Ernest Antoni Weiner, urodzony 28 stycznia 1925 roku w Katowicach, to postać znana w świecie sportów motorowych. Jako polski kierowca wyścigowy i rajdowy, zyskał uznanie wśród entuzjastów motoryzacji.
W ciągu swojej kariery zdobył tytuł wielokrotnego mistrza Polski zarówno w wyścigach, jak i rajdach. Jego osiągnięcia odbiły się szerokim echem w środowisku automobilowym w naszym kraju.
Biografia
Antoni Weiner to postać, która na trwałe wpisała się w historię wyścigów samochodowych w Polsce. Jego kariera rozpoczęła się w sezonie 1953, kiedy to zadebiutował w Rajdzie WSPM odbywającym się w Lublinie. Wówczas, z pomocą pojazdu DKW, zdobył drugie miejsce w klasie turystycznej do 750 cm³.
W 1954 roku Weiner zaprezentował własnoręcznie skonstruowany samochód pod marką SAM, który oparty został na zmodyfikowanym podwoziu i silniku DKW. Konstrukcją i przygotowaniem tego wyjątkowego pojazdu zajął się w swoim warsztacie w Katowicach. Debiutując SAM-em, odniósł spektakularny sukces, wygrywając zawody w Krakowie w dwóch klasach. Jego osiągnięcia szybko zaowocowały dalszymi zwycięstwami, w tym w wyścigach w Lublinie oraz Wiśle, co przyniosło mu tytuł mistrza Polski w klasach S do 1300 cm³ oraz S do 750 cm³.
W 1955 roku Weiner zajął trzecie miejsce w klasie S 750 cm³ oraz czwarte w klasie S 1300 cm³. Kiedy nastał rok 1956, zdobył wicemistrzostwo w klasie S do 750 cm³, a już w 1957 roku, ścigając się swoją wersją SAM-a napędzanym silnikiem Triumph, triumfował, zdobywając mistrzostwo Polski po zwycięstwie w wyścigach w Bydgoszczy i Częstochowie. Kolejny rok przyniósł mu trzecie miejsce w klasyfikacji.
Sezon 1960 był czasem, w którym po raz trzeci sięgnął po tytuł mistrza Polski, ponownie wykorzystując pojazd SAM, jednak tym razem z silnikiem Lancia. Wygrał wyścigi we Wrocławiu oraz Lublinie. Rok później zdobył kolejny tytuł, korzystając z samochodu Rak Junior I. W 1965 roku, jako uczestnik Formuły 3, zajął drugie miejsce w klasyfikacji, a w 1966 roku zajął miejsce trzecie w tej samej klasie.
Weiner brał również udział w zawodach międzynarodowych, m.in. w ZSRR i NRD, biorąc udział w Pucharze Pokoju i Przyjaźni, gdzie odniósł zwycięstwo w eliminacjach w Warszawie w 1966 roku. Jego doświadczenia rajdowe rozpoczęły się w 1957 roku, kiedy to zadebiutował w RSMP, wygrywając swoją klasę Citroënem BL 11 podczas Rajdu Łódzkiego. Również w Rajdzie Polski uplasował się na drugim miejscu w swojej klasie.
W 1957 roku Weiner zdominował również Rajd Wisły, co umożliwiło mu zdobycie pierwszego miejsca w klasyfikacji kategorii I klasy VII. W 1958 roku udało mu się zadebiutować w mistrzostwach Europy, zajmując 27. miejsce w Rajdzie Akropolu. Na krajowym rynku zdobył drugie miejsce w klasie, uzyskując zwycięstwa w Rajdzie Łódzkim i Dolnośląskim. W 1959 roku wystartował w Rajdzie Monte Carlo, zdobywając mistrzostwo klasy IV w Polsce dzięki sukcesom w trzech z czterech rajdów.
W sezonie 1960 zajął 44. miejsce w Rajdzie Monte Carlo. Dwa lata później zajął 18. miejsce w Rajdzie Akropolu. Sukcesy na krajowych trasach przyniosły mu zwycięstwo w kategorii 2 klasie, gdzie wygrał w Rajdzie Dolnośląskim jeżdżąc Morrisem Mini Cooperem. W 1967 roku uzyskał szóste miejsce w Rajdzie Pneumant w NRD, a rok później wywalczył trzecie miejsce w RSMP.
Jednak jego kariera nie zakończyła się pomyślnie. W 1969 roku Weiner został aresztowany za przemyt walut obcych, które chciał przeznaczyć na zakup zagranicznego samochodu. Za to przestępstwo został dożywotnio zdyskwalifikowany przez Polski Związek Motorowy.
Wyniki
Polska Formuła Junior/Formuła 3
W poniżej przedstawionej tabeli zebrane są wyniki dotyczące występów w Polsce w Formule Junior oraz Formule 3, w tym zarówno dane techniczne dotyczące samochodów, jak i osiągnięcia zespołów.
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1962 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | ? |
Automobilklub Śląski | Rak Junior I | Wartburg | 3 | 2 | – | _ | |||
1963 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 29 | 7 |
Automobilklub Śląski | Rak Junior I | Wartburg | NU | – | – | 3 | |||
1964 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 8 | 6 |
Automobilklub Śląski | Rak | Wartburg | 7 | 3 | – | – | |||
1965 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 12 | 2 |
Automobilklub Krakowski | Rak | Wartburg | 4 | 1 | NU | _ | |||
1966 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 16 | 3 |
Automobilklub Śląski | Rak | Wartburg | – | 1 | – | 1 | |||
1967 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 8 | 3 |
Automobilklub Śląski | Rak | Wartburg | 5 | NU | NU | _ |
Analizując wyniki, można zauważyć, że w poszczególnych latach różnice w osiągnięciach są znaczące, a konkurencja w tej kategorii wyścigowej była na bardzo wysokim poziomie.
Wschodnioniemiecka Formuła Junior/Formuła 3
W tej części zebrane są informacje o wynikach rywalizacji w Wschodnioniemieckiej Formule Junior oraz Formule 3. Znajdziemy tu szczegółowe dane na temat zespołów oraz ich osiągnięć w różnych sezonach.
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Pkt. | Msc. | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1962 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Antoni Weiner | Rak Junior I | Wartburg | – | ? | – | – | – | – | |||
1965 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Antoni Weiner | Melkus | Wartburg | – | – | NU | – | – | – | |||
1967 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Antoni Weiner | Rak | Wartburg | – | – | – | – | – | NU |
Zestawienie wyników wskazuje na różnorodność stawki oraz zróżnicowane podejście do strategii wyścigowych w zależności od roku, co miało istotny wpływ na pozycje na mecie.
Przypisy
- SPORT SAMOCHODOWY. [w:] automobilklubpolski.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- FAHRERÜBERSICHT A-Z. [w:] formel3guide.com [dostęp 07.12.2018 r.]
- a b c d Antoni Weiner. [w:] ewrc-results.com [dostęp 07.12.2018 r.]
- Weiner Antoni. [w:] kwa-kwa.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1967. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1966. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1965. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1964. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1959. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1958. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1961. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacje Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1960. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacja Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1957. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacja Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1956. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacja Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1955. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Klasyfikacja Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1954. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Grand Prix of Leningrad 1962. [w:] formula2.net [dostęp 10.02.2017 r.]
- 25-26.06.1966 Warszawa - 2 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 30.04.2017 r.]
- 11-12.05.1957 - 2. Łódzki Raid Samochodowy - 1 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- 12-17.08.1957 - 18. Ogólnopolski Raid Samochodowy - 3 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- 7-8.09.1957 - 7. Ogólnopolski Górski Raid Samochodowy - 4 eliminacja RSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- Robert Steć: Polskie samochody wyścigowe. Opole: ConTEXT, 2011.
- Klasifikacja rajdów 1953. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
- 23.05.1954 Kraków - 1 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [dostęp 07.12.2018 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Otto Riesner | Sonia Kruczek | Ignacy Walenty Nendza | Mariusz Muszalik | Anna Celińska | Roman Kalinowski (sportowiec) | Janina Leszczyńska-Jajszczok | Barbara Wolnicka | Krystian Brzenk | Tomasz Hołota | Adam Domogała | Wanda Fukała | Grzegorz Słaby | Grażyna Dudek | Michał Kotlorz | Irena Pawełczyk | Piotr Dłucik | Krystian Langer | Grzegorz Głowania | Rudolf BreslauerOceń: Antoni Weiner