Maciej Antoni Pieprzyca, urodzony 5 maja 1964 roku w Katowicach, to wspaniale utalentowany polski reżyser filmowy i telewizyjny oraz scenarzysta, który ma na koncie liczne osiągnięcia artystyczne.
Jego prace obejmują znane filmy, w tym Chce się żyć oraz Jestem mordercą, które zaimponowały zarówno krytykom, jak i widzom. Pieprzyca jest również uznawany za dziennikarza dokumentalnego, co pozwala mu na odkrywanie i przedstawianie ważnych społecznych tematów poprzez różnorodne formy sztuki filmowej.
Obecnie piastuje tytuł profesora sztuk filmowych, dzieląc się swoją wiedzą oraz doświadczeniem z młodymi twórcami, inspirując kolejne pokolenia artystów w Polsce.
Życiorys
Maciej Pieprzyca to filmowiec, którego młodość minęła w Tychach. Objął studia z zakresu dziennikarstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, które ukończył w 1989 roku. Następnie kontynuował edukację w Studium Scenariuszowym Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1990) oraz w reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, gdzie uzyskał dyplom w 1993 roku.
Początek kariery Pieprzycy to nagradzana w czasie studiów etiuda zatytułowana Inna (1990). Jego debiut w Teatrze Telewizji miał miejsce w 1993 roku, kiedy to wyreżyserował sztukę Fryzjer, wspólnie z pisarzem i scenarzystą Bartoszem Kurowskim. W dokumencie Przez nokaut (1995) zwrócił uwagę na losy boksera Leszka Błażyńskiego, który tragicznie zakończył życie.
Kluczowy moment w jego karierze to telewizyjny debiut fabularny Inferno (2001), który opowiadał o mrocznym incydencie z życia dwóch maturzystek. Ewa Nawój, zauważając walory dzieła, wskazała, że „precyzyjny scenariusz i montaż wzmacniają przesłanie filmu, zarazem czyniąc go zbyt dosłownym”. Prawdziwym osiągnięciem stała się Barbórka (2005), stworzona w ramach cyklu Święta polskie, za którą Pieprzyca otrzymał nagrodę od Stowarzyszenia Filmowców Polskich za „twórcze przedstawienie rzeczywistości”. Reżyserował również wiele odcinków popularnego serialu Kryminalni, a w 2006 roku zrealizował jego filmową wersję Kryminalni: Misja śląska.
Debiut fabularny, Drzazgi (2008), skupia się na losach studenta, kobiety planującej ślub oraz pseudokibica. Choć film zdobył nagrodę za debiut reżyserski na 33. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, recenzje były mieszane. Anna Taszycka z portalu Onet wyraziła wątpliwość co do jasności motywacji głównych postaci.
Wielkim uznaniem cieszył się film Chce się żyć (2013), który przedstawiał historię niepełnosprawnego mężczyzny, w którego rolach wystąpili Kamil Tkacz oraz Dawid Ogrodnik. Janusz Wróblewski z „Polityki” podkreślał, że film ten stanowił przeciwieństwo Motyla i skafandra (2007) Juliana Schnabla, oferując widzom odmienną perspektywę na życie osoby niepełnosprawnej. Pieprzyca został uhonorowany Grand Prix Festiwalu Filmowego w Montrealu za to dzieło.
Kolejnym znaczącym projektem był film Jestem mordercą (2016), który stanowił fabularną adaptację dokumentu z 1998 roku i był luźno inspirowany sprawą wampira z Zagłębia. Akcja ukazuje perspektywę milicjanta prowadzącego śledztwo w tej kontrowersyjnej sprawie, w którą zamieszany był Mirosław Haniszewski. Reżyser dodał, że inspirował się klasykiem Wodzirej (1977) Feliksa Falka. Agnieszka Woch zwróciła uwagę, że „Jestem mordercą” porównuje się do najlepszych kryminałów w polskiej kinematografii.
Otrzymał Srebrne Lwy za ten film na 41. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Kolejne Srebrne Lwy zdobył za film Ikar. Legenda Mietka Kosza (2019), biografię niewidomego pianisty jazzowego odtwarzanego przez Ogrodnika, jednak recenzje były podzielone. Bartosz Staszczyszyn z Culture.pl zauważył: „Zamiast opowieści o człowieku toczącym walkę ze światem i sobą samym, otrzymujemy krzepiącą baśń i efektowną pocztówkę z PRL-u”.
Styl filmowy
Maciej Pieprzyca, w trakcie swojej kariery, wielokrotnie eksplorował życie oraz kulturę mieszkańców Śląska. Twórczość reżysera nawiązuje do dorobku wybitnych przedstawicieli polskiego kina, takich jak Kazimierz Kutz oraz Jan Kidawa-Błoński. Jacek Wakar w swoim artykule zamieszczonym w publikacji dla Gildii Reżyserów Polskich podkreślił, iż w filmach Pieprzycy „Śląsk pozostaje niepodrabialną na mapie Polski krainą, ze swym brudem, szarością, ale i jakimś trudnym do nazwania surowym pięknem”.
W szczególności, w jego filmach stworzonych w pierwszej dekadzie XXI wieku, reżyser ukazywał, jak sam twierdził, „niedoskonałości człowieka, […] pewne pęknięcia, które w nim są, toczona przez niego w określonych sytuacjach walka dobra ze złem”. Pieprzyca wyraźnie zaznaczał, że stawia swoich bohaterów „w ekstremalnych sytuacjach, by pokazać pewną prawdę o nich”. Przy tym unikł „tematów kontrowersyjnych czy modnych”, koncentrując się na prawdziwych ludzkich emocjach i relacjach.
Filmografia
Filmografia Macieja Pieprzycy jest imponującym zbiorem jego osiągnięć w branży filmowej. Oto wydzielone i uporządkowane dzieła, w które był zaangażowany:
- 2024: Idź przodem, bracie; serial telewizyjny,
- 2022: Kruk. Jak tu cicho; serial telewizyjny,
- 2021: Kruk. Czorny woron nie śpi; serial telewizyjny,
- 2019: Ikar. Legenda Mietka Kosza; film fabularny,
- 2018: Kruk. Szepty słychać po zmroku; serial telewizyjny,
- 2016: Jestem mordercą; film fabularny,
- 2013: Chce się żyć; film fabularny,
- 2008: Drzazgi,
- 2006: Kryminalni: Misja śląska; film TV,
- 2005: Barbórka; film TV, cykl Święta polskie,
- 2001: Inferno; film TV, część cyklu Pokolenie 2000,
- 1998: Jestem mordercą…; film dokumentalny,
- 1998: Zostanie legenda; film dokumentalny,
- 1995: Przez nokaut; film dokumentalny o Leszku Błażyńskim,
- 1993: Fryzjer; teatr telewizji,
- 1990: Inna; film dokumentalny.
Nagrody
Maciej Pieprzyca, uznany reżyser, zdobył szereg prestiżowych nagród w swojej karierze filmowej. Jego osiągnięcia dowodzą talentu i zaangażowania w sztukę filmową.
- nagroda na FPFF w Gdyni,
- 2005: Barbórka (nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich),
- 2008: Drzazgi (nagroda za debiut reżyserski),
- 2019: Ikar. Legenda Mietka Kosza (Srebrne Lwy).
Przypisy
- PawełP. Piotrowicz, Maciej Pieprzyca: w mojej profesji nie ma nic romantycznego [online], Onet Kultura, 17.10.2019 r. [dostęp 18.07.2021 r.]
- BarbaraB. Hollender, Miłosny trójkąt w kopalni [online], www.rp.pl, 28.11.2019 r. [dostęp 18.07.2021 r.]
- BartoszB. Staszczyszyn, "Ikar. Legenda Mietka Kosza", reż. Maciej Pieprzyca [online], Culture.pl [dostęp 18.07.2021 r.]
- AgnieszkaA. Woch, „Jestem mordercą” – reż. Maciej Pieprzyca – recenzja i ocena filmu [online], histmag.org, 18.11.2016 r. [dostęp 18.07.2021 r.]
- AnnaA. Kołodziejczak, Makbet z zagłębia. „Jestem mordercą” Macieja Pieprzycy [online], Edukacja Filmowa [dostęp 18.07.2021 r.]
- PaulinaP. Bez, PISF - “Life Feels Good” Wins in Montreal! [online] [dostęp 18.07.2021 r.]
- JanuszJ. Wróblewski, Recenzja filmu: "Chce się żyć", reż. Maciej Pieprzyca [online], Polityka, 08.10.2013 r. [dostęp 18.07.2021 r.]
- NorbertN. Frątczak, MOJA PODRÓŻ TRWA. Wywiad z Maciejem Pieprzycą [online], Film.org.pl, 11.03.2018 r. [dostęp 18.07.2021 r.]
- Maciej Pieprzyca, "Inferno" [online], Culture.pl [dostęp 17.07.2021 r.]
- a b c Konrad J.K.J. Zarębski, Maciej Pieprzyca | Życie i twórczość | Artysta [online], Culture.pl, 2010 [dostęp 17.07.2021 r.]
- Laureaci 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni [online], Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, 2016 [dostęp 18.07.2021 r.]
- Laureaci 44. FPFF. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. [dostęp 22.09.2019 r.]
- AnnaA. Taszycka, Drzazgi [online], Onet Kultura, 12.02.2009 r. [dostęp 17.07.2021 r.]
- Barbórka w bazie filmpolski.pl
- Maciej Pieprzyca w bazie filmpolski.pl
- a b Drzazgi w bazie filmpolski.pl
- M.P. z 2019 r. poz. 985 – pkt 52.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Agata Bykowska | Agata Miklaszewska | Daria ze Śląska | Ewa Leśniak | Krzysztof Krawczyk | Tadeusz Serafin | Karol Anbild | Jan Biczycki | Zygmunt Biernat | Aleksandra Polisiewicz | Zofia Rajfer | Marcin Mroszczak | Jan Bógdoł | Jakub Kotyński | Barbara Hoff | Tomasz Tatarczyk | Nina Urbano | Bogumił Burzyński | Dariusz Basiński | Magdalena LisakOceń: Maciej Pieprzyca