NOSPR zaprasza na festiwal polskiej muzyki najnowszej

Już w najbliższy piątek w NOSPR rozpocznie się 9. edycja Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza. W tym roku festiwal odbywa się w dwóch odsłonach — wiosennej i jesiennej. Podczas dwóch kwietniowych koncertów zabrzmi sześć nowych kompozycji, które doskonale ukazują myśl przewodnią festiwalu — to nie tylko święto nowej muzyki, ale przede wszystkim tych, którzy ją tworzą. Obydwa koncerty będą dostępne w transmisji online.

Ten festiwal zawsze miał w sobie coś wyjątkowego — prezentuje muzykę, której polska publiczność jeszcze nigdy nie słyszała. Pozwala zobaczyć, co inspiruje współczesnych nam kompozytorów i jak, według nich, brzmi dzisiejszy świat. W kontekście pandemii i zmian, których wszyscy doświadczamy, jest to szczególnie fascynujący temat  — mówi Ewa Bogusz-Moore, dyrektor NOSPR.

O tym, jak różne są źródła inspiracji będzie można przekonać się już podczas koncertu otwierającego festiwal, 23 kwietnia o godzinie 19:30. W utworze „Teodor” Adam Bałdych, zainspirowany narodzinami swojego syna, będzie chciał przenieść słuchaczy do brzmień i muzyki własnego dzieciństwa. Lidia Zielińska, w utworze „Pustynnienie” opowie o ekologii, strachu, który towarzyszy zmianom klimatycznym i wyzwaniom, z którymi musi zmierzyć się cała ludzkość. Problemy współczesnego świata będą również tematem utworu „Soft music for sensitive gals” Marty Śniady. Kompozytorka opowie o prawach kobiet, presji społecznej i nierównościach w różnych dziedzinach życia. Koncert otwarcia festiwalu będzie można oglądać w internecie lub wysłuchać go na antenie radiowej Dwójki.  

Niedzielny koncert (25 kwietnia, godz. 18.00) skupi się natomiast na czysto muzycznych poszukiwaniach. Joanna Woźny będzie eksplorowała relacje orkiestry i solistów (w tej roli zespół Kwartludium), sięgając do barokowej formy concerto grosso. W warstwie dźwiękowej pojawią się natomiast cytaty z klasyków muzyki XX wieku, Karlheinza Stockhausena, Arnolda Schönberga i Edgara Varèse’a. Punkt wyjścia dla utworu Mikołaja Laskowskiego stanowią natomiast czynności dnia codziennego i dźwięki naszego najbliższego otoczenia. Wykorzystując rozszerzone techniki wykonawcze i nietypowe jak na arsenał muzyków orkiestrowych przedmioty (gąbki, szczotki, kawałki tkaniny itp.) nada elementom codzienności charakter wypowiedzi artystycznej. Koncert zamknie utwór Artura Zagajewskiego, inspirowany utopijną koncepcją architektoniczną Petera Cooka, Plug-in city. To idea, w której miasto, zbudowane z mobilnych elementów, tworzy megastrukturę, która ulega ciągłym przeobrażeniom.

Dla wielu uczestników festiwal to nie tylko koncerty, ale również możliwość spotkania się i porozmawiania z kompozytorami oraz wykonawcami. Również w tym roku, mimo pandemicznej formuły, będzie taka szansa. Piotr Matwiejczuk i Krzysztof Stefański, redaktorzy Ruchu Muzycznego, przed każdym z koncertów poprowadzą spotkania online z kompozytorami, podczas których również publiczność będzie mogła zadawać pytania. Transmisja spotkań w ramach Strefy Ruchu na Festiwalu Prawykonań dostępna będzie online na stronie internetowej www.nospr.org.pl oraz na profilu NOSPR i Ruchu Muzycznego na Facebooku i w serwisie YouTube.

Ze względu na pandemię festiwal został podzielony na dwie części. Podczas obydwu wiosennych koncertów muzycy NOSPR wystąpią pod batutą francuskiego dyrygenta, Francka Ollu. Jesienią oprócz utworów symfonicznych czekają nas koncerty zespołów kameralnych (Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, Camerata Silesia) oraz multimedialne instalacje przygotowane przez Barbarę Kingę Majewską i Przemysława Schellera. Na finał festiwalu wystąpi jeden z najbardziej cenionych zespołów wykonujących muzykę współczesną, Klangforum Wien (26.11).

NOSPR

Obrazek domyślny
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@katowiceteraz.pl.