Herbert Hennek


Herbert Hennek, urodzony w 1905 roku i zmarły w 1976 roku w Katowicach, to postać, która na stałe wpisała się w historie polskiego sportu motocyklowego. Był nie tylko niezwykle utalentowanym motocyklistą, ale także żużlowcem oraz cenionym trenerem sportu motocyklowego.

Jego osiągnięcia obejmowały liczne tytuły mistrza Polski, co potwierdza jego dominację w tej dyscyplinie. Hennek aktywnie uczestniczył w różnorodnych wyścigach motocyklowych, w tym w klasycznych zmaganiach, rajdach oraz emocjonujących wyścigach żużlowych.

Jako jeden z wiodących motocyklistów przełomu lat 40. i 50. XX wieku, zasłużył sobie na miano jednego z najlepszych sportowców w historii tego sportu w Polsce, wpływając na rozwój tej dyscypliny na krajowym podwórku.

Życiorys

Herbert Hennek, postać o bogatej historii, po zakończeniu I wojny światowej osiedlił się w Murckach, gdzie wziął ślub z Franciszką z domu Pochcioł. Jego przygoda z motocyklami rozpoczęła się krótko po tym, jak Górny Śląsk został przyłączony do Polski. Pierwszym motocyklem, na którym jeździł, był Zündapp, który był napędzany paskiem klinowym. W trakcie swojej służby w Wojsku Polskim, pełnił on obowiązki w batalionie pancernym, gdzie miał okazję jeździć amerykańskim motocyklem Harley-Davidson.

Po zakończeniu służby wojskowej na przełomie lat 20. i 30. Hennek zaczął brać udział w zawodach sportowych, wybierając górnozaworowy motocykl AJS. Przez pewien czas był również zawodowym kierowcą samochodów osobowych, które należały do dóbr książąt pszczyńskich. Uczestniczył w licznych turniejach ogólnopolskich, w tym w prestiżowym Tourist Trophy Polski organizowanym w Wiśle. W późniejszym okresie zaczął korzystać z motocykla Rudge model Ulster Grand Prix. W czasie II wojny światowej walczył jako żołnierz Wojska Polskiego, biorąc udział w bitwie obronnej w 1939 roku.

W 1946 roku Hennek powrócił na tor wyścigowy, dołączając do klubu Pogoń Katowice. Spędził wiele lat jeżdżąc na motocyklach DKW, a jego specjalizacją stała się klasa 125 cm³. Jak informuje Tomasz Szczerbicki, prasowe doniesienia z tamtych lat podkreślały, że „dwaj odwieczni konkurenci ze Śląska – Ludwik Draga i Herbert Hennek – są najlepszymi zawodnikami w Polsce w wyścigach motocyklowych w klasie do 130 cm³”.

W ciągu swojej kariery uzyskał wiele tytułów mistrza oraz wicemistrza Polski w wyścigach motocyklowych, a w 1947 roku zdobył cenny „Złoty Kask”, który odebrał z rąk Jerzego Mielocha. Jego kariera sportowa zakończyła się w 1953 roku, lecz dalsze pokolenia nie zapomniały o jego osiągnięciach. Był nie tylko znakomitym zawodnikiem, ale także ojcem i trenerem swoich synów, Jana i Gintera Henneków, którzy również osiągnęli wielkie sukcesy jako wielokrotni mistrzowie Polski w wyścigach motocyklowych.

Przypisy

  1. Sylwetka Herberta Henneka na witrynie Swiatmotocykli.pl. [dostęp 27.10.2014 r.]
  2. Informacja o Herbercie Henneku na witrynie Nowa Historia. [dostęp 26.10.2014 r.]
  3. Sylwetka Herberta Henneka na witrynie Swiatmotocykli.pl. [dostęp 26.10.2014 r.]

Oceń: Herbert Hennek

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:15