Łukasz Habaj


Łukasz Habaj, urodzony 29 kwietnia 1975 roku w Katowicach, to postać znana zarówno jako przedsiębiorca, jak i kierowca rajdowy. W 2015 roku zdobył tytuł rajdowego mistrza Polski, co stanowi wielki sukces w polskim sporcie motorowym. W 2019 roku z kolei zajął II miejsce w mistrzostwach Europy, co dodatkowo podkreśla jego umiejętności i determinację na trasach rajdowych.

Warto również zauważyć, że Łukasz Habaj jest założycielem popularnego serwisueSky, który skupia się na sprzedaży biletów lotniczych oraz innych usług turystycznych. Co więcej, Habaj stworzył także agencję pracy tymczasowej o nazwie Work Express, która z powodzeniem funkcjonuje na rynku. Jego osiągnięcia zarówno w sferze sportowej, jak i biznesowej świadczą o jego wszechstronności i zaangażowaniu w realizację swoich celów.

Działalność biznesowa

Łukasz Habaj swoją karierę zawodową rozpoczął jeszcze w czasach studiów, ucząc się na kierunku marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem w Wyższej Szkole Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach. Już w 2000 roku, obok swoich pasji, stał się jednym z współzałożycieli stowarzyszenia Young Explorers Society (YES), które z zaangażowaniem organizowało wyjazdy typu Work and Travel do Stanów Zjednoczonych.

W 2004 roku, w zaledwie miesiąc, wraz z Łukaszem Kręskim stworzył dwie nowe spółki: agencję pracy tymczasowej Work Express oraz eSky, internetowy serwis skoncentrowany na sprzedaży różnorodnych produktów turystycznych, takich jak bilety lotnicze, hotele oraz ubezpieczenia.

W 2012 roku, osiągnąwszy znaczny sukces, sprzedali Work Express liderowi rynku pracy tymczasowej, firmie Work Service, za imponującą kwotę 95 mln złotych. Do roku 2020, eSky dynamicznie rozwijało swoją działalność, otwierając oddziały w takich krajach jak Brazylia, Bułgaria oraz Rumunia, i z sukcesem funkcjonując na ponad 50 rynkach na całym świecie.

Aktywność sportowa

Licencję na prowadzenie samochodów rajdowych uzyskał w młodym wieku, mając zaledwie 18 lat. Jego pierwsze kroki w karierze sportowej stawiał w Rajdzie Nikon, gdzie debiutował w 2003 roku, prowadząc Fiata Seicento Sporting. W 2004 roku, rywalizując w klasie A0, zdołał zdobyć pierwsze miejsce na jednym z odcinków specjalnych Rajdu Barbórka Cieszyńska, współprzewodnicząc z Jackiem Spentanym. Ponadto w tym samym roku jego zespół triumfował w Pucharze PZM w klasie N0. Zrzeszony w klubie Moto Sport Gliwice, kontynuował rozwój swojej kariery.

Debiut w mistrzostwach Polski miał miejsce w 2005 roku, gdy zasiadł za kierownicą Peugeota 206 XS. Już rok później, w tym samym samochodzie i w towarzystwie Jacka Spentanym, zdobył mistrzostwo Polski w klasyfikacji Rajdowego Pucharu Polski Peugeot. Co ciekawe, wygrał wszystkie sześć rajdów, w których uczestniczył. W kolejnych latach zmieniając pojazdy, zaczął rywalizować jako kierowca zespołu Team 07, prowadząc Lancera Evo VIII. Po kilkuletniej przerwie, w 2009 roku wziął udział w Citroen Racing Trophy za kierownicą Citroena C2 R2, a rok później zaprezentował się w Mitsubishi Lancerze Evo IX.

W 2012 roku Łukasz Habaj rywalizował w mistrzostwach Polski, prowadząc Lancer Evo IX, który został przygotowany przez profesjonalną firmę Rallytechnology. Pomocnik Jacka Spentany został wymieniony na Piotra Wosia, z którym stworzył nową załogę eSky Rally Team. Najlepszym osiągnięciem w tym sezonie była lokata na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej Rajdu Karkonoskiego. W 2013 roku swój pojazd przekształcił do specyfikacji R4, a sezon zakończył odniesieniem zwycięstwa w Rajdzie Dolnośląskim, co stało się jego pierwszym triumfem w tej klasie mistrzostw. Był to także ostatni raz, gdy załoga w samochodzie N-grupowym zwyciężyła w zawodach rangi mistrzowskiej.

Rok 2014 przyniósł Habajowi kolejne sukcesy – za kierownicą Lancera Evo IX R4 zajął drugą pozycję w Rajdzie Arłamów, a następnie przeszedł na Forda Fiestę R5. Ta zmiana auta zapoczątkowała pasmo sukcesów, w tym zwycięstwa w Rajdzie Wisły i Rajdzie Dolnośląskim, a także trzecie miejsce w Rajdzie Nadwiślańskim. Sezon zakończył się zdobyciem tytułu II wicemistrza Polski w rajdach samochodowych.

W 2015 roku Habaj i Woś przez większość sezonu utrzymywali się na podium, a w trzech rundach (w Rajdach Karkonoskim, Dolnośląskim i Arłamów) sięgnęli po zwycięstwo. Osiągnęli łącznie 137 punktów, co pozwoliło im zdobyć tytuł rajdowych mistrzów Polski. W 2016 roku nasz kierowca łączył krajowe starty z międzynarodowymi, a sezon rozpoczął od wygranej w rajdzie Wysp Kanaryjskich, gdzie wystartował w przednionapędowej rajdówce – Peugeot 208 R2. W dwóch rajdach tego sezonu współpracował z Danielem Dymurskim, z którym regularnie prowadził rywalizację od początku 2017 roku.

Okres 2017 oraz 2018 był dla Habaja ciągłym rozwojem w Rajdowych Mistrzostwach Europy, gdzie za kierownicą Forda Fiesty R5 odnosząc sukcesy, stawał na podium podczas Rajdu Lipawy 2017. Po serii awarii w połowie sezonu 2018, zdecydował się na zmianę samochodu, przesiadając się do Skody Fabii R5. Debiutując nią podczas Rajdu Elektreny, ukończył go na trzeciej pozycji. W 2019 roku Habaj oraz Dymurski rozpoczęli sezon od wygranej w Rajdzie Azorów, stając się pierwszą polską załogą, która triumfowała w inauguracyjnej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy. Później, stając na podium Rajdu Wysp Kanaryjskich i Rajdu Polski, zakończyli sezon na trzecim miejscu w klasyfikacji z 116 punktami, zdobywając tytuł II wicemistrza Europy.

Największe sukcesy sportowe

Łukasz Habaj to znana postać w polskim świecie rajdów samochodowych, a jego osiągnięcia sportowe mówią same za siebie. Przeszłość zawodnika jest pełna imponujących wyników, które przyciągają uwagę fanów motoryzacji oraz sportów ekstremalnych. Poniżej znajduje się zestawienie najważniejszych sukcesów, które zdobył na przestrzeni lat.

2004

  • Zdobywca Pucharu PZM w klasie N0,

2006

  • Mistrzostwo Polski w Pucharze Peugeota,
  • Triumfy w klasie podczas różnych rajdów: Rajd Elmot, Rajd Polski, Rajd Subaru, Rajd Rzeszowski, Rajd Wisły, Rajd Nikon.

2009

  • Drugie miejsce w klasie na Agrotec Rally Hustopece w Rajdowych Mistrzostwach Czech,

2010

  • Trzecie miejsce w klasie na Valasska Rally,
  • Drugie miejsce w klasie na Rajdzie Rzeszowskim,
  • Tytuł wicemistrza Polski w grupie N.

2012

  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej 27. Rajdu Karkonoskiego,
  • Zwycięstwo w klasie na Rajdzie Świdnickim,
  • Wygrana w klasie podczas Rally Kostelec,
  • Wicemistrz Polski w grupie N.

2013

  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej 23. Rajdu Dolnośląskiego,
  • Pierwsze miejsce w klasie „Gość” w Rajdzie Cieszyńska Barbórka.

2014

  • Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej 1. Rajdu Arłamów,
  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej 60. Rajdu Wisły,
  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej 1. Rajdu Nadwiślańskiego,
  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej 24. Rajdu Dolnośląskiego,
  • Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP – tytuł II wicemistrza Polski.

2015

  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP – tytuł mistrza Polski,
  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej 30. Rajdu Karkonoskiego,
  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej 25. Rajdu Dolnośląskiego,
  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej 2. Rajdu Arłamów,
  • Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej 61. Rajdu Wisły,
  • Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej 24. Rajdu Rzeszowskiego,
  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej 11. Rajdu Kaszub Gdańsk Baltic Cup.

2016

  • Pierwsze miejsce w klasie ERC3 podczas Rajdu Wysp Kanaryjskich,
  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej 12. Rajdu Gdańsk Castrol Inter Cars,
  • Drugie miejsce w klasyfikacji RSMP podczas 25. Rajdu Rzeszowskiego,
  • Pierwsze miejsce w klasie R5 podczas Rajdu Elektreny.

2017

  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Lipawy,

2018

  • Trzecie miejsce w klasyfikacji RSMP podczas Rajdu Elektreny,
  • Drugie miejsce w klasyfikacji RSMP podczas 75. Rajdu Polski.

2019

  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Europy – tytuł II wicemistrza Europy,
  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Alūksne,
  • Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Azorów,
  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Wysp Kanaryjskich,
  • Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej 76. Rajdu Polski.

Osiągnięcia Łukasza Habaja pokazują nie tylko jego doskonałe umiejętności kierowcze, ale także determinację oraz pasję do rajdów, co czyni go wyjątkową postacią w polskim sporcie motorowym.

Wyniki w Rajdowych Mistrzostwach Europy

W tej sekcji można zapoznać się z wynikami osiągniętymi przez Łukasza Habaja w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Poniżej przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące jego startów w różnych sezonach wyścigowych.

RokZespółSamochód12345678910PunktyMiejsce
2016RallytechnologyFord Fiesta R5ESP
26
GBR
GRE
POR
BEL
EST
6
POL
4
CZE
NU
LVA
NU
CYP
3215
2017RallytechnologyFord Fiesta R5POR
NU
ESP
NU
GRE
CYP
POL
7
CZE
13
ITA
7
LVA
3
3710
2018RallytechnologyFord Fiesta R5POR
7
ESP
10
GRE
13
CYP
ITA
26
CZE
POL
6
LVA
5
3411
2019Sports Racing TechnologiesŠkoda Fabia R5POR
1
ESP
3
LVA
5
POL
3
ITA
16
CZE
NU
CYP
4
HUN
NU
1163

Piloci

W ciągu swojej kariery Łukasz Habaj miał przyjemność współpracować z wieloma wybitnymi kierowcami, co znacząco wpłynęło na jego osiągnięcia w rajdach.

  • 2003 – Piotr Woś (4. Rajd Czechowicki),
  • 2003-2011 – Jacek Spentany,
  • 2005 – Patryk Olejniczak (Rajd Wisły 2005),
  • 2012-2015 – Piotr Woś,
  • 2015 – Grzegorz Dachowski (Rajd Cieszyńska Barbórka 2015),
  • 2016 – Jacek Spentany,
  • od 2016 – Daniel Dymurski,
  • 2019 – Wojciech Włodek (Rajd Śląska 2019).

Samochody

Łukasz Habaj, znany kierowca rajdowy, miał na swoim koncie wiele interesujących samochodów, które znacząco wpłynęły na jego karierę. Poniżej przedstawiamy chronologiczną listę pojazdów, które były używane w różnych sezonach:

  • 2003 – 2004 – fiat Seicento Sporting,
  • 2005 – 2006 – peugeot 206 XS,
  • 2007 – mitsubishi Lancer Evo VIII,
  • 2009 – citroën C2 R2,
  • 2009 – citroën C2 VTS,
  • 2009 – citroën C2 R2 Max,
  • 2010 – 2012 – mitsubishi Lancer Evo IX,
  • 2013 – 2014 – mitsubishi Lancer Evo IX R4,
  • 2014 – 2018 – ford Fiesta R5,
  • od 2018 – skoda Fabia R5.

Przypisy

  1. a b c d Krzysztof Domaradzki. Z rajdówki na fotel prezesa. „Forbes”, s. 201, wrzesień 2020.
  2. a b c d Krzysztof Domaradzki. Z rajdówki na fotel prezesa. „Forbes”, s. 202, wrzesień 2020.
  3. Łukasz Kuczera: Rajd Węgier: Chris Ingram z tytułem mistrzowskim. Łukasz Habaj trzecim kierowcą w Europie. WP SportoweFakty, 10.11.2019 r. [dostęp 20.01.2020 r.]
  4. Łukasz Kuczera: Rajd Polski 2019: Łukjaniuk wygrywa. Habaj nadal liderem mistrzostw Europy. WP SportoweFakty, 30.06.2019 r. [dostęp 20.01.2020 r.]
  5. 32. Rajd Cieszyńska Barbórka 2004. eWRC-results.com. [dostęp 20.01.2020 r.]
  6. Rally Liepāja 2017. eWRC-results.com. [dostęp 20.01.2020 r.]
  7. 4. Rally Elektrėnai 2018. eWRC-results.com. [dostęp 20.01.2020 r.]
  8. 40. Rally Islas Canarias - El Corte Inglés 2016. eWRC-results.com. [dostęp 20.01.2020 r.]
  9. Andrzej Karaczun: Rajdowy Puchar Peugeot’2006 - podsumowanie. Auto Świat, 21.11.2006 r. [dostęp 20.01.2020 r.]
  10. Grzegorz Marynowicz: Na pomysł wpadli w czasie wyjazdu na saksy do USA. Dziś eSky działa w 30 krajach, a wartość transakcji przekracza 1 mld zł. MamBiznes.pl, 22.06.2018 r. [dostęp 20.01.2020 r.]
  11. O nas. eSky Partners. [dostęp 20.01.2020 r.]
  12. Łukasz Habaj wygrał 7. rundę LOTOS RSMP - 24. Rajd Dolnośląski. Polski Związek Motorowy. [dostęp 20.01.2020 r.]
  13. 23. Rajd Dolnośląski. Wygrana Habaja, Rzeźnik wicemistrzem. Sport.pl. [dostęp 20.01.2020 r.]
  14. Magdalena Szyszko: Oni tam byli. GazetaPraca.pl, 17.11.2004 r. [dostęp 20.01.2020 r.]

Pozostali ludzie w kategorii "Przedsiębiorczość i ekonomia":

Piotr Wiesiołek | Bożena Nowak-Szymura | Jarosław Wróbel | Tomasz Domogała | Krzysztof Topolski | Walter Grünfeld

Oceń: Łukasz Habaj

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:15