Remont wiaduktu w ciągu ul. Lwowskiej. Są zmiany w organizacji ruchu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Lwowską w Katowicach. To część dużej inwestycji obejmującej stację towarową Katowice Szopienice Północne oraz linie od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. Projekt za ponad 400 mln zł, ze środków unijnych POIiŚ, usprawnia przewozy towarów ekologicznym środkiem transportu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

W Katowicach powstanie nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej. Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce będzie wybudowany nowy wiadukt. Pociągi na nim będą jeździły nie jak obecnie po jednym, ale po dwóch torach, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Tym samym możliwy będzie przejazd większej ilości towarów ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej. Prace rozpoczną się od rozbiórki obiektu i przepustu dla pieszych. Następnie zostanie zamontowana zupełnie nowa konstrukcja, która będzie miała 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi będą poruszać się chodnikami po obu stronach jezdni, zaplanowano też ścieżkę rowerową. Dzięki inwestycji, przewóz towarów koleją będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.

Zakres prac wymaga zmian w komunikacji. Od 20 czerwca pod wiaduktem ruch będzie prowadzony wahadłowo dla wszystkich pojazdów. Ruch pieszy będzie utrzymany. Ponadto, całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktem i wprowadzenie objazdów dla komunikacji zbiorowej planowane jest 18-19 czerwca. 

W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. Wymieniane są tory, a także montowane są nowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.

Zadanie obejmuje też linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami. Pociągi towarowe jeżdżą już szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka, a także stację Katowice Szopienice Płn. Inwestycja ma wartość ponad 400 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Materiał to fragmenty obszerniejszego komunikatu ze strony internetowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: https://bit.ly/3mNncSO (data dostępu: 15.06.2022)

Od dnia 18.06.2022 r. od godziny 00:00 do dnia 20.06.2022 r. do godziny 4:00 – nastąpi całkowite zamknięcie ul. Lwowskiej w rejonie remontowanego wiaduktu kolejowego. Zalecany objazd miejsca wyłączonego z ruchu prowdzi pod wyremontowanym wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Obrońców Westerplatte. 

Informacje o zmianach w organizacji transportu zbiorowego znajdują się na stronie internetowej Zarządu Transportu Metropolitalnego: https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2417/

Od dnia 20.06.2022 r. od godziny 4:00 – do 30.06.2023 r. – zawężenie do jednego pasa ruchu jezdni pod wiaduktem, wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną dla wszystkich pojazdów. Istnieje możliwość wystapienia kolejnych weekendowych całkowitych zamknięć przejazdu pod wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Lwowskiej.

Urząd Miasta Katowice

Obrazek domyślny
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@katowiceteraz.pl.