ESky.pl


eSky Group to polska firma z sektora turystyki, która rozpoczęła swoją działalność w 2004 roku. Dziś firma ma zasięg na ponad 50 rynkach rozciągających się na Europę, Amerykę Południową oraz Północną, a także w niektórych częściach Afryki, Azji i Pacyfiku.

Jako internetowa platforma podróżnicza, eSky oferuje atrakcyjne opcje wyjazdowe, w tym city breaki oraz wakacje sprzedawane w formie dynamicznych pakietów, które łączą loty z zakwaterowaniem. Dodatkowo, klienci mają możliwość zakupu biletów lotniczych oraz rezerwacji noclegów osobno. W ramach swojej oferty, firma dostarcza również szereg innych usług podróżniczych, takich jak:

  • ubezpieczenia podróżne,
  • wypożyczalnie samochodów i jachtów,
  • transfery lotniskowe,
  • możliwości parkowania,
  • bilety wstępu do różnych atrakcji oraz na wydarzenia sportowe.

Wszystko to jest możliwe dzięki autorskiej wyszukiwarce produktów - eSky Travel Search. Przedsiębiorstwo oferuje swoje usługi pod różnymi markami, w tym eSky na rynkach europejskich, północnoamerykańskich oraz afrykańskich, eDestinos w Ameryce Łacińskiej, a także Thomas Cook w Wielkiej Brytanii, Holandii i Belgii. Ważnym punktem działalności eSky jest również akredytacja jako agenta przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

Charakterystyka

eSky to dynamiczne przedsiębiorstwo, które skutecznie funkcjonuje na wielu rynkach na całym świecie. Działa w różnych lokalizacjach w Europie, takich jak Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania oraz Włochy.

Oprócz rynku europejskiego, swoją działalność prowadzi również w Ameryce Południowej, oferując usługi w krajach takich jak Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Dominikana, Gwatemala, Honduras, Kolumbia, Kostaryka, Nikaragua, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko oraz Salwador. W Ameryce Północnej dostępny jest w Stanach Zjednoczonych oraz Meksyku, natomiast w Afryce ma swoją obecność w Maroku, Egipcie, Nigerii, Kenii oraz RPA. Co więcej, eSky Group rozwija swoje usługi także w regionie Azji i Pacyfiku.

Siedziba główna przedsiębiorstwa usytuowana jest w Katowicach, gdzie mieści się również centrala operacyjna. eSky Group posiada swoje oddziały w trzech krajach: Polsce, Bułgarii i Rumunii. Na rynkach południowoamerykańskich jest znana pod marką eDestinos, co podkreśla jej globalny zasięg.

Oferta eSky jest imponująca i obejmuje bilety lotnicze od blisko 600 przewoźników z różnych zakątków świata, a także rezerwacje hotelowe, które obejmują ponad 1,3 miliona obiektów. Dodatkowo, w branży turystycznej firma się wyróżnia autorskimi konceptami, jak City Break i Wakacje Lot+Hotel, które są uznawane za dynamiczne pakietowanie. Użytkownicy mogą również skorzystać z szerokiego wachlarza usług, w tym ubezpieczeń podróżnych, wypożyczania samochodów, transferów lotniskowych oraz rezerwacji miejsc parkingowych przy lotniskach.

Na koniec, warto podkreślić, że eSky nieustannie rozwija swoje innowacyjne rozwiązania, takie jak eSky Travel Search – autorską wyszukiwarkę produktów turystycznych, co świadczy o jej dążeniu do ulepszania doświadczeń podróżnych klientów.

Historia

Historia rozwoju eSky Group to fascynująca opowieść, która rozpoczęła się w 2004 roku, kiedy to firma została założona przez Łukasza Habaja, Łukasza Kręskiego oraz Agnieszkę i Piotra Stępniewskich. Początkowo działalność koncentrowała się na obsłudze wyjazdów w ramach programu Work and Travel. Dzięki ciągłemu rozwojowi, już w roku 2005 firma znalazła się na rynku sprzedaży biletów lotniczych poprzez własny serwis internetowy.

W 2009 roku zainicjowano system do internetowej rezerwacji miejsc hotelowych oraz oferowanie ubezpieczeń podróżnych, a w 2015 roku dodano usługę wynajmu samochodów. Transformacja w kierunku kompleksowej platformy do rezerwacji podróży nastąpiła w 2023 roku, kiedy to wprowadzono nowe propozycje, takie jak dynamiczne pakiety City Break oraz Wakacje, które miały na celu integrację wszystkich oferowanych usług.

Już od 2008 roku spółka rozwija swoją działalność na rynkach międzynarodowych, w tym poprzez lokalne oddziały w Europie i Ameryce Południowej. Ważnym osiągnięciem był rozwój wyszukiwarki produktów turystycznych – eSky Travel Search (ETS), która obecnie jest także wykorzystywana przez wielu zewnętrznych partnerów, m.in. Onet.pl, Fly4Free.pl oraz Pasazer.com.

W 2014 roku firma pozyskała inwestora zewnętrznego w postaci funduszu private equity. Rok później miało miejsce przejęcie firmy TravelTECH, specjalizującej się w tworzeniu innowacyjnego oprogramowania dla sektora turystycznego. Swoje święto eSky miało w 2015 roku, kiedy to sprzedaż biletów lotniczych przekroczyła milion, a przychody osiągnęły imponującą kwotę 1 miliarda złotych.

W 2016 roku doszło do istotnej zmiany w zarządzie firmy. Przemiany te związane były z aktualizacją modelu zarządzania. Z kolei w latach 2016-2017 na czoło eSky Group stanął Sebastian Mikosz, były prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, który wniósł świeże spojrzenie na kierowanie spółką.

W czerwcu 2017 roku sytuacja finansowa spółki poprawiła się, co potwierdził zakup 6,3% akcji eSky Group przez Grupę Wirtualna Polska za 15,6 mln złotych. Zaledwie trzy lata później, w styczniu 2019, aplikacja eSky zyskała na popularności, stając się dostępna w polskiej wersji Asystenta Google.

Nowe wyzwania stawiał przed firmą rok 2020, kiedy to Łukasz Habaj, jeden z założycieli, powrócił, aby w roli prezesa zarządu pomóc firmie radzić sobie z kryzysem związanym z pandemią COVID-19. W lutym 2022 roku fundusz MCI.PrivateVentures FIZ, wyspecjalizowany w inwestycjach, zainwestował w zakup 55% akcji eSky Group. Ich strategia miała na celu wsparcie polskiej platformy turystycznej i umacnianie jej pozycji na międzynarodowym rynku.

Mimo trudności, które przyniosła pandemia, wyniki finansowe eSky były obiecujące. W 2023 roku firma po raz pierwszy w swojej historii przekroczyła barierę 3 miliardów złotych w przychodach, osiągając dokładnie 3,5 miliarda złotych, co odzwierciedla łączną wartość zrealizowanych transakcji. EBITDA wyniosła 81 milionów złotych, a liczba klientów wzrosła do 3,3 miliona, co potwierdza ciągłą tendencję wzrostu i rozwój eSky.

W kwietniu 2024 roku eSky Group zawarła umowę partnerską z Ryanair, wiodącym niskokosztowym przewoźnikiem w Europie. Klienci uzyskali dostęp do pełnej oferty połączeń lotniczych, co znacząco ułatwiło proces rezerwacji. W kolejnym kroku, we wrześniu tego samego roku, eSky Group ogłosiła przejęcie marki Thomas Cook, co było krokiem w stronę zajęcia miejsca w czołowej trójce europejskich firm oferujących dynamiczne pakiety turystyczne. Osiągnięcie to pozwala na dalszą ekspansję eSky w Wielkiej Brytanii oraz Europie Zachodniej, co jest niezwykle istotne dla przyszłego rozwoju firmy.

Przypisy

  1. Thomas Cook to była potęga wśród biur podróży. Teraz kupują go Polacy [online], Bizblog.pl – serwis biznesowy, 05.09.2024 r. [dostęp 11.09.2024 r.] (pol.).
  2. Polska platforma turystyczna eSky.pl kupiła znaną brytyjską markę Thomas Cook [online], Rzeczpospolita [dostęp 11.09.2024 r.] (pol.).
  3. Nowe biuro podróży w Polsce. eSky przejął wielkiego i doświadczonego gracza [online], naTemat.pl [dostęp 11.09.2024 r.] (pol.).
  4. eSky robi tak po raz pierwszy i kupuje legendę. Na tym zyskają pasażerowie [online], INNPoland.pl [dostęp 11.09.2024 r.] (pol.).
  5. MarzenaM. Tarkowska MarzenaM., Polacy przejmują legendę światowych podróży. Co chcą zaoferować turystom? [online], Podróże Wprost, 05.09.2024 r. [dostęp 11.09.2024 r.] (pol.).
  6. MateriałM. Partnera MateriałM., Ryanair podpisał porozumienie z eSky [online], ISBtech.pl, 02.04.2024 r. [dostęp 13.08.2024 r.] (pol.).
  7. MieczysławM. Pawłowicz MieczysławM., Ryanair podpisał umowę z eSky [online], Wasza Turystyka, 10.05.2024 r. [dostęp 13.08.2024 r.] (pol.).
  8. eSky oficjalnym partnerem Ryanair i 6. OTA współpracującym z irlandzkim przewoźnikiem [online], biuroprasowe.esky.pl [dostęp 13.08.2024 r.] (pol.).
  9. Przychody eSky wzrosły w 2023 roku o 19 proc do 3,5 mld zł [online], biznes.pap.pl [dostęp 29.04.2024 r.] (pol.).
  10. Współwłaściciel eSky.pl przejmuje stery w spółce [online], Rzeczpospolita [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  11. Były prezes LOT-u Sebastian Mikosz zostanie prezesem eSKY.pl [online], Rzeczpospolita [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  12. Grupa eSky: globalna platforma podróży o polskich korzeniach [online], biuroprasowe.esky.pl [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  13. Rekordowa sprzedaż Grupy eSky [online], Rzeczpospolita [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  14. Strategia Grupy eSky: czołowa platforma do organizacji podróży w regionie CEE do 2027 roku [online], biuroprasowe.esky.pl [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  15. Rzym już nie jest faworytem. Gdzie latają Polacy na city break? [online], www.rynek-lotniczy.pl [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  16. Trik na urlop tańszy o 30 proc. Touroperatorzy już trzęsą portkami [online], Bizblog.pl – serwis biznesowy, 17.02.2024 r. [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  17. eSky wkracza do Azji [online], Rzeczpospolita [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  18. eSky w Boliwii, Portoryko i Kostaryce [online], Rzeczpospolita [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  19. Grupa eSky na nowych rynkach w Afryce [online], rynek-turystyczny.pl [dostęp 22.03.2024 r.] .
  20. ESky: Nasze pakiety „city break” i „wakacje” konkurencją dla oferty touroperatorów [online], Rzeczpospolita [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).
  21. To oni stoją za cyfryzacją polskich firm. Chief Digital Officer of the Year wybrani [online], Forbes.pl [dostęp 22.03.2024 r.] (pol.).

Oceń: ESky.pl

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:10