia została przywrócona do użytku 12 grudnia 2021 roku, a jej długość wynosi 18,6 km, opierając się na liniach nr 147 i 132. W lutym 2013 została uruchomiona pod numerem S15 z jedną stacją pośrednią – Bytom Bobrek, ale po kilku miesiącach kursowania obsługę wstrzymano.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Odległość (km) | Nazwa stacji/przystanku | Obsługa kasy | Obsługa biletomatu |
0,0 | Gliwice | nie | nie |
5,7 | Zabrze Maciejów | nie | nie |
9,3 | Zabrze Północne | nie | nie |
19,1 | Bytom | nie | nie |
brak |
Katowice – Kraków Płaszów (linia S3)
Na trasie tej, od 13 grudnia 2020, Koleje Śląskie przejęły obsługę i zaczęły realizować wybrane połączenia do Krakowa Głównego, które wcześniej były wyłącznie dostępne dzięki usługom Polregio. W dniu 15 grudnia 2024 nastąpiło wydłużenie linii do Krakowa Płaszowa. Jej długość wynosi 81,5 km a trasa korzysta z linii kolejowych nr 138, 134 oraz 133.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Katowice | _ | _ |
2,7 | Katowice Zawodzie | _ | _ |
5,5 | Katowice Szopienice Południowe | _ | _ |
10 | Mysłowice | _ | _ |
12,2 | Sosnowiec Jęzor Południowy | _ | _ |
22,4 | Jaworzno Szczakowa | _ | _ |
27,5 | Jaworzno Ciężkowice | _ | _ |
38,3 | Trzebinia | _ | _ |
43,4 | Dulowa | _ | _ |
47,7 | Wola Filipowska | _ | _ |
51,7 | Krzeszowice | _ | _ |
58,3 | Rudawa | _ | _ |
64,1 | Zabierzów | _ | _ |
66,4 | Zabierzów Rząska | _ | _ |
68,6 | Kraków Mydlniki Wapiennik | _ | _ |
69,9 | Kraków Mydlnik | _ | _ |
72,4 | Kraków Bronowice | _ | _ |
74,2 | Kraków Łobzów | _ | _ |
77,1 | Kraków Główny | _ | _ |
78,4 | Kraków Grzegórzki | _ | _ |
79,6 | Kraków Zabłocie | _ | _ |
81,5 | Kraków Płaszów | _ | _ |
_ |
Oświęcim – Katowice (linia S31)
Połączenie to rozpoczęło swoją działalność 9 grudnia 2012 roku. Długość tej trasy wynosi 32,9 km, a obsługuje linie kolejową nr 138. Warto nadmienić, iż w okresie od grudnia 2021 do grudnia 2023 wiele kursów osiągało Racibórz, Wodzisław Śląski lub Chałupki (linia S7 lub S71). Wspomniany odcinek Katowice – Czechowice-Dziedzice w dniach 12 do 16 grudnia 2012 roku dostosowano do zastępczej komunikacji autobusowej, uzyskując zmiany ze względu na prace modernizacyjne.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Oświęcim | – | – |
4,2 | Nowy Bieruń | – | – |
8,5 | Chełm Śląski | – | – |
11,9 | Imielin | – | – |
15,5 | Mysłowice Kosztowy | – | – |
18,3 | Mysłowice Brzezinka | – | – |
20,1 | Mysłowice Brzęczkowice | – | – |
22,9 | Mysłowice | – | – |
27,5 | Katowice Szopienice Południowe | – | – |
30,2 | Katowice Zawodzie | – | – |
32,9 | Katowice | – | – |
– | – | – | – |
Katowice – Tychy Lodowisko (linia S4)
Pełna obsługa tej linii odbywała się pod nadzorem Przewozów Regionalnych od 9 grudnia 2012 roku, a długość wynosi 30,0 km. Regularne kursy odbywają się na liniach kolejowych nr 1, 139 oraz 179. Interesujący jest fakt, że przystanek Tychy Miasto na tej trasie nie jest wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim. Koleje Śląskie po raz pierwszy pojawiły się na tej linii w dniach od 12 do 14 października 2012 roku, w czasie trwającego strajku maszynistów.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Kilometry | Stacja/Przystanek | Sprzedaż biletów | Biletomat |
0,0 | Sosnowiec Główny | _ | _ |
3,7 | Katowice Szopienice Południowe | _ | _ |
6,1 | Katowice Zawodzie | _ | _ |
8,8 | Katowice | _ | _ |
12,2 | Katowice Brynów | _ | _ |
14,5 | Katowice Ligota | _ | _ |
16,2 | Katowice Piotrowice | _ | _ |
19,6 | Katowice Podlesie | _ | _ |
25,4 | Tychy | _ | _ |
27,8 | Tychy Zachodnie | _ | _ |
28,3 | Tychy Aleja Bielska | _ | _ |
28,7 | Tychy Grota-Roweckiego | _ | _ |
30,0 | Tychy Lodowisko | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Katowice – Zwardoń (linia S5)
Ta linia również przeszła pod nadzór Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Długość jej wynosi 113,0 km, a obsługiwana jest na podstawie linii kolejowej nr 139. W przeszłości, od Łodygowic do Szczyrku, w okresie od 5 stycznia do 31 marca 2013 roku, kursowała zastępcza komunikacja autobusowa.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Katowice | – | – |
3,4 | Katowice Brynów | – | – |
5,7 | Katowice Ligota | – | – |
7,4 | Katowice Piotrowice | – | – |
11,1 | Katowice Podlesie | – | – |
16,6 | Tychy | – | – |
19,8 | Tychy Żwaków | – | – |
25,1 | Kobiór | – | – |
31,2 | Piasek | – | – |
35,6 | Pszczyna | – | – |
39,2 | Goczałkowice | – | – |
40,5 | Goczałkowice Zdrój | – | – |
43,8 | Czechowice-Dziedzice | – | – |
46,6 | Czechowice-Dziedzice Przystanek | – | – |
48,4 | Czechowice-Dziedzice Południowe | – | – |
51,9 | Bielsko-Biała Komorowice | – | – |
54,0 | Bielsko-Biała Północ | – | – |
55,3 | Bielsko-Biała Główna | – | – |
56,9 | Bielsko-Biała Lipnik | – | – |
59,2 | Bielsko-Biała Leszczyny | – | – |
61,1 | Bielsko-Biała Mikuszowice | – | – |
63,9 | Wilkowice Bystra | – | – |
67,9 | Łodygowice Górne | – | – |
69,6 | Łodygowice | – | – |
72,4 | Pietrzykowice Żywieckie | – | – |
76,1 | Żywiec | – | – |
80,1 | Radziechowy Wieprz | – | – |
83,1 | Cięcina Dolna | – | – |
84,8 | Cięcina | – | – |
86,5 | Węgierska Górka | – | – |
89,1 | Cisiec | – | – |
92,3 | Milówka | – | – |
94,9 | Milówka Zabawa | – | – |
97,9 | Rajcza | – | – |
99,6 | Rajcza Centrum | – | – |
101,4 | Rycerka | – | – |
104,4 | Sól | – | – |
107,6 | Sól Kiczora | – | – |
109,7 | Laliki | – | – |
113,0 | Zwardoń | – | – |
– | – | – | – |
Katowice – Zakopane (linia S51)
Uruchomienie tej linii miało miejsce 22 grudnia 2017 roku. W międzyczasie, w okresie od 17 kwietnia do 28 maja 2018 roku, połączenie do Zakopanego było realizowane przez Wadowice. Długość trasy wynosi 117,1 km i korzysta z linii kolejowych nr 97, 98, 104 oraz 99.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Żywiec | _ | _ |
11,1 | Jeleśnia | _ | _ |
19,6 | Hucisko | _ | _ |
26,2 | Lachowice Centrum | _ | _ |
35,2 | Sucha Beskidzka | _ | _ |
42,8 | Maków Podhalański | _ | _ |
51,6 | Osielec | _ | _ |
59,5 | Jordanów | _ | _ |
69,9 | Chabówka | _ | _ |
71,8 | Rabka-Zdrój | _ | _ |
73,8 | Chabówka | _ | _ |
88,8 | Pyzówka | _ | _ |
96,4 | Nowy Targ | _ | _ |
107,6 | Biały Dunajec | _ | _ |
111,2 | Poronin | _ | _ |
117,1 | Zakopane | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Katowice – Wisła Głębce (linia S6)
Koleje Śląskie przejęły obsługę tej linii od Przewozów Regionalnych 1 czerwca 2012 roku. Długość tej trasy wynosi 92,7 km, a korzysta z linii kolejowych nr 139, 150, 694, 157, 190 oraz 191. W przeciągu jednego z wcześniejszych okresów, od 1 października 2011 roku do 8 grudnia 2012 roku, połączenia były wykonywane w sposób komercyjny przez KŚ. W marcu 2020 roku, ze względu na prace modernizacyjne między Chybiem a Skoczowem, wprowadzono zastępczą komunikację, jednakże po uzyskanej rewitalizacji, pociągi wróciły na trasę, a nowy przystanek – Skoczów Bajerki – został uruchomiony 3 stycznia 2021 roku.
W marcu tego samego roku znowu wprowadzono komunikację zastępczą, która dotyczyła tylko odcinka Skoczów – Wisła.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Katowice | – | – |
3,4 | Katowice Brynów | – | – |
5,7 | Katowice Ligota | – | – |
7,4 | Katowice Piotrowice | – | – |
11,1 | Katowice Podlesie | – | – |
16,6 | Tychy | – | – |
19,8 | Tychy Żwaków | – | – |
25,1 | Kobiór | – | – |
31,2 | Piasek | – | – |
35,6 | Pszczyna | – | – |
39,2 | Goczałkowice | – | – |
40,5 | Goczałkowice Zdrój | – | – |
46,2 | Zabrzeg | – | – |
48,6 | Zabrzeg Czarnolesie | – | – |
55,3 | Chybie Mnich | – | – |
57,4 | Zaborze | – | – |
62,1 | Pierściec | – | – |
65,7 | Skoczów Bajerki | – | – |
66,8 | Skoczów | – | – |
69,4 | Skoczów Bładnice | – | – |
73,0 | Goleszów | – | – |
78,4 | Ustroń | – | – |
79,7 | Ustroń Zdrój | – | – |
82,7 | Ustroń Polana | – | – |
85,4 | Wisła Obłaziec | – | – |
87,6 | Wisła Uzdrowisko | – | – |
89,3 | Wisła Dziechcinka | – | – |
91,0 | Wisła Kopydło | – | – |
92,7 | Wisła Głębce | – | – |
– | – | – | – |
Czechowice-Dziedzice – Cieszyn (linia S61)
Obsługę tej linii przejęto od Przewozów Regionalnych w dniu 9 grudnia 2012. Trasa ma długość 87,5 km i wykorzystuje linie kolejowe nr 139, 150, 93 oraz 90. Od 12 do 16 grudnia 2013 roku wszystkie połączenia były zastępowane przez zastępczą komunikację autobusową.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja lub Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Czechowice-Dziedzice | _ | _ |
4,8 | Zabrzeg | _ | _ |
7,1 | Zabrzeg Czarnolesie | _ | _ |
14,1 | Chybie | _ | _ |
18,1 | Drogomyśl | _ | _ |
23,1 | Pruchna | _ | _ |
29,7 | Zebrzydowice | _ | _ |
32,4 | Kończyce | _ | _ |
34,8 | Kaczyce | _ | _ |
38,3 | Pogwizdów | _ | _ |
40,7 | Cieszyn Marklowice | _ | _ |
45,6 | Cieszyn | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Skoczów – Cieszyn (linia S62)
Linia ta została uruchomiona 4 września 2022 roku, a jej długość wynosi 16,4 km. Połączenie to korzysta z linii kolejowej nr 190, z większością połączeń skomunikowanych na stacji Goleszów z linią S6 w kierunku Katowic. Niektóre kursy uruchamiane są w podwójnym składzie na trasie Katowice – Goleszów, a na stacji Goleszów następuje ich dzielenie lub łączenie.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Nazwa Stacji/Przystanku | Sprzedaż Biletów | Automat Biletowy |
0 | Skoczów | _ | _ |
2,6 | Skoczów Bładnice | _ | _ |
6,3 | Goleszów | _ | _ |
7,9 | Goleszów Górny | _ | _ |
10,5 | Bażanowice | _ | _ |
15,6 | Cieszyn Uniwersytet | _ | _ |
16,4 | Cieszyn | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Katowice – Racibórz (linia S7)
Linia ta została obsługiwana przez Przewozy Regionalne od 9 grudnia 2012 roku. Pełna długość linii wynosi 82,1 km i korzysta z renomowanych linii kolejowych nr 139, 140 oraz 151.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Katowice | – | – |
3,4 | Katowice Brynów | – | – |
5,7 | Katowice Ligota | – | – |
7,4 | Katowice Piotrowice | – | – |
11,6 | Mikołów Jamna | – | – |
14,5 | Mikołów | – | – |
18,6 | Łaziska Górne | – | – |
20,5 | Łaziska Górne Brada | – | – |
24,3 | Orzesze | – | – |
27,4 | Orzesze Jaśkowice | – | – |
31,8 | Czerwionka | – | – |
33,6 | Czerwionka Dębieńsko | – | – |
37,5 | Leszczyny | – | – |
43,4 | Rybnik Paruszowiec | – | – |
45,4 | Rybnik | – | – |
49,1 | Rybnik Towarowy | – | – |
50,5 | Rybnik Niedobczyce | – | – |
52,6 | Rybnik Niewiadom | – | – |
55,7 | Rydułtowy | – | – |
59,5 | Łuków Śląski | – | – |
61,9 | Sumina Wieś | – | – |
63,7 | Sumina | – | – |
64,8 | Górki Śląskie | – | – |
67,9 | Szymocice | – | – |
71,1 | Nędza Wieś | – | – |
72,8 | Nędza | – | – |
77,9 | Racibórz Markowice | – | – |
82,1 | Racibórz | – | – |
– | – | – | – |
Katowice – Bogumin (linia S71)
Obsługa linii została przekazana od Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Długość trwa wynosi 56,9 km i korzysta z linii kolejowych nr 139, 140 oraz 158. W przeszłości, od 12 do 28 grudnia 2012 roku, cała komunikacja na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski była zastępowana przez komunikację autobusową. Po zakończeniu remontu linii nr 158, która miała być powiększona o czeski Bogumin, dotychczasowe pociągi zamieniono na autobusy, a kursy odbywały się na wyznaczonym odcinku do 17 stycznia 2016 roku.
Na linii S71 do 13 grudnia 2020 roku znajdowały się również pociągi Przewozów Regionalnych w relacji Wodzisław Śląski – Katowice – Kraków Główny. 11 czerwca 2023 przywrócono pełne połączenie Katowice – Bogumin, które obsługiwane jest przez Koleje Śląskie. 10 grudnia 2023 roku z kolei uruchomiono nowy przystanek – Wodzisław Śląski Centrum.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Katowice | _ | _ |
3,4 | Katowice Brynów | _ | _ |
5,7 | Katowice Ligota | _ | _ |
7,4 | Katowice Piotrowice | _ | _ |
11,6 | Mikołów Jamna | _ | _ |
14,5 | Mikołów | _ | _ |
18,6 | Łaziska Górne | _ | _ |
20,5 | Łaziska Górne Brada | _ | _ |
24,3 | Orzesze | _ | _ |
27,4 | Orzesze Jaśkowice | _ | _ |
31,8 | Czerwionka | _ | _ |
33,6 | Czerwionka Dębieńsko | _ | _ |
37,5 | Leszczyny | _ | _ |
43,4 | Rybnik Paruszowiec | _ | _ |
45,4 | Rybnik | _ | _ |
49,1 | Rybnik Towarowy | _ | _ |
50,9 | Rybnik Rymer | _ | _ |
53,0 | Radlin Obszary | _ | _ |
55,6 | Wodzisław Śląski Radlin | _ | _ |
56,9 | Wodzisław Śląski | _ | _ |
58,5 | Wodzisław Śląski Centrum | _ | _ |
62,4 | Czyżowice | _ | _ |
66,8 | Bełsznica | _ | _ |
69,6 | Olza | _ | _ |
73 | Rudyszwałd | _ | _ |
74,8 | Chałupki | _ | _ |
79,2 | Bogumin | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Rybnik – Pszczyna (linia S72)
Obsługę tej linii zapewniają Przewozy Regionalne od 9 grudnia 2012 roku. Długość zatrudnienia wynosi 35,7 km, a korzysta z linii kolejowych nr 148. Warto zwrócić uwagę, że przystanek Rybnik Gotartowice nie jest obecnie wykorzystywany. Większość kursów na tej linii jest wydłużana do Raciborza lub Wodzisławia Śląskiego.
W okresie od 12 do 28 grudnia 2012 roku, wszystkie połączenia na trasie Rybnik – Czechowice-Dziedzice były realizowane wyłącznie za pomocą zastępczej komunikacji autobusowej. W następnych dniach, jedynie część połączeń była zobowiązana do skorzystania z tej formy transportu. Do grudnia 2021 roku linia dochodziła do stacji Bielsko-Biała Główna, lecz ze względu na rozpoczęcie prac modernizacyjnych musiała zostać skrócona do Czechowic-Dziedzic.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Dystans (km) | Nazwa stacji/przystanku | Sprzedaż biletów | Automat biletowy |
0,0 | Rybnik | _ | _ |
3,2 | Rybnik Piaski | _ | _ |
9,6 | Szczejkowice | _ | _ |
13,8 | Żory | _ | _ |
18,0 | Suszec Rudziczka | _ | _ |
19,5 | Suszec Kopalnia | _ | _ |
20,9 | Suszec | _ | _ |
28,1 | Radostowice | _ | _ |
30,7 | Pszczyna Czarków | _ | _ |
35,7 | Pszczyna | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Gliwice – Rybnik – Chybie – Żywiec (linia S75)
Linia ta rozpoczęła działalność 12 grudnia 2021 roku. Jej długość wynosi 120 km. Do grudnia 2023 roku linia obejmowała wyłącznie kursy na trasie Rybnik – Żywiec. Połączenie korzysta z linii nr 148, 159, 157, 93, 139.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Nazwa stacji/przystanku | Sprzedaż biletów | Biletomat |
0 | Gliwice | _ | _ |
11,98 | Przyszowice | _ | _ |
19,16 | Knurów | _ | _ |
30,23 | Leszczyny | _ | _ |
30,15 | Rybnik | _ | _ |
51,98 | Żory | _ | _ |
58,95 | Warszowice | _ | _ |
61,97 | Pawłowice Śląskie Centrum | _ | _ |
68,10 | Strumień | _ | _ |
73,83 | Chybie | _ | _ |
87,94 | Czechowice-Dziedzice | _ | _ |
99,45 | Bielsko-Biała Główna | _ | _ |
101,04 | Bielsko-Biała Lipnik | _ | _ |
103,32 | Bielsko-Biała Leszczyny | _ | _ |
108,03 | Wilkowice Bystra | _ | _ |
113,65 | Łodygowice | _ | _ |
120,21 | Żywiec | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Gliwice – Rybnik – Wisła (linia S76)
Linia została zapoczątkowana 9 grudnia 2018 roku. Długość tej trasy osiąga 113 km. Linia korzysta z następujących linii kolejowych: 141, 148, 149, 157, 159 oraz 689. W marcu 2020 roku, z uwagi na przeprowadzane remonty przy linii do Wisły, podjęto decyzję o skierowaniu tej linii do Żywca. 14 czerwca 2020 roku uruchomiono dodatkowy przystanek – Przyszowice, a 3 września 2023 roku dołączono Warszowice, zamieniając je na Pawłowice Śląskie Centrum 10 grudnia 2023 roku.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Gliwice | _ | _ |
12 | Przyszowice | _ | _ |
19,2 | Knurów | _ | _ |
30,2 | Leszczyny | _ | _ |
38,2 | Rybnik | _ | _ |
52 | Żory | _ | _ |
58,9 | Warszowice | _ | _ |
62 | Pawłowice Śląskie Centrum | _ | _ |
68,1 | Strumień | _ | _ |
73,8 | Chybie | _ | _ |
87 | Skoczów | _ | _ |
93,2 | Goleszów | _ | _ |
98,6 | Ustroń | _ | _ |
99,9 | Ustroń Zdrój | _ | _ |
102,9 | Ustroń Polana | _ | _ |
105,5 | Wisła Obłaziec | _ | _ |
107,8 | Wisła Uzdrowisko | _ | _ |
109,5 | Wisła Dziechcinka | _ | _ |
111,2 | Wisła Kopydło | _ | _ |
113 | Wisła Głębce | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Racibórz – Chałupki (linia S78)
Obsługa tej linii była należyte do Przewozów Regionalnych od 9 grudnia 2012 roku. Trasa ta rozciąga się na długość 20,3 km i korzysta z linii kolejowej nr 151. Od 13 grudnia 2015 roku linia została wydłużona do granicy czeskiego Bogumina, aczkolwiek od 15 grudnia 2019 roku pociągi przybywające na tą linię kończą bieg w Chałupkach.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Odległość (km) | Nazwa Stacji/Przystanku | Okienko | Automat Biletowy |
0,0 | Racibórz | _ | _ |
9,0 | Tworków | _ | _ |
12,7 | Krzyżanowice | _ | _ |
15,8 | Roszków Raciborski | _ | _ |
18,7 | Rudyszwałd | _ | _ |
20,3 | Chałupki | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Katowice – Lubliniec (linia S8)
Linia ta została przejęta od Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Jej długość osiąga 69,8 km. Połączenie korzysta z linii kolejowych nr 137, 131 oraz 143. W roku 2015 wskutek prowadzonych prac modernizacyjnych, część pociągów jeżdżących na trasie Katowice – Lubliniec kursowała skróconą trasą Chorzów Batory – Lubliniec.
Między 9 grudnia 2017 a 12 grudnia 2021, linia S8 obejmowała także odcinek Katowice – Oświęcim, który obecnie jest oznaczany jako linia S31. 15 grudnia 2019 roku linia została wydłużona do Kluczborka, jednak 12 grudnia 2021 roku wykonano kolejne skrócenie do Lublińca.
W kontekście rozpoczętej modernizacji kolei nr 131, na odcinku Tarnowskie Góry – Katowice od 13 marca 2022 roku uruchomiono zastępczą komunikację autobusową (ZKA), w skład której wchodzi tradycyjna linia S80 oraz ekspresowa S8.
Przebieg linii | |||
---|---|---|---|
km | Stacja/Przystanek | Kasa | Biletomat |
0,0 | Katowice | – | – |
2,1 | Katowice Załęże | – | – |
5,8 | Chorzów Batory | – | – |
8,1 | Chorzów Uniwersytet | – | – |
9,0 | Chorzów Miasto | – | – |
12,1 | Chorzów Stary | – | – |
17,2 | Bytom | – | – |
19,9 | Bytom Karb | – | – |
25,5 | Radzionków Rojca | – | – |
27,3 | Radzionków | – | – |
30,0 | Nakło Śląskie | – | – |
33,8 | Tarnowskie Góry | – | – |
40,1 | Miasteczko Śląskie | – | – |
47,9 | Kalety | – | – |
55,3 | Koszęcin | – | – |
61,2 | Rusinowice | – | – |
67,1 | Lubliniec | – | – |
_ |
Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Częstochowa (linia S9)
Nowa linia została uruchomiona 10 grudnia 2023 roku, a jej długość wynosi 89,43 km. Połączenie to korzysta z linii kolejowych nr 182 oraz 1. Ważną cechą tych kursów jest to, że na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi z linii S9 kursują jako przyspieszone.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Kilometry | Stacja/Przystanek | Sprzedaż biletów | Automat biletowy |
0,0 | Częstochowa | _ | _ |
3,7 | Częstochowa Raków | _ | _ |
17,2 | Poraj | _ | _ |
31,3 | Myszków | _ | _ |
44,5 | Zawiercie | _ | _ |
52,5 | Poręba | _ | _ |
59,4 | Siewierz | _ | _ |
67,4 | Mierzęcice | _ | _ |
71,1 | Pyrzowice Lotnisko | _ | _ |
82,6 | Miasteczko Śląskie Centrum | _ | _ |
89,4 | Tarnowskie Góry | _ | _ |
_ | _ | _ | _ |
Okazjonalne
W lipcu oraz sierpniu 2012 roku, Koleje Śląskie zorganizowały specjalne połączenie Amber do Kołobrzegu. W 2017 roku, dzięki ukierunkowaniu na ruch sezonowy, spółka uruchomiła połączenie Giewont, dedykowane dla podróży z Katowic do Zakopanego. Dnia 10 czerwca 2018 roku, Koleje Śląskie w ramach festiwalu zabytków techniki, organizowały specjalne kursy po Kolejowej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Obejmowały one stacje, które na co dzień nie były wykorzystywane w ruchu pasażerskim, takie jak Zabrze Makoszowy, Katowice Dąbrówka Mała czy Siemianowice Śląskie.
18 stycznia 2020 roku zorganizowano bezpłatny kurs relacji Katowice – Kraków, związany z planowaniem stałego połączenia. Koleje Śląskie nie tylko obsługują lokalne kursy, ale również reagują na potrzeby społeczne, co miało miejsce w marcu 2022 roku, kiedy zorganizowano specjalne pociągi dla uchodźców uciekających przed skutkami inwazji w Ukrainie.
Bilety
Kiedy mówimy o biletach w Kolejach Śląskich, warto zaznaczyć, że dostępne są różne opcje ich zakupu, które dostosowują się do potrzeb pasażerów.
Oto miejsca, gdzie można nabyć bilety:
- każda stacja kolejowa, która posiada kasy biletowe,
- Centrum Obsługi Pasażera na dworcu w Katowicach,
- biletomaty, które znajdują się na wybranych dworcach kolejowych,
- saloniki prasowe Kolporter,
- serwisy internetowe, takie jak e-KŚ, e-podróżnik, Bilkom i Koleo,
- aplikacje mobilne: Koleje Śląskie, SkyCash, mPay oraz Koleo,
- oraz bezpośrednia obsługa w pociągu.
Interesującym rozwiązaniem są również wspólne bilety, które umożliwiają podróż z innymi przewoźnikami. Do najpopularniejszych należą:
- Wspólny Bilet – jednorazowy bilet oferowany z Arrivą RP, Kolejami Małopolskimi, Kolejami Mazowieckimi, Kolejami Wielkopolskimi, Łódzką Koleją Aglomeracyjną, PKP Intercity, PKP Szybką Koleją Miejską w Trójmieście oraz Polregio,
- Wspólny Bilet Samorządowy – 24-godzinny bilet współpracujący z Arrivą RP, Kolejami Dolnośląskimi, Kolejami Małopolskimi, Kolejami Mazowieckimi, Kolejami Wielkopolskimi, Łódzką Koleją Aglomeracyjną oraz Warszawską Koleją Dojazdową,
- Metrobilet – miesięczny bilet wspólny z Zarządem Transportu Metropolitalnego i Polregio.
Warto również zaznaczyć, że wartości biletów wystawionych przez innych przewoźników są w niektórych przypadkach honorowane:
- wybrane bilety okresowe z České dráhy,
- bilety PKP Intercity – akceptowane tylko w nadzwyczajnych sytuacjach,
- wybrane bilety okresowe i jednorazowe z Polregio – obowiązujące w relacjach wykraczających poza obszar obsługiwany przez Koleje Śląskie.
Zaplecze
Główna siedziba Kolei Śląskich znajduje się na ulicy Raciborskiej w Katowicach, niedaleko stacji Katowice. Na obszarze tej bazy mieści się łącznie piętnaście budynków, z których największym jest hala naprawcza o powierzchni blisko 3000 m². Do hali przylegają dwa dodatkowe budynki biurowe, które zawierają także część warsztatową. Warto wspomnieć, że przed końcem 2016 roku podstawową lokalizacją Kolei Śląskich były Łazy.
Oprócz bazy w Katowicach, Koleje Śląskie dysponują również sekcjami utrzymania. W roku 2014 w ramach ich działalności funkcjonowały cztery sekcje, które obejmowały miejsca takie jak Bielsko-Biała, Częstochowa, Gliwice oraz Łazy.
Marketing i promocja
Spółka uruchamia dodatkowe połączenia kolejowe w trakcie znaczących wydarzeń, jakie odbywają się w województwie, takich jak: Puchar Świata oraz Letnie Grand Prix w skokach narciarskich, które mają miejsce w Wiśle, Festiwal Muzyczny „Ku Przestrodze” w Chorzowie, czy Sylwestrowa Moc Przebojów w Katowicach. Dodatkowo organizowane są przejazdy na różne imprezy, takie jak juwenalia, Noc Muzeów oraz mecze na Stadionie Śląskim. W kontekście wydarzeń kulturalnych spółka oferuje również darmowe przejazdy z okazji takich jak Dzień Dziecka czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, a także podczas Industriady. Dodatkowo, organizowane są specjalne przejazdy dla miłośników kolejnictwa oraz osób z niepełnosprawnościami.
Co więcej, w ramach innowacyjnych rozwiązań, w określonych dniach pasażerowie Kolei Śląskich mogli podróżować wybranymi pociągami za darmo. Tego rodzaju inicjatywy miały miejsce m.in. 22 września w latach 2015, 2016, 2017, 2018 oraz 2019, z okazji Dnia bez Samochodu. Ponadto, w 2016 roku, podczas Tour de Pologne, pasażerowie mogli korzystać z darmowych przejazdów 13 lipca, a w kwestii ochrony środowiska, w 2017 roku spółka wprowadziła darmowe przejazdy dla kierowców w każdą trzecią środę miesiąca w akcji pod nazwą „Zielone środy”. Ceny biletów zakupionych przez aplikacje mobilną były czasami korzystniejsze niż standardowe stawki.
W 2018 roku spółka zainicjowała grę na smartfony pod nazwą „Wolny tor”, w której uczestnicy wcielali się w pracowników spółki i mieli szansę zdobyć zniżki na bilety. W ramach zimowych ferii w 2019 roku bilet wstępu był bezpłatny dla dzieci oraz młodzieży.
Koleje Śląskie angażują się także w promocję swojego taboru poprzez prezentacje, które odbywają się na kluczowych stacjach w regionie. Pierwsza z takich akcje miała miejsce 11 czerwca 2011 roku na stacji w Sosnowcu, gdzie zaprezentowano jeden z pojazdów typu Elf z okazji odbywającej się Industriady.
W latach 2012 i 2013 zrealizowano akcję pod nazwą Pociąg do roweru, w ramach której pasażerowie mogli skorzystać z bonusów na wypożyczanie rowerów w pobliżu stacji Wisła Uzdrowisko. Sezon narciarski 2012/2013 przyniósł współpracę z ośrodkami narciarskimi, pozwalającą na nabycie Wiślańskiego Skipassu w wybranych kasach biletowych oraz organizację skibusów na stacjach w Wiśle, Ustroniu i Łodygowicach.
W letnich miesiącach 2013 roku rozpoczęto akcję Kolej na Beskidy, gdzie organizowano bezpłatne górskie wycieczki z przewodnikami beskidzkimi w Beskidzie Żywieckim. Dodatkowo bilet zapewniał zniżki na noclegi w wybranych hotelach i pensjonatach w Wiśle. Rok 2016 przyniósł kolejną akcję Pociągiem w górę, rowerem w dół, gdzie wprowadzono połączenia Wisła Uzdrowisko – Wisła Głębce z wliczonym przewozem rowerów oraz obecnością przewodników.
W lipcu 2017 roku kontynuowano akcję Kolej na Beskidy, a wakacje 2018 roku przyniosły projekt „Wisła, Ustroń – zostaję dłużej, dostaję więcej”, gdzie uczestnicy mogli podróżować za darmo dzięki specjalnym kuponom na weekendowych trasach pomiędzy Ustroniem a Wisłą.
Koleje Śląskie rozpoczęły współpracę z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi oraz kopalnią srebra w Tarnowskich Górach w 2016 roku, co zaowocowało akcją Srebrny pociąg. Umożliwiała ona nabycie wspólnych biletów na przejazd z Katowic do Tarnowskich Gór, łącząc podróż pociągami KŚ oraz GKW i obejmując zwiedzanie kopalni. Podobny projekt był realizowany kolejne lata.
Rok 2017 przyniósł współpracę z Muzeum Śląskim, dla którego pasażerowie mogą uzyskać zniżki na bilety. Program został rozszerzony o inne muzea oraz galerie w regionie w 2018 roku, w ramach akcji Kolej na zniżki, gdzie bilet na wybranych dworcach dawał uprawnienia do zniżek w lokalnych restauracjach, w tym w Mysłowicach.
Latem 2018 roku w lokalnym radiu eM transmitowane były audycje pod nazwą Kolej na lato, gdzie promowano wakacyjne atrakcje.
W 2017 roku spółka ogłosiła Rok studenta, co zaowocowało szeregiem działań skierowanych do tej grupy społecznej, a niektóre z tych inicjatyw powtórzono również w roku następnym. Z kolei 2018 rok ogłoszono Rokiem Ekologii, a 2019 Rokiem Kultury, mające na celu przybliżenie lokalnych ofert kulturalnych za pomocą transportu kolejowego.
Przedstawiciele Kolei Śląskich aktywnie uczestniczą w licznych projektach promujących, takich jak Lunch z Kurierem czy różnego rodzaju konferencjach, w tym „Koleje w aglomeracji dziś i jutro”. Ponadto, w 2013 roku KŚ przyjęły patronat nad klasą technik elektroenergetyk transportu szynowego w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych w Gliwicach.
We wrześniu 2019 roku, z okazji stulecia wybuchu Powstań Śląskich, jeden z pojazdów otrzymał specjalną okleinę, nawiązującą do tego historycznego wydarzenia.
Powiązane spółki
Koleje Śląskie, jako kluczowy gracz w regionie, posiadają 95% udziałów w przedsiębiorstwie Inteko Sp. z o.o..
Kapitał zakładowy tej spółki wynosi 50.000,00 złotych.
Inteko Sp. z o.o. ma na swoim koncie ważne zadania, w tym obsługę automatycznych biletomatów oraz kas Szybki Bilet. Dodatkowo spółka ta pełniła funkcję pośrednika w pozyskiwaniu niezbędnych elementów taboru.
Finanse i wyniki przewozowe
Województwo śląskie jest jedynym właścicielem Kolei Śląskich, co podkreśla silne powiązanie przedsiębiorstwa z lokalnym samorządem. Kapitał zakładowy spółki wynosi 103,6 mln zł, a jego wartość była zwiększana kilkakrotnie, zarówno poprzez transfery finansowe, jak i przekazywanie taboru w formie aportu, co miało miejsce w marcu 2013 roku.
W roku 2011 spółka otrzymała dotację w wysokości 9,3 mln zł od województwa, jednak zakończyła ten okres ze znaczną stratą, osiągając deficyt na poziomie 6 mln zł.
W 2013 roku sytuacja finansowa spółki pogorszyła się jeszcze bardziej, z stratą wynoszącą blisko 60 mln zł. W 2015 roku, aby wesprzeć działalność Kolei Śląskich, województwo zdecydowało o przyznaniu dotacji w wysokości 140 mln zł, co miało na celu stabilizację finansową i dalszy rozwój przewozów kolejowych.
Prezesi
W ramach działalności Kolei Śląskich, prezesi pełniają kluczową rolę w zarządzaniu i kierowaniu operacjami firmy. W poniższej tabeli przedstawiamy chronologicznie listę prezesów, ich kadencje oraz uwagi dotyczące pełnionych obowiązków.
Data rozpoczęcia | Data zakończenia | Nazwa Prezesa | Notatki |
---|---|---|---|
28 kwietnia 2010 | 13 kwietnia 2011 | Anna Patalong | – |
13 kwietnia 2011 | 16 marca 2012 | Marek Worach | – |
16 marca 2012 | 23 kwietnia 2012 | Artur Nastała (pełniący obowiązki) | – |
23 kwietnia 2012 | 12 grudnia 2012 | Marek Worach | – |
13 grudnia 2012 | 23 września 2013 | Michał Borowski | – |
15 października 2013 | 13 lipca 2015 | Piotr Bramorski | – |
28 września 2015 | 22 maja 2019 | Wojciech Dinges | – |
1 sierpnia 2019 | 13 czerwca 2021 | Aleksander Drzewiecki | – |
14 czerwca 2021 | 18 sierpnia 2021 | Patryk Świrski (pełniący obowiązki) | – |
19 sierpnia 2021 | 22 maja 2024 | Patryk Świrski | – |
22 maja 2024 | 2 lipca 2024 | Dariusz Maszczyk (pełniący obowiązki) | – |
2 lipca 2024 | Brak daty | Krzysztof Klimosz | – |
Nagrody i wyróżnienia
Koleje Śląskie zdobyły liczne nagrody i wyróżnienia, które odzwierciedlają ich osiągnięcia oraz wpływ na rynek. W 2011 roku spółka została uhonorowana tytułem Symbol 2011 w kategorii Debiut Rynkowy, przyznawanym przez redakcję Monitora Rynkowego, dodatku do Dziennika Gazeta Prawna.
Rok później, w 2012, Koleje Śląskie uzyskały wyróżnienie w prestiżowym konkursie Lodołamacze 2012 w kategorii otwarty rynek pracy, co podkreśla ich zaangażowanie w tworzenie pozytywnych zmian na lokalnym rynku.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Ecco Rail | Węglokoks | Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych | Tauron Polska Energia | Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze | Farmacol | Kompania Węglowa | Kamsoft | Metal Mind Productions | Kokott (przedsiębiorstwo) | Introl | Elektrobudowa | Micomp Systemy Komputerowe | Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa | Katowicki Holding Węglowy | Polski Koks | ESky.pl | Spokey | Pragmago | Katowicka Spółdzielnia MieszkaniowaOceń: Koleje Śląskie